Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,861 - 1,870 (kaikkiaan 32,255)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Trafi tekee suuren palveluksen autonomistajille, jotka voivat näin helposti katsoa, mitkä ovat oman auton heikkoja kohtia, eli mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Näin voidaan joskus välttyä suuremmilta remonteilta. Tilastoissa on mukana myös ajetut km-määrät, joten jokainen voi myös punnita niiden vaikutusta.

    jees h-valta

    Suomessa autot ”punnitaan” riittävästi rikkeimillä teillä. Kun jatkuvasti, useita kertoja vuodessa pudotat auton etupään lähes kokonaan johonkin tiehen syntyneeseen korjaamattomaan ameloon. Että täällä köyhän tiestön suomessa ei auton merkillä ole auton katsastukselle hylkäämiseen tai hyväksyntään suurtakaan merkitystä. riippuu paljon siitä missä ajat eli sivuteitä ajeleva voi lähes varmasti varautua muutaman vuoden rynkytyksen jälkeen hylkyyn. Jotain on paskana ja varmasti. Ja siitä me maksamme ihan ite. Ku mennään tuohon ”panssarivaunuvahvuuteen” eli jenkkiauton pyörän ripusteluun alkaa jo jotain kestoakin löytyä. Kertaakaan en ole joutunut ripustuksia katsastuksella noissa korjailemaan. Ohjaussimpukka meni edellisestä vaihtoon kun oli kulumaväljyyttä liikaa.

    Puuki

    Trafin tilastosta :  Siinä esim. katsastuksessa vähävikaisimmilla on yleensä ajettu paljon vähemmän kuin vähän ennemmän hylkäyksiä saaneilla automerkeillä.   Katsoin esim E-Mersun ajo km : vm -11 , keskim. 195 000 km ja Toyota Corolla 86 000 km.    Eniten hylsyjä oli tullut mm. seur : Fiat, Dasia, ranskalaiset ( Citroen, Pösö, Rellu) jne.  Vähiten ( alle 10 % ) mm. Toyota , Volvo, Mersu, Audi jne (kaikki mallit yht.).    Tähän vähävikaisten listaan pitänee lisätä vielä yksi : Opel (Kun sanotaan kaikkien autojen muuttuvan vanhoina Opeleiksi ,  sehän onkin siis positiivinen  eikä negatiivinen asia! )

    Merkitystä on silläkin tuleeko hylkäys esim. käyttöjarrun huonosta kunnosta vai jostain muusta kalliimman korjauksen vaaativasta viasta. Sitä ei näy tilastoista tarkemmin.  Se ei ole ihme, että Suomen teillä ajeltavista autoista suurimmat vikapesät löytyy ajolaitteistoista, akselistoista ja pyörien tuennasta yms.

    Lujiksi mainostetut korealaiset Kiatkin  näkyy pärjäävän katsastustilastossa melko huonosti hylkäys%:en suhteen .

    Jätkä

    Jeessi on osittain hyvinkin oikeassa tuossa huonon tien auutoihin tekemästä vaikutuksesta, eli jo pelkästään Asfatisa oleva reikä, joita liiankin usein tieltä löytyy on todella raaka varsinkin auton etualselistolle. Kun reikä on jopa yli kymmenen senttiä syvä ja erinpomaisen teräväveunainen , sen iskuvaikutus nivelille ja tukivarsille on toella rasittavaa.

    Kuitenkin tuo jenkkiauton jatkuva ylistys on hieman yliampuvaa. Jos vaikkapa verrokiksi otetaan Mersu ja senJenkkiversio, niin kotimaassamme tehyissä vertailuissa on havaittu Jenkkiversion olustarakenteiden olevan lähes ”Jalta-laatua” verrattuna Saksassa tehtyyn alustaan.

    Lenkopetäjä

    Myös autojen lisääntyny massa on yksi syy miksi alustat ei kestä.ne on yksinkertasesti alimitotettu.vanhoissa japseissa,mummukoppa escorteissa,kadeteissa jne kesti pallonivelet ja ohjauksen nivelet usein auton iän.ja olihan niissä rasvanipat.myös pyöränlaakerit saatto kestää auton iän

    Lenkopetäjä

    Ja jos haluaa jatkaa nivelien ikää nii vaihon yhteydessä käyttää suojakumit irti ja laittaa rasvaa niihin.tehtaan sitä on vain mitätön tippa

    Puuki

    Tuo painon lisääntyminen on kyllä varmasti yksi lisätekijä. Etuvetoisten lisääntyminen suht. takavetoisiin vielä korostaa sitä.

    Gla Gla

    Tiestön huono kunto ei kyllä selitä merkkien välisiä eroja. Huonosti pärjänneillä tuskin ajetaan muita huonommilla teillä. Osatkin pitäisi mitoittaa painon mukaan. Vaikka itselläni joka kerta uusi auto on ollut vanhaa painavampi, nivelten kesto ei ole heikentynyt. Jossain 350 tkm kohdalla meni takaa kallistuksen vakaajan kumi. 17 €.

    Tolopainen Tolopainen

    Nykyisiä autojani ei ole koskaan hylätty katsastuksessa, kerran tirehtööri väitti että toinen takasumuvalo ei pala, mutta ei niitä ole takana kuin yksi. Kun katsastus on määräaikashuollon jälkeen läpimeno on varmaa.

    Salonpoika

    Eivät kestä näillä huonoilla sorateillä rynkyttämistä, eivät! -93 vuosimallin työajokkiin jouduin jo viimekevään katsastukseen vaihdattamaan alatukivarren.

Esillä 10 vastausta, 1,861 - 1,870 (kaikkiaan 32,255)