Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,301 - 2,310 (kaikkiaan 32,271)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Puuki

Tuon voisi hankkiakin mutta kun on yli 5 m pitkä ja pari m leveä. Liian iso kapeille metsäteille. Tai voishan niitä metsäteitä leventää –  Jommin kummin.

Jokin keskikokoinen tai pieni 4-vetomaasturi olisi  nykykeleille ja -teille omiaan.  Volvon XC40 tai Ford Kuga esimerkiksi.

Rane2

Sähköiset SUV:t vaikuttaisivat olevan kohta varakkaammille metsänomistajille harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.Videon loppupuolen halvemmille  KIalle ja Hyundaille luvataan jo 300 mailin eli n.480 kilometrin kulku yhdellä latauksella.

https://www.youtube.com/watch?v=5N8Qy7MnzK0

Jätkä

Puuki. Eikö metsäautotiet ole mitoitettu sentään puutavara-autojen kulkea. meilläpäin ne ovat kyllä tavarankuljetusautoista aivan isommasta päästä. Jopa isompia kuin Lamborgine SUV!

jees h-valta

Puukilla on tosiaan olemattomat metsätiet jos ei yhdellä ökyllä edes mahdu. Kyllä minua on pääasiassa kummasteltu kun nytkin vedettiin tiealaksi 14m. Mutta siinä ideana olikin että turvealalla pysyy paakku kantavuudeltaan paremmin kuosissa kun leveyttä on riittävästi ottamassa massan kuormitusta vastaan. Kokonaan alaa ei murskeella peitetä mutta rekan liikennöitäväksi kuitenkin. Että kyllä siinä pääsee vaikka ohittelemaan vielä SUV:illa rekan.

Jätkä

Kyllä pehmeiden paikkojen ja turvemaan yli tehty tienpohja pitää olla ainakin kymmenen metriä ja ojat kummallekin puolelle.

Minun isäni oli rakennuskirvesmies ja kuki Rautatien rakentamisen mukan Porista Haapamäelle asti. Sillä välillä oli aika monta aemarakennusta, joiden pystytyksessä hän oli mukana kahden – neljän kirvesmiehen urakointi – hommissa. Hän kertoili joskus ratapenkereen rakentamisvaiheesta ja paljasti minulle, että siihen penkereeseen pantiin kaikki tavara, mitä linjalla oli. Eli reunaojamaat, kivet, kannot, Puutavara ajettiin ns. Hirsilavojen rakentamista varten, eli kaikki puutavara – suurimpia tukkeja myöten sinne vaan ja oksat ja risut päälle, sitten turvetta ja savea, kiveä jne.

Olin ”kesäpoikana” radalla ja meidän piti tehdä tutkimus sorakerroksen paksuudesta. Lapiolla kaivettiin kiskojen välistä kuoppaa kohti maan keskipistettä. Kaivettiin, kunnes sora / hiekka loppui, taikka oli metrin syvyinen kuoppa. Vaikka korkein penkere oli n. kaksikymmentä metriä, oli siinä soraa vajaa metri. kehnoimmissa paikoissa oli soraa 20 – 25 senttiä.

Ratalinja oli aikoinaan vaakitettu ja laskettu sen korkeuskäyrät niin, että kallio – ja maaleikkauksista tuleva maa / kiviaines riitti täyttämään notkot.

Kyllä sieltä penkasta löytyisi vieläkin ihan kirkasta puuta.

Kun runko oli riittävän tasainen, se kiskotettiin ja alettiin junalla siirtämään kiveä ja kivennäismaata penkkaan, rataa nostettiin aina ylöspäin. Lpuksi tuotiin sorakerros koko matkalle. Siihen rataan ajettiin valtavat soraharjut tyhjiksi.

