Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,741 - 1,750 (kaikkiaan 32,255)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Bensan varoitusvalo syttyi eilen kotimatkalla. Unohdin illalla käydä tankkaamassa. Kävin aamulla, 5 minuutin koukkaus.

    Paljonko aikataulu aamulla pettää, jos olisin sähköauton varassa?

     

    Tolopainen Tolopainen

    Tässä alkaa epäillä että Jätkällä on kaksi nimimerkkiä joilla kirjoittaa, toinen on tämä Harjavalta.

    Visakallo Visakallo

    Jotta oltaisiin ihan rehellisiä itsellemme ja muille, pitää muistaa, että aika monella meistä on jo kohta uudet autot hankittu. Voi olla, että seuraava nelipyöräinen onkin hoitokodin rolla tai peräti yläkerran kultaiset vaunut. Vaikka meikäläiselläkin riittäisi terveyttä ja elinpäiviä, jää hankittavien autojen määrä enää muutamaan. Tuskin siinä mitään kovin mullistavaa enää tapahtuu. Sekin on nyt laskettu, että Suomen autojen sähköistäminen edellyttäisi nykyisen sähköntuotannon kaksinkertaistamista. Kun samaan aikaan uusien voimaloiden tuottama sähkö on jo varattu uusille datakeskuksille, puhdas matematiikka tekee täällä autojen laajamittaisen sähköistämisen mahdottomaksi.

    jees h-valta

    Gla tuolla edellissivulla rohkeni epäillä tarkoitusperieni rehellisyyttä. Kyllä ne ovat rehellisiä myös itselle eli tarve edellä ja mahdollisimman vähän ympäristöään tuhoava. Jos hiukan vaivautuu muistelemaan olen hiukan silloin hybridin jäljillä ollut mutta se ajatus ei tuottanut tarvepuolelle extraa. Eli ajamme tuolla sivariautolla lähes pelkästään pitkiä siirtymiä ja hybridi ei siinä käytössä ole edullinen, kuten palsta-asiantuntijatkin silloin jo paahtoivat kyllä. Oli varmaan yksi Gla-merkkinenkin joukossa. Eli meillä sähköön siirtyminen henkilöautossa tapahtuu kertarysäyksellä. Todennäköisesti jo seuraavaksi. Tosin ei aivan hinnalla millä hyvänsä mutta pitää kyllä muistaa että matkanteko sillä kuitenkin on lähes ilmaista. Sitä ei edelleen osteta ainakan nykyistä koppaa yhtään pienempänä. Voipi olla jopa hiukan isompi. Sähköauto toimii suomessa kuten norjassakin joten sellaiset spekuloinnit on oman persreiän ympärillä syntyneitä. Istuisi edes eri paikkaan välillä ettei vallan hometu. Sähkö riittää varmasti koska se on puhtaasti kaupallinen tuote ja sitä kannattaa aina myydä. Kuten olen maininnutkin OP on haistanut markkinoita jo hetken aikaa oikein ja satsaa jo täysillä sekä lataaviin parkkiruutuihin että ladattavien autojen vuokraamiseenkin. Hyvä ajatushautomo heillä. Avolava-auto sensijaan ottaa pidemmän kaaren mukaan loikkaa sähköön koska käyttökelpoiset tulee Trumpin kainalosta ja ne eivät paljon sähköile. Mutta siinä taas minuun kolahtaa auton hirmuinen käyttöikä joka ei vieläkään ole edes lähelläkään loppusuoria vaikka on vm-93! Kaikki toimii ja auto on sisustaltaankin lähes kuin uusi. Kyljet kaipaa maalia kun päällimmäinen kerros on lähtenyt laikkuina kesimään. Senkään alla ei ole ruostetta. Katsastuskonttorilla ei edes huomautettu mistään.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos dieselin hinnassa ei olisi veroja eikä markkinaspekulointia nykyisellä raakaölyn hinnalla vuotuiset polttoainekuluni olisivat alle 300€. Kuka puhuisi sähköautoista jos polttoainetta myytäisiin 30c litrahintaan.

    Gla Gla

    Jees: ”Eli ajamme tuolla sivariautolla lähes pelkästään pitkiä siirtymiä ja hybridi ei siinä käytössä ole edullinen”

    Paitsi päivittäiset työmatkat, kauppamatkat ja muut vastaavat. Lataushybridillä ajaisit ne sähköllä, kun kerta sähköautoilu niin hyvä asia olisi.

    Jos nykyistä pienempi ei käy, miksi laitoit esimerkkejä nykyistä pienemmistä sähköautoista?

    jees h-valta

    Lähinnä te sitä kaipasitte eli ei ollut kyse minun haluistani vaan kysyit juuri hyviä sähköautoja, siis niitä joita pidän hyvänä.

    Visakallo Visakallo

    Keskisuomalaisessa kerrottaan, ettei Jyväskylässä ole ollut Peugeotin edustusta viime kevään jälkeen, sillä maahantuoja ei ole löytänyt uutta jälleenmyyjää. 24 kuukaudessa meni kaupaksi vain 103 Pököttiä, joka on liian vähän tuon kokoisessa kaupungissa.

    Gla Gla

    Ei tuo mitenkään ainutlaatuinen tilanne ole, ettei jälleenmyjää top-10-listan ulkopuolella oleville merkeille löydy. Toisaalta eipä Mazdakaan ole myyntitilastoissa loistanut, joten ei tilasto ole mikään auton paremmuuden mittari. Monen tuotteen vahvuudet on pikeminkin agressiivisessa markkinoinnissa kuin itse tuotteen ominaisuuksissa. Siksihän autoja myydään, että omistaja saisi rahaa. Ei siksi, että kuluttajat saisivat hyviä tuotteita.

    Jees, totesin sinun puhuvan ristiin autoilun päästöistä, kun juuri ostit 164 grammaa päästävän auton. Sanoit selitykseksi, ettei autosi hankkimisen aikana ollut tarjolla niin hyviä sähköautoja kuin nyt. Ymmärsin tuon olevan selitys valitsemasi auton suurille päästöille. Sen jälkeen kysyin esimerkiä hyvästä sähköautosta, jolloin luonnollisesti viittasin sinun tarpeisiisi. Väärinkäsityksen takia otetaan siis uusiksi: Annatko esimerkkejä sinun tarpeita vastaavista hyvistä sähköautoista?

     

    Nimetön

    Aika huimaa on ainakin vielä käytettyjen sähköautoin hinnan pudotus. Leaf uutena taitaa nyt irrota 43000 ja 12 ja 13 vuoden mallit 15-17 tuhannen välissä ja kilometrejä mittariin on kertynyt jostain syystä vähän.  Kysyntä kait se hinnan määrittelee. Luulis että Leaf jossa mittarissa 50000 ja hinta 15000 ois kovastikkin kysytty vaikka perheen kakkosautoksi jolla ajettas vaikka säännölistä sopivanmittasta työmatkaa ja toinen auto satunnaisiin pitempiin matkoihin.

Esillä 10 vastausta, 1,741 - 1,750 (kaikkiaan 32,255)