Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,101 - 2,110 (kaikkiaan 35,430)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • wanhajätkä

    Kyllä meistä suurinosa kaatuu saappaat jalassa….toivottavasti.

    Kävin tänään katsastamassa hiluxin. Vain 21 ooo oli tullu vuodessa. 2009 malli eikä vieläkään oo vaihettu ku jarrupalat…peltiä on oijottu senki eestä lujilla on ollu sen 220 tuhatta. Viiteen  autoon on tullu se parikytätuhatta. Nissan, Corolla, Transporter ja tiguan. Yllätys ei oo että japsit kestää mutta sakuja eppäilin. Tiguanhan oliki katsastulosten kärjessä. Vain ovien lukkojen jäätyminen on kyllä hattumaista. Tuo toinen volkkari ei oo vielä kertonu kaikkea…alatukivarren kumi ja hiertyny jarruletku oli remontit. Corollassa ei mitään… 220 tuhatta. Almerassa käsijarru kenkkuilee….yli 400 tuhatta kuitenki, en muista. Kaikilla on rymistelty mettässä missä sähköautolla ei olisi mitään jakoa. Mihinkää nuista en oo pettyny. Tienanneet ne mulle on.

    Heti ku patteriauto alkaa tienata ni sitte tietenki vaihan. Nyt se ei ole ainakaan ympäristöteko. Autojen takia me ei pijetä rokulia eikä sen takia olla menemättä työmaalle jos sattuu kolahtaan pohjaan,,,,siinä rymisköön.

    MaalaisSeppo

    Kun sähkön siirtohinta nousee nykytahtia, maksaa sähkö 10 kuluttua 2.5 kertaa nykyiseen verrattuna. Sähköauton kylkiäisenä saanee silloin pienen dieselgeneraattorin. Viisas ostaa nyt dieselauton, jotka ovat vuodenvaiheessa halpoja.

    Visakallo Visakallo

    Fennovoiman ydinvoimalahankkeen aikataulu venähtää.
    Aiemman suunnitelman mukaan sähköntuotannon olisi pitänyt alkaa vuonna 2024.
    Yhtiö kertoo verkkosivuillaan, että rakennuttaja, Rosatomin omistama RAOS Project arvioi nyt, että rakentaminen voisi alkaa vuonna 2021. Kaupallinen käyttö voisi uuden arvion mukaan alkaa Pyhäjoella vuonna 2028.
    Fennovoima ja RAOS Project pyrkivät saamaan projektiaikataulun valmiiksi ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.
    STT

    Visakallo Visakallo

    Olkiluodon tuottama sähkö on jo kokonaan varattu uusien datakeskusten käyttöön, joten sähköautot olisivat käytännössä tuontisähkön varassa.

    Tolopainen Tolopainen

    Onko Visalla tuosta jotain faktaa. Kesällä sähköä on kuitenkin ylimäärin. Tai koko ajan meillä on voimaloita paljon reservissä kun tuontisähkö on halvempaa kuin oma tuotanto.

    Visakallo Visakallo

    Ainakin Kauppalehdessä ja Helsingin Sanomissa on aiheesta ollut useitakin artikkeleita. Mm. amerikkalaiset ovat sijoittamassa jättimäisiä datakeskuksia tänne, koska ydinsähkö on juuri talvella kaikkein varminta. Lisäksi ilmastomme on suurimman osan vuotta kylmä, mikä helpottaa konesalien jäähdytystä ja se mahdollistaa hukkalämmön hyötykäytön. Kesällä on toki sähköä yllinkyllin. Sen takia yksityisten aurinkopanelien tuottamasta sähköstä ei kesällä juurikaan makseta.

    Jätkä Jätkä

    Jos minulta kysytään jättimäisen datakekuksen sijpoituspaikkaa, haluaisin sellaisen rakentaa Ydinvoimalan läheisyyteen ja sieltä oman siirtolinjan, jonka sähkönsiirrosta ei tarvisisi maksaa mitään. Sähköhän on suhteessa erinomaisen halpaa, siirto erinomaisen kallista – ja nousee koko ajan.

    Tolopainen Tolopainen

    Kaikenlaisia huhuja liikkuu datakeskuksista, edes ne kunnat johon niitä piti tulla tienneet mitään. Ei nuo datakeskusyhtiöt halua ydinvoima imagoa. Yleensä rakentavat omia tuulivoimaloita tuottamaan kuluttamaansa sähköä.

    Visakallo Visakallo

    Kerropas nyt Tolopainen meille, mitä tänne Suomeen sitten mielestäsi pitäisi tulla, vai eikö mitään? Erämaaksiko vain koko seutu?

    MaalaisSeppo

    Suurkuluttajat saavat sähkönsä suoraan kantaverkosta. Eivät ole carunoitten armoilla, kuten me tavikset. Mm tästä syystä vanhat paperitehtaat ovat otollisia paikkoja datakeskuksille.

    Datakeskukset eivät voi toimia tuulisähkön varassa. Imagosyistä ehkä pykäävät myllyjä.

    Sähköautojen voimakas yleistyminen ja siirtohinnoittelu sekä ydinvoimaloiden viivästyminen nostaa sähkön hinnan pilviin. Kohta kannattaa sähköistää kiinteistönsä itse dieselgeneraattorilla. Auton akutkin saisi näin ladattua polttoöljyllä. Liikenneministerinkin hiukset harmaantuisivat, kun porukat ajelisivat polttoöljyllä laillisesti. Hukkalämpö pirtin lämmitykseen.

Esillä 10 vastausta, 2,101 - 2,110 (kaikkiaan 35,430)