Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,311 - 2,320 (kaikkiaan 32,271)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Tolopainen Tolopainen

Onpa hyvä tie kun nostaa puunhintaa jo ennenkuin sitä on tehtykään. Metsäkoneella kuorma likkuu kilomtrin kymmenessä minuutissa ja neljällä kuormalla tulee rekkalasti. Noita tieuria on aika helppo tehdä jäätyneen maan aikana kaivinkoneella ei tarvita ponttooneja.

Et ilmeisesti kuitenkaan ostanut ensiharvennusikäistä metsää miinushinnalla, sillähän ei ollut mitään arvoa ostohetkellä.

mehtäukko

Kesäkorjuu-, saati kelirikkoleimikoista jo on ja tulee olemaan paheneva kapelo. Eikä se parane, jos ei rakenneta kunnollisia metsäteitä.

On yksi kannattettavimmista investoinneista sujuvaan metsätalouteen.

Tolopainen Tolopainen

Jos tien joutuu tekemään vetelään rämeikköön, kyllä se maastokin on silloin samanlaista, yleensä tiet tehdään maaston kantavimpiin kohtiin. Puita ei tieltä saa korjattua, kyllä ne maastosta pitää hakea ja yleensä routaisen maan aikana.

Visakallo Visakallo

Monesti ne kantavat maat ovatkin vasta siellä vetelien maiden takana. Sellaisessa tapauksessa tien teko vähän hankalampaankin paikkaan on erittäin järkevää. Tie, jota ei voi käyttää kesäkorjuussa puunkuljetukseen, on lähes pelkkä kustannus. Ympärivuotisen puunkuljetuksen jälkeen hirvenmetsästys on tärkein tienkäyttäjä, sillä tiettömät alueet muodostuvat käytännössä hirvien suojelualueiksi.

Tolopainen Tolopainen

Kustannus ja kustannus, kun tehdään ojituksia penkkatie ei juuri lisää kustannuksia. Kyllä kesllä rekkaa kantavan tien tekeminen vetelälle rämeelle on iso kustannus. Yleensä yhtiöt eivät jätä puitansa noiden teiden varsille kesäkuljetusta odottamaan, vaan ne kuitenkin ajetaan metsätien varteen. Saattaa nimittäin käydä niin, että kuljetusfirma ei suostu rekkaansa riskeeraaman heikolle tiepohjalle.

Visakallo Visakallo

Ei kai kukaan niin järjetön ole, että tettäisi, tai tekisi puunkuljetusta kantamattoman tien? Siinähän menisi kaikki rahat hukkaan. Jos pehmeän alueen takana on edes muutama kymmenen hehtaaria kesäkorjuukelpoista metsää, niin tie sinne maksaa itsensä takaisin todella nopeasti. Samalla maiden arvokin nousee aivan toisiin lukemiin. Ei kai tästä tarvitse eri mieltä kenenkään kanssa olla?

Tolopainen Tolopainen

Meilläpäin Metsäkeskus on tehnyt metsätieverkostot jo 70-luvulla, minullakin on yksi palsta, jnne on lähes 10km metsäautotietä ja välillä on nevaa. Tuskin olisimme itse tuota tietä koskaan tuolle palstalle tehneet. Etelä-Suomestako puuttuu metsäautotiet ja nyt teitä tekee jokainen omalle palstalleen. Enpä tiedä näillä seuduilla  ketään, joka olisi omille rämeilleen tehnyt rakkateita

Visakallo Visakallo

Metsäkeskus todellakin teki karkeamman metsätieverkoston, jota yksityiset ovat sen jälkeen täydentäneet. Tällaisia teitä minäkin olen tehnyt 80-luvulta lähtien useita kilometrejä.

Gla Gla

Visakallon kommenttiin liittyen, että periaatteessa kyllä, käytännössä muitakin muuttujia tulee vastaan. Itse olen tehnyt jonkin verran ajouraa tms. pohjaa henkilöautolla ajettavaksi ihan vain hoitotöiden helpottamiseksi ja siksi, ettei ole tarvinnut alkaa selitellä itselleen maasturin hankintaa. Esimerkkinä eräs osuus, josta aiheutuva kustannus oli minulle hiukan yli 100 €/m. Sillä pääsee n. 10 ha hoitoa vaativan metsän viereen + saa henkilöautolle kääntö/parkkipaikan,  minusta hiekan ajattaminen kannatti. Vaihtoehtoisesti saisi tarpoa hangessa tai ostaa maastokelpoisemman auton, jonka vuotuisen ylimääräisen polttoaineen hinnalla tuo tie tuli tehtyä. Ja tosiaan, pääsee nyt hirviporukatkin pakettiautoillansa syvemmälle metsään.

jees h-valta

Visakallon linjoilla ehdottomasti. Juuri noinhan se meni tässäkin tapauksessa että se paras metsä on siellä turvelaueen takana. Eikä se ole silti mitään kymmeniä hehtaareja mutta olen varma että tietä tullaan kysymään monesti sieltä takaa muiden ajoihin kyllä. Itse alkuun ajattelinkin vain pengertietä mutta puunostaja sanoi heti että tehdään sitten semmoinen että päästään ajamaan rekalla perille asti. Eikä minulla siihen mitään vastaan ollut, kyllähän tie parantaa juuri sen järviseudun puunhuoltoa todella paljon. Sinne ei tähän asti ole juurikaan mistään lähelle tulevaa tietä.

Esillä 10 vastausta, 2,311 - 2,320 (kaikkiaan 32,271)