Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 35,353 vastausta, 176 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 12 minuuttia sitten MJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 2,231 - 2,240 (kaikkiaan 35,355)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Mielestäni tuohon matkan lataamiseen mitä Taneli esittää saa mennä puoli tuntiakin. Aika nopea kahvikin on jos sen wc-käynteineen vartissa hoitelee. Hiukan taukojumppaa vielä ulkona että saa hiukan happeakin. Tuolla aiemmin johonkin Hiluxiin vertailu ontuu pahasti. kun niitä Hiluxeja ei tule sen jälkeen maahan yhtäkään kun dieseli tuollaisenaan kielletään. Ja se on sentään suht varmaa että se juna kulkee jo. Ja A.J, se hinta oli tuolla koeajomaassa ja suomeenhan sitä ei ole vahvistettu. Sitä uumoillaan huomattavasti kalliimmaksi täällä. Kumma kyllä.

    Nimetön

    Pikalatausverkoston ulkopuolella Kona Electricin lataus onnistuu Ioniqin tapaan 7,2 kilowatin teholla, jolloin Konan lataus kestää noin 10 tuntia. Se tosin edellyttää 32 ampeerin virtaa, sillä laturi on yksivaiheinen. 16 ampeerilla latausteho jää 3,7 kilowattiin, ja latausaika karkaa 20 tuntiin. Näin suurella akulla kaipaisi kaksi- tai kolmivaihelaturia, jolloin jo 16-ampeerin sähköliittymällä saisi kotilatausasemasta 11 kilowattia.

    Ei ainakaan mulla vielä sähköauto kuume kovin korkialle noussut. Noita 100kw latauspisteitä jolla Kona tunnissa latautus ja  jos ei ole jonoa ja latauspisteessä ei ole hyvin yleistä teknistä vikaa niin ko. latauspisteitä Suomessa vain yksi. Nissan Leaf kulkee valmistajan lupauksen mukaan yhdellä latauksella ja uudella akulla 280km, mutta käytännön olosuhteissa kovalla pakkasella testin mukaan vajaa 60km. Toivottavasti Kona kovalla pakkasella täyteen latatulla uudella akulla jo yli 60km.

    harrastelija harrastelija

    Jätkän kanssa samaa mieltä siitä, että Suomessa jos asutaan ja tehdään töitä maaseudullakin, niin polttomoottoriautoja tarvitaan jatkossakin. En vielä voi kuvitella, että asuttaisiin täällä taajamissa, sähköautoilla ja polkupyörillä ajekllaan katuja pitkin ja pankkitilille tulee kerran kuukaudessa riittävästi rahaa.

    Jos maailma menee siihen, että polttomoottoreita ei voida käyttää ja asutaan Ringebyyssä, niin minä asun mieluummin sitten maalla parin lehmän ja hevosen taloudessa – aivan kuin elämäni alussa ensimmäiset 11 vuotta.

    Puuki

    Latausasemat ja mm. kerrostalojen sähköpistokepaikkojen uusimiset lisäisi aika paljon kustannuksia muutenkin kalliiden akkuautojen hankinnassa.   Lobbarit tietysti niitä suosittelee joka mökin pihaan tehtäviksi mutta onkohan kannattavaa tai edes ekologista ?  Eppäilen että ei ole.

    Tolopainen Tolopainen

    Mikä ongelma Suomessa liikenne on päästöjen kannalta, ei niin mikhään, jos  autokanta olisi pienikulutuksisia dieseleitä, päästöt olisivat puolet nykyisestä ja polttoainetta kuluisi n. 1,5milj t/y. Sellaisen määrän biodieseliä Suomessa pystyy tekemään metsäteollisuuden sivutuotteista ja muista biojätteistä aika helposti. Toinen vaihtoehto on alkoholi polttoaineena, sitä voi olla polttoaineesta 85% ei tarvita kuin kuudesosa nykyisestä bensiinimäärästä. Sähköautoja ei tarvita päästöjen reiluun vähentämiseen, eikä niillä ole mahdollista korvata nykyistä autokantaa, koska niitä ei ole ihmisillä varaa ostaa ei nyt eikä tulevaisuudessa. Tuollainen yli 40k€ sähköautosta on aivan mieletön summa, kun hyvän polttomoottoriauton saa lähes puolet pienemmällä summalla ja käytettyjä muutamalla tonnilla, jopa satasilla.