Kyllä Jeessi voit olla huoletta, kun tie on valmiina, se pysyy ja kestää aivan varmasti.

jees h-valta

Aikalailla samat ovat elkeet olleet raran teossa kyllä. Puutavaraa käytettiin tosiaan runkoja ja kantoja myöten. Nyt on kuulemma päällimurskeen alle joku vahvempi matto olemassa mutta katsotaan nyt malttaako urakoija laittaa vaikka sitä kovaksi kantavuuden lisääjäksi kuvasikin. Ehkä tälle turvealalle tulee koska hänellä tuntui kammoa sitä kohtaan olevan. Käytti valtavia metallisia ponttoonilavetteja koneen alla kaivuutyössäkin. Se oli yhdistelmä jolla hän kuulemma uskaltaa mennä jopa jäälle aika nopeasti kaivamaan rantojen ruoppauksia. muutaman sentin jää riittää niiden alla.

Tolopainen Tolopainen

Onpa Jessillä kuninkaallista meininkiä metsässä, kun kesäteitä teettää metsiinsä, kyllä pitää olla paksu lompsa, eikä rahoja saa koskaan takaisn. Edes mesäkeskuksen tekemiin metsäautoteihin ei soraa kaukaa ajeta, vaan se otetaan paikallisista esiintymistä tai tehdään lähelle mursketta, jotta ei tarvitse pitkiä matkoja kuljettaa. Metsästä puut saa helposti talvella penkkateitä pitkin ei siihen sen kummempia tarvita. Kesällä ei muutenkaan pehmeillä mailla hakkuita tehdä, joten rekkojakaan ei tarvitse palstalle ajattaa roudattomana aikana.

jees h-valta

Paksu lompsa on se metsä johon tie tehdään. Katson että ikänsä kasvanut metsä ansaitsee omansa eli tien metsään. En ole sitä itse kasvattanut eli en tunne sen tuotosta ansaitsevani itelle kaikkea vaan haluan että siitä metsästä tulee toimivampi yli sukupolvien. olen jättänyt ison jäljen siihen metsään mutta se on siellä kasvanutta rahaa ja itse tyydyn pienempään korvaukseen ostokseltani. Minulle tärkeintä on että minun jälkeeni metsä jää parempaan tuotantokuntoon kuin ostaessani on ollut. Näin tein Pohjois-Satakunnan palstallekkin. Ne kumppanukset alkaa välillä kyllä hermostua minun jatkuviin vaatimuksiini milloin minkäkin laisen pienen metsäliittymän sun muun rakenteluun. Minusta se vain pitää sopia jos kerran kaivinkone tulee muokkaamaankin. Ojat ja tieliittymät kuntoon ja tietä tarpeen mukaisiin suuntiin.

Puuki

No se oli hyymoria se tien kapeus   Lambon ostamisen esteenä.  Ei ole tarvetta eikä mitään järkeä ostaa moista autoa ainakaan metsäteillä ajettavaksi.

Metsätiet kannattaa tehdä aina tarpeen mukaan eikä maksaa niistä liikaa.  Kun oikein hyvän tien tekee ei niin ison tarpeen vuoksi, saa sitä maksaa ikänsä ennen kuin kustantaa itsensä takasin.

jees h-valta

Ikänsä kait sitä tietä tarvitaankin. Minä mkasan mielelläni siitä että saan myös uudistus ja hoitotoimet tehtyä pienillä kävelymatkoilla. Ja kyllähän tuolla on nyt jo puutavaran hintaankin vaikutettu eli maksaa se nyt jo hetikin itseään jonkinverran. Esim. tämä viimeinen ensiharvennuskauppa olisi kuulemma mennyt metsässä tehtävän siirtomatkan pituuden vuoksi lähes plus-miinusnollaan. Nyt luokitustkin muutettiin muu harvennukseksi ja hinta oli hyvä. Ja nyt se voidaan tehdä koska vain. Sen maasto kestää vaikka kesällä kunhan ei liian rantaan mennä koneilla. Useampi tonni periaatteessa tulee jo tässä takaisin.

Esillä 10 vastausta, 2,301 - 2,310 (kaikkiaan 32,271)