Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,261 - 2,270 (kaikkiaan 35,278)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä Jätkä

    Suomessa pystytään rakentamaan tietä, jota pitkin voi turvallisesti kiitaa kumipyörillä 250 km / tunnissa – Korkeintaan pääkaupunkiseudulta Turkuseen ja ehkä toinen pätkä Hämeenlinnaan tai Lahteen. Kyllä ne on siinä.Täällä maaperä routii niin pahoin, että ainakaan se baana ei voisi olla päällystetty millään, vaan sorapintaisena se olisi mahdollista pitää tasaisena ja sileänä. Rautateilläkin on ongelmia, vaikka jatkuvasti pengertä kohennetaan.

    PSA:n erinomaiset ieselmoottorit Biodieselillä kepittävät kaikki sähköauton mennen tullen käytettävyydessä ja taloudellisuudessa ja sen hiilijalanjälki olisi vain 20 % sähköauton vastaavasta.

    jees h-valta

    olen vain kertonut missä mennään ja missä aikataulussa. Ja sehän on myös jätkän tarkistettavissa monestakin tiedonvälityskanavasta. Minulla tokkiinsa ei ole henk.koht. mitään muutoksia vastaan mutta aikataulut vain pitää sopia omiinkin ajatuksiin. Nuo biolitkuhöpinät ovat turhaa jahnausta kun kukaan tai mikään ei tee kohta moottoreita niitä läpi kärsyttämään. Sillehän ei ole kuitenkaan mitään vankempaa tulevaisuuspohjaa. Siirtymäajan litkuna toki käy.

    Jätkä Jätkä

    Sähkö tulee olemaan siirtymäajan välivaihe, joka pian toetaan niin epäkäytännölliseksi, että se käyttö autoissa ajetaan alas, tai pysäytetään tajjamakukuneuvoski, jolla ei edes saa ajella viittä kilometiä kauemmakse Harjavallan kirksta. tietenkin isommissa kaupungeissa raja voi olla jopa kaksikymmentä kilometriä.

    jees h-valta

    Luulet vaan. Kyllä elämä on sähköistynyt muillakin kuin liikenteen saralla. Tulee olemaan arkea meidän jälkeemme. Naureskelevat meidän museoissa taltioituja polttomoottorirömpöttejä.

    Tolopainen Tolopainen

    Dieselit ei Suomesta häviä koskaan, liikenteen päästöt täällä eivät ole mikään ongelma. Neste tuottaa jo nykyisin biodieseliä 2,2milj t. Prosessiteollisuuden tuotantoa on helppo laajentaa jos on tarvetta. Kyllä mäntyöljyä riittää ja muita jätteitä raaka-aineeksi. Sähköautoista ei tulee koskaan nykyisen henkilöautoliikenteen korvaajaa näin pohjoisessa. Miksi niitä aurinkokennoja ja sähköautoja ei ole esim. Kanarian saarilla, sielläkin ajavat polttomoottoreilla. Heillä olisi mahdollisuus siirtyä nopeasti ilmaiseen aurinko-ja tuulisähköön. Maapallo on niin toivottoman ylikansoittunut, että tuhon tieltä ei mikään käännä. Väestönkasvu jatkuu hamaan tappiin, kun tämä pallo on loppuun kaluttu muutamassa sadassa vuodessa, nykyisen sivilisaation taru on lopussa. Apinalauma ei kykene ongelmia ratkomaan se aiheuttaa niitä, ihminen on luonnossa häirikkö, kaikenlaisine höpöoppeineen omasta erinomaisuudestaan.

    Jos ilmastonmuutoksen saisi metsiä istuttamalla pysäytettyä, se olisi jo tapahtunut, kiinalaiset ovat istuttaneet metsiä jo 70- luvulta alkaen miljoonien ihmisten  voimin 60mrd tainta, niistä 80% ilmeisesti kuollut ja aavikko lähestyy Pekingiä.

     

    jees h-valta

    Jos tuo oli Tolopan uudenvuoden manifesti niin sen puoleen olisi voinut nukkua hiukan pidempäänkin. Ei tuolla pessimismillä ainakaan mitään tuu mutta onneksi sentään hiukan valoisampaakin näkymää maailmasta löytyy. Apinalaumoja-ko kuljeksii Tolopan yöllisillä safareilla kun ei nukuttua saa? Eikö se pitäisi olla ihan turvallista seuraa.

