Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,321 - 2,330 (kaikkiaan 32,271)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Käyttökelpoisen tien saa tehtyä paljon edullisemminkin kuin esim. metsäkeskuksen avulla, varsinkin jos on pelkästään omalle maalle tekemässä.

    jees h-valta

    Juu, en todellakaan ole tarvinnut Metsäkeskusta. Ei minulla ole aikaa vartoilla viittä vuotta homman valmistumiseen. Toki ei näytä sekään riittävän yhden Koirakorven ojituksen kuntoon saattamiseen. Gla päätteli maksaneensa 100 euroa/m. Minä maksan rekkakelpoisesta tiestä 200 euroa/m. Hmm, kannattavuusasiat ovat hiukan aina monisyisiä juttuja. Jos puunhinta laskee esim. 3-5 euroon kuutiolta on tuo kannattavuus taas hiukan niin tahi näin. Minulla tuo kantohinnan ero oli huomattavasti suurempi ostajan kanssa keskusteluissa. Talvikohde (täällä hyvin epävarma edes silloin)+kilometrin maastosiirto söi liikaa puuvarannon hinnasta. Ei olisi kannattanut tehdä kauppaa lainkaan vaan antaa kasvaa liian taajana päätehakkuuseen asti. Nyt saan sentään kymmenkunta vuotta elämällä päätehakkuun vielä tämän harvennuksen jälkeenkin.

    Jätkä

    Metsäkeskus ei enää kovinkaan helposti ala yhden maanomistajan hankkeita toteuttamaan vanhoilla malleilla.

    Käsittääkseni Jeessin tie on hänen omansa ja se merkitsee sitä, että hänellä on oikeus kieltää sen käyttö. Vanha tavoite metsäautoteiden rakentamisesta valtakunnallisesti oli, että metsätieverkosto olisi maksimissaan 800 metrin taajuinen, eli metsäkuljetusmatka olisi max 400 metriä. Lapissa tehtiinkin tarmokkaasti yhteiskunnan tuella verkostoa, mutta perimmäinen ajatus olikin maanpuolustuksellinen, eli arveltiin, että Lapin matkailubisnekset houkuttelevat ulkomaalaisia niin paljon, että yrittävät sotimalla miehittää ne.

    Etelä-Suomessa oltiin niin hitaita lähtemään toimintaan, että jäimme siitä Buumista ja homma on nyt paljon kalliimmaksi muodostunut.

    Nykytekniikalla ja materiaaleilla rekkakelpoisen tien rakentaminen jopa vetelänkin paikan yli on melko halpa ja varma homma. REMU-kaivukone ei uppoa mihinkään ilman mitään alustoja. Kuitumaton päälle ojamaat / kurat vain penkaksi, joka voisi olla pari – kolme metriä paksu. Kuivuttuaan sen päälle voi tehdä mitä tahansa ja sellainen penger kantaa mitä tahansa.

    Eikä maksa paljoa. Viime kesänä Remun valmistaja esitteli konetta rehevöityneen lammen tantahetteikössä, jossa kaivukone ui vedessä ja kaivoi kanaaleita hetteikköön. Todella hieno kone, valmistaja on alallaan edelläkävijöiden joukossa ja kone ei ole mikään lelu.

    Jos siirtomatka metsäkoneella on yli kilometrin, niin kuitupuuta ei kannata siirtää lainkaan. Samoin tukin hinnasta rojahtaa reippaasti pois.

    Jeessi saa nylkeä rajanaapureiltaan hyvät rahat puutavaran ajoluvista. Pari euroa kilometriltä kuutiota kohden ei vielä maailmaa kaada, mutta antaa mukavasti rakennuskustannuksia takaisin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Eikö ojamaista kasattu penkka roudi? Laitetaanko tuohon rakenteeseen mursketta?

    Jätkä

    Tarkoitatko Anneli turvemaasta tehtyä penkkaa? Ei se mitään roudi, ei penkka suinkaan ole märkä, vaan kuiva kuin huopatossu.

    Vielä sen muotoillun rungon päälle suodatinkangas, sepeli ja sen päälle kulutuskerros, jota sitten käytön aikan lanaillaan. Suodatinkangas tuossa pintakerroksessa on hyvä, jos on pahat sateet, jotka pehmentävät turverungon pintaa, ei sepeli pääse sekaantumaan turpeen kanssa.

    Tolopainen Tolopainen

    Missäpäin metsäautoteille on levitelty suodatinkankaita ja minkä takia, ei nyt tule ihan heti mieleen hyötyjä. Sehän on päivänselvä asia, että ei turverunkoinen tie rekkaa kanna ilman paksua puutavara kerrosta. Kannattaisi joskus käydä ajelemassa turverunkoisen tienpäällä vaikka silla kuuluisalla transmitilla.

     

    mehtäukko

    Kyllä metsäteille suodatinkangasta on käytetty ja käytetään siinä kuin muillakin teillä.

    ate

    Miten GLA ja Jees päädyitte noihin tienrakennuskustannuksiinne 100/200€ /metri?

     

    Gla Gla

    Jessestä en tiedä, mutta omissa laskelmissani oli pilkkuvirhe. 100 €/100 m tai 1 €/m on oikea hinta.

    Hyvä, että edes yksi lukee näitä kommentteja ajatuksella.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Siis vesi valuu pois eikä jää ’pesimään’ turvekerrokseen. Sehän ajastaan painuu, joten kestänee tuolla rakenteella rekkaa, aluksi talvella ja myöhemmin kesälläkin.

    Meillä päin laitettiin suodatinkangasta routivan metsätien savikkoisille pätkille ja sen päälle mursketta. Olisiko kankaan alle mennyt lisäksi sepeliä. Routiminen kyllä loppui.

Esillä 10 vastausta, 2,321 - 2,330 (kaikkiaan 32,271)