Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 18,301 - 18,310 (kaikkiaan 32,999)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Nostokoukku

    80-luvun autoissa oli paljon hyvää, enemmän kuin nykyautoissa. Yksinkertaisia huoltaa ja korjatakin. Ei tarvinnut olla aina tietokoneen piuhan päässä. Ja vähemmän saastuttavia kuin nykyiset hybridit. Perusmallin Ladoja kun saisi vielä uutena. Käyttöauto parhaasta päästä, kun vain nyky ihmisen luonto antaisi hypätä rattiin. Olivat täysin tunnottomia pakkaseen, kulutus kohtuullinen, tekniikka riittävän yksinkertainen, maavara hyvä, maalipinta niin rosoinen että ei tarvinnut koskaan vahata, kokonainen hirvenvasa sopi takakonttiin jne.

    Visakallo Visakallo

    Vaikka jo itsekin elämän ehtoopuolella olen, niin en perhana vieköön kaipaa jotain 80-luvun autoja takaisin! Olen jälkikasvulle ilmoittanutkin, että viekää heti saunan taakse, jos alan sellaisia horisemaan!

    Rane

    Saattaahan ne perilliset ostaa Visalle Ladan ja viedä saunan taakse ilman horinoitakin?

    Visakallo Visakallo

    Siinä tapauksessa neuvottelen nuorten kanssa sellaisen ehdon, että se Lada täytyy olla täynnä ukrainalaista vodkaa, niin hörppäilen sitten itseni kaikessa rauhassa itsepalveluna pois päiviltä!

    Rukopiikki

    Miten niin takaisin. Ei ne oo mihinkään kadonnukaan. Tuolla autotallissa seisoo valmiina matkaan.

    Nostokoukku

    Eipä niin. Alkoi pelottamaan tuo politiikkojen hiilihönkäily, niin syksyllä ostin vm 79 lava-auton. Elokuun lopulla katsastettu kahden vuoden leimalla.

    Tomperi

    A.Jalkaselle, näistä tuulivoima moottoreista,

    Iltalehdessä oli eilen samasta asiasta juttua, hukkaenergian talteenottoa: ”
    Porsche kehittää parempaa järjestelmää, vaikka nykyinen on jo varsin hyvä. Yhtiö teki ensimmäiseen ja vielä hetken aikaa ainoaan sähköautomalliinsa, vuonna 2019 esiteltyyn Taycaniin hyvin erilaisen jarrutusenergian talteenottojärjestelmän kuin sen aikaisissa sähköautoissa oli totuttu. Voimapolkimen nostosta tuleva rekuperaatio on autossa hyvin mieto, mutta jarrupoljinta käytettäessä voimakas. Kitkajarrutus tulee mukaan kuvaan vasta kovemmassa jarrutuksessa, kun sähkömoottorit eivät saa aikaan riittävää jarrutustehoa. Yhtiön mukaan Taycan pystyykin parhaimmillaan ottamaan talteen jopa 90 prosenttia jarrutusenergiasta. Yhden polkimen ajoa ei siis ole ja polkimen nostosta tuleva tuntuma on hyvin samankaltainen kuin polttomoottoriauton moottorijarrutus.”  En ymmärtänyt mutta ongelma yhteinen….

    Tolopainen Tolopainen

    Kyllä se vain niin on jotta, kun sähkönelikolla hiukan polkasee 5sek:ssa mittarissa on 100km/h ja polttomoottoriautoja ei näy kuin peräpeilistä. Mikä lie peruutuskilpailu heillä.

    Gla Gla

    Noinhan se monen kohdalla on. Tosin esim. VW ID4 kiihtyvyys on samaa suuruusluokkaa kuin polttomoottoreilla.

    Oma keskustelunsa on se, onko 5 sekunnin kiihtyvyydestä jotain hyötyä eli vaikuttaako se valintaan, kun verrokkina on 10 sekunnin auto. Ne autot, joilla eniten ajetaan kilometrejä, ei kiihdy edes sataseen, kun rajoitin tulee vastaan. Oman ensimmäisen autoni kiihtyvyys oli TM:n mittauksen mukaan uutena 14,0 s. Mikään asia ei jäänyt silläkään hoitamatta.

    Toisen keskustelun aihe on se, pysyykö kuski mukana liikennetilanteessa 5 sekunnin kiihdytyksessä. Olen ollut Volvon järjestämässä taitoajokilpailussa. Osallistujia oli n. 50 oma sijoitus 16. Voittajaksi tuli eräs autokoulunopettaja. Aika vaihtelevia suorituksia radalla näki, kun rattimiehet pääsi näyttämään osaamistaan. Kaikki ei ymmärrä, että osaamista ei mitata sillä, kuinka lujaa uskaltaa suoralla tiellä ajaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    En ehkä ihan ymmärtänyt miksi sähköautolla ei saa ajaa yhdellä polkimella. Eikö energiaa säästy jos ajaa tasaisesti ja silloin jarrupoljinta tarvitsee harvemmin.

    Liikennetilanne. Eilen meinasi bemarikuski ajaa perääni liukkaalla liikenneympyrässä. Hiljentelin vauhdin ajoissa: ennen ympyrää oli 90 asteen mutka. Huomioin senkin että auto tulee takaa enkä lähtökohtaisesti halua kolareita. 30 km/h rajoitusalue. Ympyrässä oli jalankulkija ylittämässä suojatietä, jolle oli käydä pahasti, mutta bemari sai väistettyä toiselle kaistalle. Kuski oli turhautunut ajotapaani, koska ohitti heti kun suoranpätkä avautui – edelleen 30 rajoitusalueella.

    Ajakaa varovasti ja kävelkää varovasti! Tehokas sähköauto on vaarallinen tottumattoman käsissä.

Esillä 10 vastausta, 18,301 - 18,310 (kaikkiaan 32,999)