Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,351 - 2,360 (kaikkiaan 32,271)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puu Hastelija

    Täytyy hyvin kantaville ja tasaisille pohjille noita rekan kantavia teitä noilla kuluilla rakennella. Viime kesänä laitoin yhden mökkitien kuntoon, 6m kangasrulla sahalla halki, vanhan pohjan päälle levälleen ja tuohon mursketta, 1x välissä perälevyä ja lopuksi perälevyä. Kestää varmasti mökkiliikenteen, mutta ei kostealla raskasta, murskepatja n. 15cm. Kulu n. 10€/m alv0. Uran hyötyleveys siis tuo n. 3m.

    Jätkä

    Mökkitietä voi vielä tuunata ajamalla Filleriä ohut kerros pintaan. Murske pysyy paremmin paikoillaan ja tiellä voi vaikka paljain jaloin kulkea. Monet vetävät kylätielle murskeen ja sitten fillerin ( halpaa) päälle ja tulos on loistava.

    Gla Gla

    Voi toki filleriä levittää, mutta kukaan tuskin noin tekee. Tavarahan pölisee kuivana ensimmäisen tuulenpuuskan aikana pois, ellei vesi ole sitä jo aiemmin huuhtonut. 0-16 murskeella saa hienon pinnan ja jos tosiaan paljain jaloin käveltävän pinnan jostain syystä haluaa tehdä, kivituhkalla sellaisen saa.

     

    Visakallo Visakallo

    Uusien autojen kauppa väheni joulukuussa Saksassa. Autoja ensirekisteröitiin 6,7 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2017 joulukuussa, yhteensä reilut 237.000 kappaletta. (Suomessa myytiin koko vuonna n. 120.000 uutta autoa.) Joulukuussa uudesta WLTP päästömittauksesta kärsivät Volkswagen-konsernin merkit. Seatin ja Porschen myynti putosi 15 prosenttia, Škodan 12 ja VW-merkin 11 prosenttia. Audin rekisteröinnit vähenivät 5,7 prosenttia. Prosentuaalisesti suurimmat menettäjät ovat kuitenkin Peugeot, 43 prosenttia, Nissan, 39 prosenttia ja Renault 21 prosenttia. Volvon rekisteröinnit kasvoivat 27 prosenttia, Mitsubishin 24 prosenttia ja Mercedeksen 22 prosenttia. Koko vuoden automyynnin arvioidaan pienentyneen vain 0,2 prosenttia 3,44 miljoonaan autoon. Dieselautojen markkinaosuus laski 32,3 prosenttiin 38,8 prosentista. Hybridiautojen ja sähköautojen myynti kasvoi, vaikkakin sähköautojen osuus uusien autojen rekisteröinneistä oli vain 1 prosentti.  Reuters

    Gla Gla

    Kerrohan jätkä, mitä filleri mielestäsi on. Katsotaan, kuka puhuu soopaa ja kuka väittää toisen puhuvan soopaa.

    Entä mitä juttuja jees tarkoitat noilla hiekkalaatikkoviittauksillasi?

    Visakallo Visakallo

    Karkea kalliomurske on ylivoinen tavara kantavan metsätien teossa. Toki sen hinta vaihtelee paikkakunnittain. Käytän uusien metsäteiden teossa pelkästään sitä. Pintaan joskus vähän hienompaa. Onhan siinä aina joillekin ihmettelemistä, kun luulevat homman tulevan kalliiksi, vaikka asia juuri päinvastoin.

    Jätkä

    Gla. Etkö tosiaan tiedä, Mitä on Filleri?  Meillä sitä on joskus sekoitettu esim betonin joukkoon.

    Kylätiellä ajavat syksyisin murskeen, syksyn liikenne uurtaa raiteet tiehen. Talvi tulee ja lumi, lumiaura tai -linko heittää murkeet metsään. Jos murskeen seassa on hienompaa tavaraa, eli lähes hietaa, sitoo se murskeen paikoilleen oikein hyvin.

    Minä tekisin toisin. Keväällä, kun tienpinta sulaa, ajettais murske matoksi tien päälle. Kuorma-auton pyörät prässäävät murskeen pintaan kiinni. Tulos on erinomainen.

    Fillerin raekoko on 0,2 – 1 mm, eikä siinä ole muuta tavaraa.

    jees h-valta

    Visakallo erittäin oikeassa. Ja Gla, tarkoitan vain että ilmeisesti jostain jutustasi päätellen olet lähes puolet nuorempi näitä muita metsäsahuja. Olikohan jotain 35-36 vain vasta kertynyt? Onhan se lähes hiekkalaatikkoikää meihin senioreihin verrattuna. Ja ainakin saa varmaan olla hiekkalaatikolla ihka oman jälkikasvun kanssa. Meillä se kohta tulee eteen lapsenlapsen ominaisuudessa. Olemme yrittäneet jo varata hoitoaikaa vaikka ei ole vielä syntynytkään.

    harrastelija harrastelija

    Nyt autojen uudistuttua:  bensa – liikehybridi – plughybridi – sähköauto ongelmia näyttää tulevan peräkärryn vedossa? Eipä noita peräkärryjä taida liiemmin ollakkaan suuremissa taajamissa. Ongelma tulee taajamien ulkopuolella, koska peräkärryn vetoon tarvitaan nelivetodiesseleitä ja niitä rokotetaan entistä enemmän lisäveroille!

    Gla Gla

    Jätkä: ”Fillerin raekoko on 0,2 – 1 mm, eikä siinä ole muuta tavaraa.”

    Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, filleri on kiviaineksen hienoin osa eli alle 0,063 mm raekoon tavaraa. Etenkin betonin valmistuksessa tuolla osalla rakeisuuskäyrää on suuri merkitys lopputuloksen kannalta. Mutta ajata sinä vain tien pintaan tavaraa, josta on nolla leikattu pois ja puhu filleristä kuten Tolopainen puhuu supista, jos pintamurskeestasi tuo lajike puuttuu, kun se on kasalla lajittunut paikallisen pakettiautourakoitsijan käsittelyssä. Ei ole minulta pois. Se kuitenkin vaivaa, että oma tietämättömyytesi heijastuu asiattomana käytöksenä muita kohtaan. Minähän täällä hiekkalaatikkoikäinen se olen, jolle sellainen olisi ymmärrettävää. Ei aikuisille.

    Harrastelijan peräkärrykommenttiin liittyen toteamus, että uudella Corollan hybridillä saa vetää jo 750 kg eli teoriassa jarruttomalla kärryllä pärjää ja niitähän suurin osa kärryistä on. Mutta kun jarrullisellekin annetaan sama 750 kg, pieni epäilys auton vetokyvystä käytännössä jää. Kukapa ei jarruttomaan ylikuomaa koskaan olisi laittanut. Siihenkään ei vielä nelivetodieseliä tarvita, ihan 1,6-2 litrainen vapaastihengittävä bensakone pärjää hyvin. Varmaan jokin 2 m korkea kuomukärry täyteen lastattuna alkaa hyytyä maantiellä pienemmällä koneella. Ja auraamattomalla tiellä neliveto tietysti on tarpeen ainakin mäkisessä paikassa. Omilla teillä on riittänyt se, että on ajanut ensin raiteet. Sen jälkeen kärrykin on tullut etuvedon perässä.

Esillä 10 vastausta, 2,351 - 2,360 (kaikkiaan 32,271)