Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,221 - 2,230 (kaikkiaan 35,357)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Uskon vallan hyvin täyssähköautojen akkujen kestävän jopa kymmenkuntakin vuotta aivan kelvollisena toiminnastaan. Mitä isompi ja enemmällä jalometalleilla tehty niin yleensä kestokin on hyvä. Tuo A.J:n mainitsema korealainen on jo lähes täydellinen täyssähköauto koska toimintamatka on pitkä ja latausajat kohtuulliset. Hinta vain suomessa tulee olemaan kait jotain 55-60000 ja se on hiukan liikaa ainakin minulle autoon sijoituksena. Oletan tuon auton elinkaaren olevan saman kuin akuston kesto eli varmaan kotvan toistakymmentä vuotta. On aivan sopivaa laatua. On tässä tullut mieleen myös kaasuautoksi konservointi tähän nykyiseen. Mutta vaatii ensin kaasutankkauspisteen H-valtaan. Ei huono sekään.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    A.Jalkanen: ”Toimintasäde oli muistaakseni parhaimmillaan yli 400 km ja pikalataus ehkä tunnin, normaalilataus parhaimmissa oloissa noin yön yli.”

    Eli ei ole vielä polttomoottoriauton korvaajaksi.

    Niinkin lyhyt matka kun esim. täältä Oulun seudulle, vaati latauksen välillä. Tarkoittaa sitä että pitkien etäisyyksien Suomessa mitään tekemätön peli.

    Sitten kun yhdellä latauksella alkaa pääsemään lähelle tuhatta kilometriä, niin alkaa kelvata autoksi Suomessakin. Pitää olla mahdollisuus ilman töpselileikkiä päästä varmuudella se 800km. Eihän bensatankkiakaan koskaan ihan tyhjäksi ajeta.

    Toisaalta jos päästään siihen että 15 minuutin latauksella saadaan 250km matkaa lisää akkuun, niin alkaa näyttämään käyttökelpoiselta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo Visakallo

    Sähköauto on aika nostalginen menopeli. Se palauttaa meidät menneeseen aikaan, kun piti poiketa ja majoittuakin kievari-majataloon syöttämään ja lepuuttamaan hevosia.

    jees h-valta

    Mikä onkaan vikana ajatuksessa että vartti tai puolituntia noinkin pitkään matkaan pysätään itteäkin tankkaamaan kun Taneli kertoili Oulun suuntaansa. Mielestäni olen aika kuitti ajajana jo kolmensadan kilsan jälkeenkin. Välistä hyvällä kelillä nippanappa tuo ajellaan mökille kertalaakista. Mutta jo kahvilla käynti riittäisi saamaan riittävästi lisäkilsoja kunhan pikalatauspiste on parkin pihassa. Tuo tuhannen kilometrin yhtenäisen vaatimus on täysin turha.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jees h-valta: ”Tuo tuhannen kilometrin yhtenäisen vaatimus on täysin turha.”

    Joko se tai vaatimus että pikalaturilla saadaan 250 km lisää akkuun!

    Näissä asioissa pitää muistaa ettei se latauspiste tai bensatankki ole sillä kohtaa tien poskessa, mihin tankki/akku tyhjenee. Pohjalla pitää olla jotain tankatessa/ladatessa.

    Nykyisin ei ole vielä olemassa sellaista sähköautoa, joka pystyy polttomoottoriauton korvaamaan. Ainoa siihen suuntaan viittaava tekele tällä hetkellä on lataushybridi.

    Kunhan nyt joku löytää sen kopolttisuonen josta ne akut saadaan aikaiseksi. Ja joku toinen rakentaa tarpeeksi sähköntuotanto- ja siirtokapasiteettia latauspisteitä varten. Latauspisteet kyllä ilmaantuu tien varteen kunhan niille on sähköä ja käyttäjiä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ja se Konan hintahan oli alk. hiukan päälle 40 tuhatta.

    800 km matkalla on pidettävä vähintään kaksi kunnon taukoa. Kunhan latauspisteitä on yhtä tiuhassa kuin bensa-asemia niin sitten homma ei enää ole ongelma.

    oksapuu

    Vertaillaampa…

    Sillä reilulla 40k€ saa myös tuliterän diesel Hiluxin. Neliveto, kantava tikapuu runko, napa ja taka-akselin lukko. Lavalla kulkee työkalut, polttoaine tai urea pönttö. Metsähenkilön parempi työauto 🙂 …

    Verotukseen pakettiautona, alviakin voi yrittää poistaa…

    Visakallo Visakallo

    Oletteko koskaan laskeneet, kuinka pitkät rivit niitä pikalatauspisteitä pitäisi taukopaikoilla oikeasti olla, jos kaikki ajaisivat sähköautoilla? Pitäisi  varmaan olla omat sähkövoimalatkin, kun siirtolinjat kävisivät pieniksi.

    Jätkä Jätkä

    oksapuu. Eipä taida metsäkonehenkilölle löytyä parempaa työautoa. Aika varman vihjeen kyllä saa, kun tarkkailee, minkälaisella työautolla he liikkuvat.

    Höpöhöpö leikit voi hyvinkin jättää niille, jotka ovat höyrähtäneet ihmeellisiin ajatuksiin.

    En väitä, ettei sähköautoillakin voisi olla tulevaisuutta, mutta ilmeisesti vielä sadankin vuoden kuluttua ajellaan polttomoottoriautoilla.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    A.Jalkanen: ”Kunhan latauspisteitä on yhtä tiuhassa kuin bensa-asemia niin sitten homma ei enää ole ongelma.”

    Latauspisteen pitää antaa se 250km virta varttitunnissa. Sellaisesta lataussysteemistä ei tietääkseni ole vielä prototyyppiäkään olemassa. Kunhan sellainen kehitetään ja sille on riittävät siirtojohdot ja toisaalta myös asiakkaita, niin kyllä yrittäjiä löytyy.

    Terveisin: Korpituvan taneli

Esillä 10 vastausta, 2,221 - 2,230 (kaikkiaan 35,357)