    Visakallo Visakallo

    Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 2018 suuriman suhteellisen myynnin kasvun teki Subaru. Sen uusien autojen myynti nousi 69,6 prosenttia vuoden takaisesta. Vuonna 2017 rekisteröitiin 728 uutta Subarua ja vuonna 2018 yhteensä 1235. Vuoden toiseksi suurimpaan suhteelliseen kasvuun ylsi Porsche 65,7 prosentin kasvulla. Iloisia myynninkasvattajia löytyy myös Hyundain, Citroënin, Peugeotin ja Suzukin leireistä.

    Pohjaa kolkutteli Renault 30,8 prosentin miinuksella. Silmiinpistävin merkki miinuspuolella on Tesla Motors. Uusia Tesloja rekisteröitiin vain 172 kappaletta, mikä johti 30,4 prosentin laskuun. Kaikkiaan sähköautoja myytiin yhteensä alle 1500 kpl.

    Premium-merkeistä Audi (-12,2%) ja BMW (-9,9%) kokivat myös merkittävää laskua.

    Visakallo Visakallo

    Mazda tekee kehitystyötä täyssähkömoottorin lisäksi dieseliin ja bensiinimoottoriin. Mazdan yli 20 000 kilometriä vuodessa ajavista eurooppalaisasiakkaista enemmän kuin puolet päätyvät dieseliin. Näille asiakkaille sähköauto ei vielä toimi ratkaisuna. Dieseleiden kysyntä lähteekin nousuun, koska autovalmistajat eivät muutoin pysty täyttämään kiristyviä hiilidioksidipäästörajoja. Mazdan Skyactiv-X -bensiinimoottoriteknologia nojaa myös tekniikkaan, jossa laihempi ilma-polttoaine-seos räjähtää sylinterin palotilassa sytytystulppien sijaan dieselmoottorin tapaan korkean puristussuhteen ansiosta. Mazda on kehittänyt myös wankel-moottorinsa ja sähkön yhteistyötä.

    Jätkä Jätkä

    En epäile hetkeäkään, etteikö moottorien tekniikka pystyisi kehittymään huimasti tämän päivä julkisuudessa olevien ratkaisujen yli.

    Olen jopa vuorenvarma, että on olemassa prototyyppejä yksityisillä ”Pelle-pelottomilla” – kuin myös isoilla moottorinvalmistajilla. Mitenkään muuten ei ole selitettävissä muutaman viimevuoden aikana tapahtuneet harppaukset teknologiassa.

    Jos päättäjien päässä on järkeä, he eivät vilä kiellä esim Dieselmoottoristen autojen käyttöä niin, etteikö niille vielä mahollisuus säilyisi. Toki kiellot saavat vauhtia keksintöjen tuotteistamiseen, mutta takuulla ne tulevat, samoin kuin polttoaineet ovat jo esiinmarssin suorittaneet.

    Epäilemättä esim. NESTE on lunastanut keksintöjä, joilla olisi mullistettu moottorien polttoainetalous, mutta bensankulutus olisi romahtanut, jos ne olisi toteutettu silloin. Kun jollekin keksijälle pistää muutaman millin keksinnön oikeuksista, niin hän saattaa olla kauppaan ihan tyytyväinen.

    jees h-valta

    Kaikenmaailman viritykset vain voi alkaa pikkuhiljaa unohtaa. siirrymme sähköautoiluun muutamassa kymmenessä tulevassa vuodessa ja nekin kehittyvät. On aivan turhaa jäädä vanhaan romuun tonkimaan jos sieltä vielä jotain irtoaisi kun autojen valmistajat ovat jo menossa sähköiseen autoiluun. On aivan selvä että sielläkin takapakkeja tulee mutta onpa puhdas sarka edessä kyntää. Parhaat myynnit tekee ne autonvalmistajat jotka pystyvät tekemään kansan ostovoiman mukaisen auton eli noin 25-40000 ja siihen hyvät rahoitusehdot. Silloin alkaa sähkökiesiä liikkua valtakunnassa kun sen hinta ei ole paljoa korkeampi polttomoottoriversioon nähden.

Esillä 10 vastausta, 2,261 - 2,270 (kaikkiaan 35,278)