Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,091 - 2,100 (kaikkiaan 35,431)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Ei sähköautoilu mikään välivaihe tule olemaan. Skaala autoissa vain laajenee ja sähkö tulee muiden energiamuotojen tavoin polttomoottorin rinnalle vähän samaan tapaan kuin kaupan tiskilläkin on käteisen rahan lisäksi niin monta vaihtoehtoista tapaa maksaa, etten kaikkia edes tiedä, saati että osaisin niitä käyttää. Tuo monimuotoisuus pätee myös polkupyöriin. Kun ennen ajettiin lihasvoimalla ns. miesten tai naisten pyörällä, nyt voi valita lukemattoman monesta eri pyörätyypistä/geometriasta, sähköllä tai ilman. Autoissa monimuotoisuus tulee koskemaan myös omistusmuotoja, kun erilaiset palvelusysteemit ja yhteiskäyttömallit kehittyvät. Silti ajatus, että ne syrjäyttäisi yksityisomistuksen, on varsin etäinen muualla paitsi joidenkin sosialistien päiväunissa. Tai yllättävää kyllä, uusilla liiketoimintamuodoilla ihmisten arjesta rahastamaan pyrkivien sioittajien päiväunissa. Toki nämä lobbaavat päättäjiä ja saavat luotua omanlaisia visiota tulevaisuuden yhteiskunnasta, mutta niiden talutusnuoraan ei pidä mennä.

    jees h-valta

    Gla oikeassa, kyllä sähköautot tulevat ja ovat varmasti jo enemmistöä siinä 2035 paalulla mutta MJO:n tavoin en usko tähän aikatauluun kokonaiskäyttömäärien suhteen. Mutta hyvähän tuo sähkö on ei siitä mihkän pääse. Uskon että aika samantyyppistä jorinaa on ollut silloin kun sähköä on joka savuun alettu verkottaa. Kyllä siihen maailmaankin oli totuttu krääsyttämään polttoöljy-kerosiinilampuilla ja jopa päreen valossa. Ja lämpöä samoin kun lyötiin puita alkeellisiin muureihin. Mutta kun sähkö oli mahdollisuus niin aika nopeasti sana kulki kuinka helppoa se elämä onkaan nyt naapurissa jo. Koska meille, kysyi moni mökin mamma. Autoilussa tulee varmasti nuukempaakin jussia houkuttamaan ettei sinne tankille tartte seteleitä tai pankkikorttia mennä kuivattamaan. Kyllä helppo helppoa on ja aika edullistakin, sanoisin.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jätkä: ”Sähkövouhotus on sairaus, joka paranee pikkuhiljaa.”

    Niinhän se on!

    Tuossa ilmastokiimassa on paljon muutakin ohimenevää.

    Se hyvähän näissä vouhotuksissa on että että ajatellaan vähän tarkemmin mitä tehdään, ei vain käytetä ja heitetä pois. Paljon päästäis eteenpäin kun kiellettäis nyt edes kertakäyttöastiat ja aterimet, turhimmasta päästä pitää lähteä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä Jätkä

    Jos ja kun sähköautoilun vaikutus ympäristö ja ennenkaikkea ilmaston tilaa on maailmanlaajuisesti +- nolla, niin on järjenvastaista valmistaa kotteroita, jotka ovat hinnaltaan moninkertaisia perinteisiin autoihin verrattuna, vaikka Tesla tekeekin niitä roimalla tappiolla.

    Sen puolen mahdollisuudet alkavat olla taputeltu ja onneksi upporikkaat Norjalaiset ovat olleet maksumiehinä ja koekaniineina, eikä meidän ole tarvinnut täällä uhrautua maailmanlaajuisen katastrofin rahoittamiseen.

    Suomen mahdollisuudet ovat biopolttoaineissa ja siin’ on jo aika pitkälle kehitys kehittynyt. Kun esim ruokajätteestä ja metsätalouden jätteestä saadaan puhdasta liikennepolttoainetta, niin vehän on aivan jotain muuta kuin saastuttaa akkumetallien kaivamisen ja jalostamisen touhussa puoli maailmaa.

    Epäilemättä myös akkumateriaaleiden suhteen kehitys kehittyy ja pian saadaan tehtyä hyvät ja keveät akut puusta!

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jätkä: ”Epäilemättä myös akkumateriaaleiden suhteen kehitys kehittyy ja pian saadaan tehtyä hyvät ja keveät akut puusta!”

    Akku varmaan kevenee, ainakin sen tehopaino suhde paranee vielä paljon, mutta epäilen että puisia akkuja saa vielä odotella aika pitkään….

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla Gla

    Sähköautojen hintakin oletettavasti laskee. Ei silti niin paljon, että autokauppa sen takia vilkastuisi ja autokanta nykyistä nopeammin uudistuisi.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Laskee se sähköauton hinta, kun verotusta korjataan vähempipäästöisiä autoja suosivaksi. Mikä tulee saletisti tapahtumaan.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Sähköauton valmistushintakin ilmeisesti laskee.

    On olemassa niin monta muuttujaa että on turhaa vouhkausta sanoa että 2044 tehdään niin tai näin päin.

    Polttomoottoriautoa alettiin vasta muutama vuosi sitten kehittää päästöjen vähentäminen mielessä.

    Sähköauton käyttösäde ja latausasiat pitää ratkaista.

    Pitää löytää jostain uusi kobolttisuoni tai kehittää akku joka ei tarvitse niin paljon kobolttia.

    Pitää ratkaista se miten autojen käyttämä sähkö sitten tehdään.

    Tuohon mennessä saatetaan huomata ettei se ilmasti ihan niin kovasti lämpene ja toiseksi ettei se aiheudu pääsääntöisesti ihmisen toimenpiteistä. Saatetaan jopa huolestua uuden jääkauden tulostakin.

    Jäitä hattuun!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo Visakallo

    Meidän palstalaisten autoilut ovat väistämättä vähenemään päin seuraavan 16-25 vuoden aikana. Työnnellään monet jo rollaa silloin, – jos sitäkään.

    jees h-valta

    On melkein sama onko ilmastonmuutos pahasti tuppaamassa vaiko ei mutta sähköautot tulevat joka tapauksessa. Kehitys autoteollisuudessa on jo käännetty sinne puolelle joten voitte huoletta unohtaa krääsyttimien kehityksen. Sitä kehitetään mitä ostetaan. Ja maailman ilmanlaatu ei todellakaan pahastu sähköautoista, se on varmaa se!

Esillä 10 vastausta, 2,091 - 2,100 (kaikkiaan 35,431)