Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,211 - 2,220 (kaikkiaan 35,357)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hesarin Hyundai Konan arviossa oli tänään sellainen laskelma että jo kolmen vuoden käytön jälkeen sähköauton akun valmistuksen hiilipäästöt on kompensoitu, ja sen jälkeen pääsee plussalle verrattuna fossiilipohjaiseen autoiluun. Vielä jos ladataan uusiutuvaa sähköä tase paranee edelleen. (Jutussa kai oletettiin 80 prosentin uusiutuva osuus sähkössä.)

    Visakallo Visakallo

    Kuinkahan kauan nykyakut kestää täällä Suomen oloissa? – Yli kolme vuotta?

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    A.Jalkanen: ”(Jutussa kai oletettiin 80 prosentin uusiutuva osuus sähkössä.)”

    Oletuksiinhan se sähköautoilu nojaa, tarvitaan vain se sadun pikkupoika joka toteaa ettei keisarilla ole vaatteita ollenkaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä Jätkä

    Kyllä Corollalle löytyy kysyntää, kun sen hinta alkaa olla sopiva Afrikan vientiin. Se takaa ainakin muutamille malleille sen, että eipä niitä paalata.

    Toki joissakin Ranskan entisissä alusmaissa tai ranskankielisissä Afrikan valtioissa Pösö on vahvoilla. Pojat kävivät kehitystyössä Tansaniassa ja tulivat lähes upouuden Mersun / Porschen kanssa takaisin, kertoivat oikean menetelmän yli vuoden komennuksella. Tilataan jo ennen lähtöä Ranskasta pösö kohdemaahan toimitettuna. Se menee sinne ilman tulleja ja veroja, koska se on kehitysyhteistyöntekijän auto. Pösö myydään heti – käteisellä paikalliselle rahamiehelle, joka maksaa siitä hyvinkin tuplahinnan. Heti tilataam Saksasta auto, joka tuodaan laivalla satamaan.

    Mersu lukitaan autotalliin, ettei paikallisliikenne – ja asukkaat vaurioita sitä.

    Se pitää kuitenkin rekisteröidä Tansaniaan ja matkamittariin veivataan yli kymmenentuhatta kilometriä, taikka sitten sillä tehdään kotimatka ajamalla maita pitkin. Mersun oston jälkeenkin jää vielä hyvin voittoa.

    Puuki

    Kuubassakin sai jo joitakin vuosia sitten ostaa länsiauton.  PerusToyotan hinta oli yli 80 k$.

    Onko Huyndai Kona täyssähkö vai hybridimalli ?    Jotkut hybridit kuluttaa käytännössä saman verran kuin polttomoottoriversio. Riippuu käyttötavasta.  Joskus oli vertailussa keskimääräisen pm-auton ja sähköakullisen päästöt ja 60000 km oli siinä raja , jolloin olisi vähäpäästöisempää ajella akkuautolla.  Jos ajaa vähän , niin akun uusimisen aikoihin saattaa venyä ennen kuin päästään ”puhtaammin” liikenteeseen. Silloin onkin jo taas  uudet päästölukemat laskurissa akun valmistuksen vuoksi – myös omassa lompakossa se näkyy tietysti .

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kona on täyssähköauto.

    Hesarin jutussa väitetään että sähkö ei maasta loppuisi, vaikka sähköautoilu lisääntyisi.  Jos ajaa vaikka 20000 km vuodessa ja akku kestäisi kolme vuotta, niin juuri kun pääsisi päästöissä nollille, akku pitäisi uusia ja laskenta alkaisi alusta! No katsotaan mitä tuleman pitää, mutta hyvä pointti Visakallolta ja Puukilta.

    Moottori-lehti tiesi kertoa Konasta, että ”Hyundaille tuttuun tapaan myös takuu on reilu: akulle kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä ja muilta osin seitsemän vuotta ilman kilometrirajoitusta.” Elikkä jos akku paukahtaa ennen takuun loppumista, sitä ei itse tarvitse kustantaa. Päästöjen laskennan kannaltakin 8-9 vuotta olisi jo hyvä suoritus, kun periaatteessa 3 vuoden jälkeen tehty ajosuorite olisi miinuspäästöä (hiilineutraalilla sähköllä), eli nettovähennystä suhteessa polttomoottoriautoiluun.

    https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-hyundai-kona-electric-ensimmainen-tayssahkoinen-pieni-katumaasturi/

    Omat aurinkopaneelitkin alkavat olla jo järkevä hankinta. Onko teknisesti mahdollista tuottaa itse lataussähkö autoon? Tuolla Moottorin jutussa kirjoitettiin, että pitäisi olla käytössä kaksi- tai kolmivaihevirtaa jotta ”16-ampeerin sähköliittymällä saisi kotilatausasemasta 11 kilowattia.”

    Visakallo Visakallo

    Aurinkopanelit ovat ihan hyviä, ja ne ovat kehittyneet paljon entisestä, mutta edelleenkin ne tuottavat Suomessa kunnolla sähköä vain puoli vuotta. Sen toiset puoli vuotta pitää sähköä tuottaa moninkertainen määrä jollain muulla tavalla. Vaikka koko Suomi vuorattaisiin aurinkopaneleilla, tilanne ei tässä suhteessa muuttuisi lainkaan.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kuinka pitkä toimintasäde tuolla konalla on ja miten kauan kestää lataus nopeimmillaa tyhjästä täyteen?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Lue Taneli Moottorin koeajo, siitä selviää. Toimintasäde oli muistaakseni parhaimmillaan yli 400 km ja pikalataus ehkä tunnin, normaalilataus parhaimmissa oloissa noin yön yli.

    oksapuu

    Minkä kokoiset sulakkeet se pikalataus vaatii?

    Harvalla on kotioloissa teollisuus luokan sulakkeet. Isot sulakkeet tarkoittaa myös isoja sähkönsiirto maksuja…

    Pienillä ”kotitalous” sulakkeilla saattaa ne latausajat venähtää…

Esillä 10 vastausta, 2,211 - 2,220 (kaikkiaan 35,357)