    MaalaisSeppo

    Tutkailin löytyisikö sähköautojen kulutustestejä netistä. Moottorilehti oli referoinut Saksassa tehtyä testiä. Ko testin mukaan sähköautojen keskimääräinen kulutus oli n. 0.2 kWh/km. Ko luvussa ei ollut mukana lataus ym häviöitä.

    Arvioisin, että kun otetaan huomioon lataus- ym häviöt sekä hieman suurempi auto (oktavia) ja Suomen sää, todellinen kulutus olisi minulla 0.3 kWh/km. Kotitaloussähkö siirtoineen maksaa minulle nyt 11 c/kWh, eli säköauton polttoainekulut olisivat nyt 3.3 c/km eli puolet nykyisen sokolootan polttoainekuluista. Kilometrejä mulle tulee n 40000/a. Sähköauton lataus toisi melkoisia ajankäytön ongelmia.

    Sähkön siirtohinta nousee reipasta vauhtia. Myös sähköenergian pörssihinta on noussut normaalia nopeammin. Valistunut arvaus on, että 10 vuoden päästä sähköauton energiakulut ovat suunnilleen samat kuin dieselillä.

    Sähköautoilu ei tule Suomen oloissa kannattamaan ilman huomattavia yhteiskunnan satsauksia latausverkkoon ja autojen hinnan kompensointiin. Veronmaksajien piikkiin siis. Arvannette mistä ko rahat kupataan.

    Jätkä Jätkä

    Onhan se kivaa, kun ollaan niin ympäristötietoisia, että kaikilla on Jeessin aatteiden mukaiset sähkölullat.

    Aikamoiset rakentamis – ja muut kustannukset tulevat, kun pikalatauspisteitä laitellaan. Ei se riitä, että on pikalatauspiste esim liikenneaseman nurkalla ja kuljettaja jumppaa pihalla, kun latausta jonottaa kaksikymmentä autoa ja kaikilla on kiire ”Kaakonkulmalle”.

    Kun johtoon pistetään kerrallaan yksi auto, joka tarvitsee Sata amppeeria, ja lisää pannaan rinnalla niin, että niitä on kymmenenkin tarvitsemassa virtaa, pitää jakeluaseman yrittäjällä olla ”Lompsa lyönnissä” maksaakseen kiinteät kustannukset, jotka moisesta latausasemasta koituu.

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköautojen lataus pitää tapahtua pääasiassa yöaikaan, jolloin lataus ei tuota mitään ongelmia. Sähköverkot on yöllä ja kesällä pahasti vajaalla käytöllä nykyisin. Ei voida ajatellakaan että miljoona sähköautoa kytkettäisiin talvipäivänä pikalatauksella sähköverkkoon. Sähköautot ei muutenkaan sovellu talvikäyttöön, joten ei niitä pahemmin tarvitse päivisin pikaladata talvella.

    Visakallo Visakallo

    Olen yrittänyt pitää elämänohjeena, että mitään uudistuksia ei pidä automaattisesti vastustaa, vaan pysähtyä rauhassa ajattelemaan, mitä ne käytännössä tarkoittavat ja ovatko ne sellaisenaan mahdollisia.  Olen mielestäni tällä metettelyllä pysynyt aika hyvin kehityksessä mukana, mutta samalla välttynyt pettymyksiltä. Aivan tavallinen perus laskutaito on osoittautunut tässä parhaimmaksi avuksi.

    jees h-valta

    Onpas taas NII asiaatuntevaa jorinaa. Ei ole kaikki sähköllä ajavat ilmeisesti lukeneet metsälehden keskustelupalstaa kun noita jo tuppaa liikenteessä pyörimään Harjavallassakin. Työpaikan parkissakin on jo yksi kun vieressä terveyspalveluyritys. On ajanut jo pari vuotta sillä Toyotallaan ympäri vuoden. Kaikki eivät ole NIIN köyhiä kuin me metsäläiset näämmä. Mutta tulette te saamaan jonkun kymmenkunta vuotta ajetun sähkölullan irti kunhan sinne on pakko dieselin ja bensan myynnin lakattua mennä. Tosin varmasti saatte akut vaihtaa ensalkuun mutta onhan pääoma ollut halpa, viis rempoista.

Esillä 10 vastausta, 2,231 - 2,240 (kaikkiaan 35,355)