Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,271 - 2,280 (kaikkiaan 35,275)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • MJO

    Jesse

    Kaikenmaailman viritykset vain voi alkaa pikkuhiljaa unohtaa. siirrymme sähköautoiluun muutamassa kymmenessä tulevassa vuodessa ja nekin kehittyvät.

    Jesse on oikeassa, mutta yksikin vuosikymmen on autoilussa yksi auto sukupolvi, Mitä järkeä on alkaa miettimään auton arvoa, vuosia sen paalauksen jälkeen?

    Gla Gla

    Toisaalta kun nyt tekee autovalintaa, ei kannata miettiä sitä, millainen tekniikka ehkä joskus muutaman vuosikymmenen kuluttua on toimivaa. Minä ainakin valitsen tämän päivän tekniikkaa tarpeitani peilaten mahdollisimman tarkoituksenmukaisessa paketissa. Aivan kuten Jessekin juuri äsken teki valitessaan perinteistä bensatekniikkaa edustavan auton. Päästöjen osalta petraamista olisi ollut vain ilmanvastuksen osalta, jolla kulutusta olisi saatu 0,5-1 litra alas ainakin, jos merkin vastaavaa tekniikkaa käyttävään farkkuun verrataan. Mutta tulevaisuuden selkävaivojen ennakointi ja liikenteessä halu katsella maisemaa 10 cm korkeammalta voitti kulutusedun.

    Visakallo Visakallo

    Suomessa on vähän yli kolme miljoonaa autoa, joista henkilöautoja 2,7 miljoonaa. Autojen keski-ikä on nyt 12,5 vuotta. Nykyisella 120.000 uuden auton vuosimyynnillä kuluu 25 vuotta, että nykyiset autot uusittaisiin edes kerran. Tällä hetkellä Suomessa on liikenteessä 1500 sähköautoa. Mielelläni näkisin Jessen tai jonkun muun tekemän laskelman siitä, miten Suomen autokanta sähköistyy. Muistutan, ettei minulla ole mitään sähköautoja vastaan, vaan koetan pitää tätä keskustelua realimaailmassa.

    harrastelija harrastelija

    Toivotaan, ettei jo seuraava hallitus ala ohjailemaan auton käyttöä ja valintaa esim. verotuksen avulla! Nythän paremman hyötysuhteen ja väännön omaavia diesel-autoja on sakotettu veroluontoisella käyttömaksulla ja polttoaineen hintoja säädellään välillä.Dieselkäyttöisiä autoja tarvitaan maseudulla, jossa niitä tarvitaan työssä ja olemisessa.

    Jätkä Jätkä

    Mutta eihä Jeeveli ole edes aikeissa hankkia sähköautoa. Kuinka sellainen tyyppi on olevinaan sähköautoilun Apostoli, jolla sanat ja toimet eivät kohtaa missään muodostelmassa.

    Nimetön

    Minä ainakin jo malttamattomana odottelen autoilun sähköistymistä, ois siinä sähkö  autoilussa tunnelmaa. Diisselillä kun vajaalla tankillesella työntää Oulusta Nuorkamiin 10h, niin sähköllä Lapin pakkasissa  ehkä 2vk, jos taloja sattuu oleen 60km välein jossa sais pistää auton lataukseen aina 20 tunniksi.

    Minä en ainakaa Googlella löytänyt sellaista yhtenäistä sivua jossa ois kaikki Suomen latauspisteet, erikseen piti mennä Op. Hotelliketjuin, Rautakauppain, Huoltoasemain, jne. ja erikseen joka sivulle rekisteröityä ja kirjaantua, kätevää.

    jees h-valta

    Koittakaa edes käsittää ettei sähköautot ole vielä meitin kenenkään juttu mutta tulee sitä nopeammin kuin olemme edes pienessä mielessämme kuvitelleet. Kyllä, seuraava hallitus aloittaa juuri siitä ja mitä kohjompi kokoonpano saadaan hallitukseen sitä enemmän kepitetään polttoaineveroa ja käyttövoimaveroa. Myös rajoituksia joihinkin kaupunkeihin saattaa tulla dieselautoille. Kyllä me saadaan aikanaan nettiin ihan käteviä palvelukokonaisuuksia sähköautoiluun ja verkosto alkaa todenteolla kehittyä ensi kesän aikana jo. Ja kohta me kateelliset polttomoottoripössyttäjät suorastaan juostaan autokauppaan sähköautoa tilaamaan. Kolmen-viidenvuoden sisään tuo asia alkaa konkretisoitua autokaupoissakin. Nythän mainoksetkin vielä unohtaa sähköversiot suht täydellisesti. Ja vanhakantainen automyyjä aina pahentaa tilannetta. Sähkö tulee jäädäkseen ja aikataulu on tiukka. Siitä pitää kansainväliset sitoumuksemmekin huolen.

    jees h-valta

    Ja kyllä, olen vähintään hybridin omistaja suraavassa autokaupassa mitä teen. Mutta se on vielä hiukan katselmuksessa vuoden-pari kuinka kauan pitää tuossa kylillä puotia pitää. Se myös ratkaisee kumpi parempi, täyssähkö vai hybridi. Mutta en sentään pärjää Keskiselle, joka kulkee Lamborghinillaan 70 metrin työmatkan kaupalleen. Hänellä muuten aika paljon sama peruste käydä kaupalla autolla kuin minullakin. Nimittäin että sekä asiakkaat että kaupan henkilökunta tietävät minun olevan työssä. Jotkut vain haluavat juuri niin.

    Gla Gla

    ”Dieselkäyttöisiä autoja tarvitaan maseudulla, jossa niitä tarvitaan työssä ja olemisessa.”

    Toki tarvitaan maalla, mutta niin myös kaupungissa. En pidä siitä, että voimanlähteen valintaan liitetään aluepolitiikka, koska ne eivät liity toisiinsa millään tavalla. Liikkkumistarve ratkaisee, ei paikka.

    Tolopainen Tolopainen

    Suomessa sähköautoja ei koskaan tule olemaan yli puoltamiljoonaa. Asia on aika yksinkertainen, suurimmalla osalla talouksista ei ole koskaan vara niitä ostaa. Köyhät joutuu siirtymään polkupyöriin ja sähköavusteisiin pyöriin.

Esillä 10 vastausta, 2,271 - 2,280 (kaikkiaan 35,275)