Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 18,331 - 18,340 (kaikkiaan 32,999)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kyllä sivutiellä tietää odottaa tuollaista tilannetta, mutta valtatiellä ei. Ylileveät kuljetukset on yleensä niillä aina varmistettu keltaisin vilkuin varustetulla edellä ajavalla pikkuautolla vaikka ei olisi edes kovin leveitä.

    Gla Gla

    Saa nähdä, jääkö lopulliseksi päätökseksi. Tuo on hyvä esimerkki siitä, että toisen virhe ei poista itseltä kuljettajan vastuuta. Hyvin yleinen ajatusmallihan on, että syyllinen olisi se, joka tekee jotain väärin jonkun mielestä enemmän tai ensin. Käytännössä usein molemmat osapuolet tekevät virheitä.

    Puimurikuskihan sai tässä tapauksessa sakot liikenteen vaarantamisesta. Tilanne ei ollut autoilijan näkökulmasta ennalta arvaamaton, koska näkyvyys oli tielle soveltuvaan ajonopeuteen nähden hyvä. Lehtijutusta ei kaikkia taustatietoja saa selville, mutta ilmeisesti autoilijan keskittyminen oli jossain muualla kuin ajamisessa ja edessä olevissa tapahtumissa. Sitähän ei laki salli.

    Liikenteessä onkin kaikkein tärkein asia pitää huoli omista velvollisuuksistaan. Tieliikennelakia pitää jaksaa lukea 3 ja 4 pykälään saakka, ellei sitä muuten ymmärrä  En minäkään saa asfalttityömaalla ajaa liikenteenohjaajan päälle, vaikka kaveri seisoo keskellä kaistaa. Silti joka vuosi joku velvollisuutensa unohtanut muristo ajaa jonkun kuoliaaksi.

    Rane

    Tuossa puimurionnettomuudessa leikkuupöytä oli yläasennossa törmäyksen tapahtuessa.Se siis meni auton konepellin päältä ja törmäsi/leikkasi ohjaamon yläosan.Jatkossa ohjeena kuskeille että jos olet liian tyhmä/laiska irrottamaan leikkuupöydän maantieajoon niin pidä pöytä 20-30 cm korkeudella.Silloin  törmäävät autot osuu siihen keulallaan ja auton rakenne pystyy ottamaan vastaan törmäysenergian niin kuin suunniteltu on.

    Toki  fiksu vaihtoehto on tosiaan irrottaa  7 metriä leveä pöytä ja hinata se ehjänä seuraavalle lohkolle.Aikaakin säästyy kun ei tarvitse oikoa terää ja irrotella auton peltejä ympäriltä.

    Jätkä

    Visakallo:”Sitten se olisi tehtävä myös aina kun pölliauto tuo tai hakee kuormaa niillä teillä joissa ei mahdu sivuuttamaan. Sama koskisi myös aura-autoja ja tiekarhujakin.”

    Niin tietysti.

    Ajan tasalla olevat pölliautonkuljettajat tosin laittavat VAIN varoitusmerkin, mutta yleensä täällä on kaikilla teillä mahdollista ainakin henkilöauton väistää / peruuttaa liittymään tai levikkeelle kohdattaessa.

    Minusta tuossa onnettomuudessa puimurikuski olisi pessyt kätensä täysin, jos olisi pysäyttänyt puimurin ja pitänyt varoitusvilkut päällä. Koska – Eihän keskellä kaistaa sesovan liikenteenohjaajankaan yli saisi ajaa, ellei ole Reima Muristo.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Jos puimurissa on 7m leveä pöytä paikallaan kyse on ylileveästä kuljetuksesta ja se vaatii erikoisluvat ja varoitusautot pysäyttämään muun liikenteen.

    Gla Gla

    Juuri näin. Onnettomuus olisi ehkä voitu välttää, mutta lakia ei olisi noudatettu.

    Visakallo Visakallo

    Finlex: Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä.

    Mitenkäs nämä täällä niin moneen kertaan parjatut leveät metsäkoneet, miten niiden mitat ja siirtokuljetuskäytännöt oikein menevät? Tähän varmasti löytyy palstalta asiantuntijavastaus.

    suorittava porras suorittava porras

    Ainakin 3.3 metriä leveä metsäkone on siirtynyt ilman sakkoja leimikolle ,kun lavetissa on riittävästi akseleita ja säädettävät äärivalot viritetty oikein .

    Visakallo Visakallo

    Eli ilmeisesti työkoneille ja niiden kuljettamiselle teillä on väljemmät säännöt kuin suuren kappaletavaran, rakenneosien ja elementtien kuljetuksille?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos siirtomatka on lyhyt, ylivoimaisesti helpoin ja nopein tapa on pysäyttää liikenne kokonaan molemmissa päissä. Käteen vaikka varoitusvilkku ja semmoinen punakeltainen pyöreä lätkä joita teiden korjaajilla on. Autoilijalla menee muutama sekunti aikaa havainnosta reagointiin, ja aikaa toimimiseen ei enää jää. Muistan esimerkiksi kun nelostien yli juoksi metsäkauriita, niin meni vähän aikaa ennen kuin jonossa ajaessa ymmärrettiin että tässähän on oikeasti törmäyskin mahdollinen.

Esillä 10 vastausta, 18,331 - 18,340 (kaikkiaan 32,999)