Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 18,731 - 18,740 (kaikkiaan 33,001)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• jees h-valta

Kiitos Gla infosta. Kyselin tässä ”letukkaa” airbagin kellojousen vaihdon kanssa verstaalla kyörätessä mitä maksaisi Puretecin männänrenkairen vaihto. Kun ne sieltä varmaan kuluneet. Hinta-arvio oli NIIN pyöristyttävä että sen saa unohtaa kyllä. Työkin jo kuulemma parituhatta euroa. Uusi Puretecin konekkaan tehdasuutena kuin 3800 euroa. Mutta nyt ajellaan kesä ja seurataan öljyn kulutusta pitkän matkan takomisella. Mitään hajoamisuhkaa ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Senverran olen nyt mittatikun asteikkoon nyt tutustunut että on yksi hankalampia öljytikkuja mitä olen nähnyt. Suhruinen ja jotain ihme materiaalia. Ei tahdo puhtaan öljyn pintaa kyllä selkiyttää millään.

Tolopainen Tolopainen

Eihän tuossa muuta tapahdu, kuin kone menee niin väljäksi, että öljynpainevalo jää palamaan. Katkaisee johdot anturilta niin valo sammuu ja vie pökön vaihtoon.

Gla Gla

Autohan voi olla kuluttanut öljyä koko ajan, mutta kun määrää seuraa vain varoitusvalon avulla, jää kuluminen huomaamatta. Mutta miten tuo tuli ilmi, kun varoitusvalo ei herjannut, etkä tikkua ole käyttänyt?

Tikulla mittaamisessa pitää antaa öljyn laskeutua rauhassa. Jos varsinkin kylmän moottorin öljytasoa tikusta tarkistaa heti moottorin sammuttamisen jälkeen, näyttää öljy olevan todella vähissä. Lämpimät öljyt valuu aika nopeasti öljypohjaan, mutta pari minuuttia siinäkin kannattaa odotella. Ja auto tietysti suht suorassa.

Huollosta saa kyllä vaihtelevia kommentteja, joten pientä varovaisuutta kannattaa tulkinnoissa noudattaa. Sylki tuo asentajankin suuhun mitä sattuu. Katsastuksessa on minulle huomautettu joskus ties mistä orastavasta ongelmasta mutta kun en ehjää ole alkanut korjata, vikaa ei ole koskaan tullut.

Isompaa remonttia ei pidä tehdä, ellei vika ole tiedossa. Kun ei tiedä, johtuuko vika männänrenkaista, ei niitä pidä vaihtaa. Vikahan voi olla muuallakin. Volkkareissa on joskus yritetty ennen koneen avaamista käyttää pesevää öljyä. Männänrenkaat eivät ole olleet välttämättä kuluneet, vaan karstoittuneet jumiin.

Tolopainen voi testata neuvoansa. Todennäköisesti johtojen katkaisu sytyttää joko öljynpainevalon tai sitten jonkun muun häiriövalon.

Gla Gla

”Suhruinen ja jotain ihme materiaalia. Ei tahdo puhtaan öljyn pintaa kyllä selkiyttää millään.”

Joskus tikku hankaa rakenteisiin, kun tikun vetää ulos. Kokeile kääntää 180 astetta.

Tuore öljy näkyy huonosti, mutta valoa vasten peilaten alkaa erottua.

Tolopainen Tolopainen

Minä en anna sellaisia neuvoja, joita en ole testannut, kyllä lamppu yleensä sammuu, kun sähköt katkeaa. Onhan noita lisäaineita nykyisin myynnissä, joita laitetaan öljyn sekaan. Niillä voi elvyttää kuluneen moottorin. Eihän tuollaiseen alle 5k€ autoon mitään isompaa korjausta kannata tehdä.

Gla Gla

Pesevä lisäaine ei elvytä kulunutta moottoria. Muita ei kannata käyttää, kun ei ole tiedossa öljyn kulutuksen syytä.

Tolopainen Tolopainen

RVS voi  kokeilla, maksaa muutaman kympin. Ei ole mikään pesevä lisäaine.

Jätkä

JeZZe:”Senverran olen nyt mittatikun asteikkoon nyt tutustunut että on yksi hankalampia öljytikkuja mitä olen nähnyt. Suhruinen ja jotain ihme materiaalia. Ei tahdo puhtaan öljyn pintaa kyllä selkiyttää millään.”

Minkälainen tollo pitää olla, että ei kuuteenkymmeneen vuoteen ole vielä oppinut öljytikkua lukemaan?

1: KUN öljytaso tarkistetaan kylmästä moottorista ennen käynnistystä, öljyn pinta näkyy selkeästi, vaikka olis ”Sokea Reetta” katsomassa.

2:Lämpimästä moottorista uudenkin öljyn erottaa tikusta, kun sen ikiaikaisen perimätiedon mukaan pyyhkii kuivaksi ja käyttää paikallaan.

3:”Opetuslapset” oppivat katsomaan öljytason ihan kerta-saarnan jälkeen.

4: Luulisi jo jokaisen aikuisen omaa autoa käyttävän todenneen, että öljymerkin ja / tai öljylaadun vaihtamisella on joskus valtava merkitys esim kulutukseen.

5: Jotain pitäisi auton käytöstä tajuta itsekin (Moottoreista ja öljyistä!)

Rane

Eikö ne siellä korjaamolla ehdottaneet Jesselle puristuspaineiden mittausta ennen kuin rupeaavat männänrenkaita vaihtelemaan?

arto arto

Velipojalla korjaamo vaihtelee paljon niitä männän renkaita. Pitkät öljyn vaihtovälit kartoittavat renkaat jumiin.

Esillä 10 vastausta, 18,731 - 18,740 (kaikkiaan 33,001)