Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 33,004 vastausta, 175 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Nostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 18,761 - 18,770 (kaikkiaan 33,006)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    JeZZi:”Ei todella kulu vanhemmassakaan moottorissa ollenkaan siihen malliin kuin nuo marketlitkut.”

    Sieltähän se tuli: JeZZe on käyttänyt joitakin epämääräisiä öljynlitkuja moottorissa.

    Jos olisi edes hiukan jäntevämpi ukko, ottaisi selvää,onko öljylaatu edes ollut sellainen, jota valmistaja on edellyttänyt käytettäväksi.

    Luulin minäkin vielä 15 vuotta sitten, että kun käytän kalliimpaa öljyä, se on moottorille hyvä. Sitten lueskelin käsikirjaa huolella ja sen auton kirjassa oli moottoriölpölle laatuvaatimuksena muistaakseni API C3 . Kalliimmissa öljyissä tuo oli joku muu.  Sitä C3 – öljyä sai edullisesti Halpa-hallista ja merkkituotettakin oli.

    Se on tuo luetun ymmärtäminen, jonka puuttuminen ”turvottaa” nokkaketjunkin! (Se on terästä, eikä turpoa, mutta idiooteille voi syöttää kaikenlaista.)

     

    Nuakka

    Helppoa jos ei tarvitse miettiä kuin öljylaatua, meillä sellainen hlö auto johon käy vain ja ainoastaan yhden valmistajan yksi tietty öljy. Merkkihuoltokin hankkii tuon öljyn litran purkeissa. Nyt takuuajan jälkeen itse huoltaen hieman etsityttää tuo öljy.

    Jätkä

    Nuakka. Ja tietenkin tämä juttu on tosi?

    Jos auton valmistaja on ilmoittanut, että siinä käy vain ja ainoastaan SE öljymerkki ja -laatu, niin silloin lienee turha riskeerata.

    Uskon kuitenkin, että siihen löytyy noista lukuisista eri vaihtoehdoista ihan sama laatu, kunhan ne kaikki on testattu.

     

    Nuakka

    Tosi on. Nykyistä edellisen, samanlaisella tekniikalla tehdyn automme silloinen”merkkihuolto” pilasi moottorin takuuaikana käyttämällä mukamas sopivaa Nesteen öljyä. Reilu 2000€ remontti seurauksena, takuuseen tietysti. Kannattaa uskoa jos auton valmistaja sanoo että VAIN tämä öljy käy.

    Visakallo Visakallo

    Kyllähän autojen moottoreiden kestävyydessä  on kieltämättä suuria eroja. Joidenkin merkkien moottorit kestävät ilman remontteja satojatuhansia kilometrejä, kun taas joissakin alkaa ilmentyä vikoja jo sadantuhannen kilometrin jälkeen.

    Gla Gla

    Toki, mutta edelleenkään tässä jutussa ei ole kaikki kohdallaan.

    Huollossa siis huomattiin, että öljypinta on alhaalla, vaikka auton öljymäärän merkkivalo ei asiasta herjannut. Ensimmäinen kysymys tulee tuosta eli oliko se oikeasti alhaalla ja eikö öljytason mittausjärjestelmä toimi. Vai oliko öljymäärän todennut joku vähemmän ammattitaitoinen kaveri.

    Toinen asia on se, että ilman tietoa mahdollisen vian syystä aletaan kysellä hintaa männänrenkaiden vaihdolle ja koko moottorin vaihdolle. Merkkihuolto voi jutustella lämpimikseen, että tulevat vastaan moottorin hinnasssa. Jos tuo menee goodwill-takuuna edes osittain, merkkihuoltokin kaipaa tarkan diagnoosin viasta. Nyt sitä ei ole. Voihan huolto laskea moottorin vaihdolle hinnan, kertoa sen 1,2:lla ja antaa alennusta 17%.

