Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 17,961 - 17,970 (kaikkiaan 33,198)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Gla Gla

Osuma päähän, ei suositeltava.

https://metsastajaliitto.fi/sites/default/files/simulaattori/

Metsästyksenjohtaja todennäköisesti kieltää tuollaiset yritykset peurajahdissa. Kaurisjahdissa ei tätä vartijaa ole.

Jos tarkkuus riittää 100% varmuudella päähän (eläin ei liikahda laukaisuhetkellä), saat kauriin putoamaan paikoilleen keuhkolaakillakin. Lipsahduksesta ei kuitenkaan seuraa haavakkoa, vaan 50 m pakomatka.

Metsuri motokuski

Kuolettava laukaus ja suositelta laukaus on eri asia. Kukaan ei suosita pää tai rankalaukauksia. Se lisää haavoittumisriskiä. Meillä oli yhdellä hirvimiehellä tapana ampua pää laukauksia. Kerran se sitten epäonnistui ja hirvestä alaleuka pois. Meni tunteja ennen kuin saatiin hirvi eräksi eikä enää omilta mailta.  Turhaa kärsimystä.

Puu Hastelija

Keuhkolaakilla eläin putoaa paikoilleen jos osuma on niin ylhäällä, että iskee rankaan tai osuma on suoraan poikittain murskaten molempien lapojen isot luut (ja lihat muusiksi).

Tuo,  mitä mahdollisiin leuka osumiin tulee on juuri se syy, miksi ammunkin kaurista suuremmat niskalaakeiksi. Ei siis yritetä päähän. Eläin ruokinnalla tarkkailee ympäristöään jatkuvasti. Nostaa pään pystyyn ja kääntelee päätään. Pään liike on nopea. Siihen ei ehdi reagoida. Niska sensijaan pysyy tuolloin paikoillaan. Kiirettä ampua ei ole. Voit tarkkailla, ottaa ristikon valmiiksi kohtaan johon niska nousee. Kun eläin nostaa päätään,  niin mahdollien tähtäinpisteen korjaus, varmistin pois ja puristava laukaus

Nyt muuten todella hyät kuutamokelit.

Gla Gla

”Tuo,  mitä mahdollisiin leuka osumiin tulee on juuri se syy, miksi ammunkin kaurista suuremmat niskalaakeiksi.”

Hyväksyykö metsästyksenjohtaja tuon vai oletko itse johtaja?

Puu Hastelija

Selvennetään hieman tuota kirjoitusvirhettä ”kauriin ja suuremmat niskalaakeiksi.” Ja kuten edellä olen esittänyt,  niin tämä koskee kyttäys metsästystä.

Metsästyksen johtaja on pyrkinyt puuttumaan parin sankarin ampumisiin. Tai ei niinkään ampumisiin, vaan siihen,  että tornista ei vaivauduta tulla alas laukauksen jälkeen pistämään eläintä vaan jäädään odottamaan, että saisi enemmän ammutuksi. Nahka kun tällaiselta pistämättömältä niskaan ammutulta vedetään pois ja selitykseksi näylle tulee, että sydän pysähtyy heti ja veri jää sisälle, niin selityksen uskottavuus on samaa luokkaa kuin Gla väite keuhkolaukauksesta, jossa eläin putoaa paikoilleen. Ei siis perustu tietoon.

Metsästyksen johtajana en ole toiminut enkä niin välittäisikään, varalla olen virallisesti 4 muun jäsnen kanssa.

Puuhastelija

Jonkinlaisena metsästäjänä sanoisin, että tulee se vahinko ennen pitkää tuossa niskalaakissakin. Hyvä ampuja tekee hyvissä olosuhteissa hyviä suorituksia, mutta nuilla ranka/pääampumisilla voi olla myös semmoisia varjopuolia, että nuoret kokemattomat metsästäjät kuuntelevat ja katselevat ja mahdollisesti jopa ihannoivat erittäin taitavien metsästäjien suorituksia ja yrittävät itse samaa liian vähäisellä osaamisella ja sitten on leukaa poikki yms.

Mielestäni onnistunut keuhkolaukaus on monella tavoin se paras.

Tolopainen Tolopainen

Tuo nyt on fakta, päälaukaus on kaikista huonoin, veret jää lihaksiin kun eläin kuolee nopeasti. Sehän pitäisi saada roikkumaan, että veri valuisi pois pistämisen jälkeen.

Puu Hastelija

Miksi en ole yllättynyt suunnasta, mistä väite ”veri ei poistu nopeasti kuolleen eläimen lihaksista” tuli.

Kyllä se veri poistuu lihaksistosta kun eläin pistetään luokkaa 5min sisällä.  Ja varmasti paremmin kuin pistämätön eläin jossain takakeuhko osumassa, jossa eläin käytännössä tukehtuu koliaaksi eikä kuole anemiaan.

Puuhastelija

Tänään koitimme hirvijahtia. Minä olin koirana. Jälkiä tosi paljon, mutta ei tullut näköhavaintoja.

Gla Gla

Puu Hastelija: ”Gla väite keuhkolaukauksesta, jossa eläin putoaa paikoilleen.”

Keksit ihan itse tuon väitteen ja laitoit sanat suuhuni. Miksi, kun edellisessä viestissäsi asian jo ihan oikein käsittelit?

”Ja varmasti paremmin kuin pistämätön eläin jossain takakeuhko osumassa, jossa eläin käytännössä tukehtuu koliaaksi eikä kuole anemiaan.”

Erikoista, että alat verrata huonoa osumaa tarkkuutta vaativaan tähtäyspisteeseen.

Mihin kohtaan niskaa muuten ammut? Heti pään taakse vai tuosta alemmas tai taaemmas eli muun kropan suuntaan?

Esillä 10 vastausta, 17,961 - 17,970 (kaikkiaan 33,198)