    Itse en minkään Mekonomenin öljynvaihtohuoltoliikkeen antaisi konetta ottaa auki. Huvikseni en myöskään merkkiliikkeessä moottoria vaihdattaisi. Riski siihen, että tuosta jää epämääräisiä omia aikojaan palavia merkkivaloja kojelautaan, on turhan suuri. Siinä vikojen etsintä ja maksajan löytäminen 6-vuotiaalle autolle on oman tarinan aihe.

    jees h-valta

    Ensinkin enempiä vielä lukematta, olen kirjoittanut edellisellä nokkaketju kun tarkoitin nokkahihnaa, Sori! Niin tuo ongelman huomaaminen eli miksi ei öljyn tasoa mittaava varoitus toiminut. Joka päivä, oli sitten aamu tai ilta ja paikka mikä hyvänsä auto ilmoitti että öljyn taso oikea. Niin, tässä alkaa kyllä tuo merkkihuollon asiantuntemuskin mietityttää. Kun juuri viime kesänä kävi että ilmastoinnin täytössä alettiin haukkua autosta jäähdytyskennoa sun muuta kun ilmastointi täytön jälkeen hyöki kylmää mitenkuten sattui. Sitten pitkän ajan perästä tuli soitto perään että heidän uusi paineistuslaitteistonsa olikin väärin kalibroitu. Pahoittelut ja lupasivat korjata auton paineistuksen kohdalleen kunhan tulen seuraavan kerran. Painetta oli aivan tolkuttomasti liikaa. Mistä syystä öljyn tasoa nyt sitten alettiinkin syynätä huollossa ennen uusien vaihtoa? Olisiko sitten hälyttänyt oikein ensimmäisen kerran autoa käynnistettäessä. Autohan oli siellä tietty asfaltilla tasaisella pihalla. Mutta että sitä en aivan usko että öljy olisi ollut niin alhaalla ettei mittatikussa havaintoja. Sitä en tiedä mitä kaikkea autosta on nyt syynätty kun sieltä hiukan moottorin vaihdon suuntaan tarinoitiin. Niin, jospa seuraavassa puhelussa muistaisin hiukka kysellä enemmän mitä on testattu. Siis, öljynpaineen merkkivalo ei vielä koskaan ole palanut kertaakaan. Ja Jätkälle etten ole itse mitään litkuja nykyisiin autoihini valinnut. Molemmat käyvät verstaalla huollossa. Toinen merkkihuollossa ja toinen juuri tuolla Mekonomella. Mutta siellä kyllä laittoivat väärät öljyt. Kun jopa täyttökorkissa lukee 5-30 he laittoivat 5-40 öljyt- eli litkumpaa, laadusta en tiedä. Tuo Kendallin öljy on kokemusta aiemmista ”letukoista”, todella hyvälaatuinen öljy.

    Gla Gla

    Öljyn viskositeettia voi yleensä vaihtaa. Käsikirjassa on taulukko, jossa kerrotaan eri lämpötiloihin soveltuvan viskositeetin valinnasta. Toki yleisimpien välillä ei ole tässä käytännön eroja. Joskus 60-luvulla tilanne oli erilainen.

    5w40 ei ole litkumpaa kuin 5w30. Mutta jos laatuluokat ei täyty, turbomoottorille se ei ole hyvä asia. Pösö ilmeisesti on siis käynyt merkkihuollossa, eikä siihen ole vääriä öljyjä laitettu?

     

    jees h-valta

    Pösöön on omat merkkiöljynsä eikä varmaan niissä vikaa. Sekoitan hiukan kun noita letukka-kokemuksiakin tulee laitettua. On kuitenkin noilla viskositeeteilläkin se ero ja vaikutus että väljemmät vanhat moottorit kuluttaa 5-40:stä enemmän kuin hiukan kankeampiviskositeettista. Kesällä kaikkien olisi hyvä ajella hiukan vähemmän ”kusisilla” öljyillä. Turbomoottorit asia eri.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei oman auton öljymäärää kukaan pakota tarkistamaan, mutta jos on maitopurkin kokoinen kone, siinä on öljymäärä muutenkin yli litran pienempi kuin oikeissa moottoreissa. Lohkolämmitintäkään ei ole pakko hankkia. Nuo säästöt sitten maksaa jonkin verran. Pökön arvo on tippunut 5k€/y. Hiukan laadukkaampien pikkuatojen arvo laskee puolet vähemmän.

Esillä 10 vastausta, 18,761 - 18,770 (kaikkiaan 33,006)