Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,361 - 2,370 (kaikkiaan 32,271)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • harrastelija harrastelija

    Tulin juuri kuorman viennistä polannetietä loppumatka pakilla, koska kääntöpaikkaa ei pihalla ollut ja kuorma piti kipata kentälle liiterin eteen. Pikkuperää piti Lantikassa käyttää, ettei kytkin menisi.

    Kyllähän taajamissa pärjää etuvetohybrideillä pikkukärrynkin kanssa. Päättäjät näkyvät päättävän enemmistön (äänekkäimpien) tarpeiden mukaan, eli keskustassahan pärjää ilman autoakin. Tietokoneilla pelataan pankkitilien kanssa. siirretään tililtä toisille tileille niitä tuottoja, mitä varsinaiset yrittäjät hankkivat ja kun metsästöistä puhutaan, niin luonnon ehtojen mukaisilla vehkeillä.

    Jätkä

    Gla. Koska et tiedä, mutta älyät kuitenkin kysyä, niin vastaanpa nyt tämän kerran. (os vastaavasti tiedät, mutta kierouttasi kyselet, niin olet vain tavallinen Tollo, joka yrittää täällä esittää fiksumpaa kuin onkaan)

    Sorafirma Ventoniemen sora Oy esitteessään mainitsee seuraavaa: Betoniin seulottu Filleri  0 – 2 mm. Maanparannukeen seulottu Filleri 0 – 10 mm.

    Moni muu liike myy myös Filleriä esim 25 kilon pusseissa ja sitä käytetään myös asennushiekkana, ilmoittavat raekokoa 0,2 – 1 mm.

    Kun murskeen sekaan laitetaan Filleriä, sitä ei kannata seuloa, vaan se otetaan rinnasta, jossa on vain filleriä.

    Betonivalussa fillerin käyttö on vähän niin ja näin, koska käydessäni voimalaitostyömaalla, jossa pudotettiin betonivalua runsaasti raudoitettuun muottiin – Kertoi työmaata meille esitellyt vastaava mestari, että betonin heikoin osa on murskattu kiviaines. Kuinka paljon siihen vaikuttaa filleri, jäi kuulijan ona arvelun varaan.

    Kuitenkin – Kun nuoruudessani olin rakentamassa kohtuullisen isoa liiketaloa, pääsin myös betonivalu-urakkamiesten kanssa ”tienaamaan” ja kyllä siihen massaan koko ajan lisättiin jonkin verran filleriä, joka tuli suoraan soraharjusta samalla sora-autolla kuin betonisorakin. (Silloin ei ollut paikallinen betonitehdas varustautunut nykykalustoon kuuluvilla betoniautoilla.)

     

    Puuki

    Filleriä käytetään betonissa lisäämään lujuutta. Koe-eriä varten voidaan  seuloa eri raekoot erilleen ja niistä sekoitetusta betonista (sementtiä, vettä, sekoitettua mursketta tms. kiviainesta) mitataan lujuusarvoja. VTT:llä olin tekemässä kerran sitä hommaa.

    Puuki

    Asiaan : Volvon uusimmat hybridiautot toimii sähkömoottorilla, joka sijaitsee takana ja edessä on polttomoottori (bensa).  4-veto toimii tarvittaessa ja taka-akselia pyörittää sähkömoottori jonka akku on kardaaniakselin paikalla pitkittäin. Synkronointi pitää etu-ja takapyörät pyörimässä samalla nopeudella.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Samantapainen systeemi on suunnitteilla Skodaan. Tehoa on tarvittaessa ja nelivetokin. Lupaavaa.

    harrastelija harrastelija

    Tuopa Volvon systeemi on erityinen! Huomenna täytyykin mennä katsomaan, kun s.postista tuli kutsu valtakunnalliseen Volvo kiertueeseen!

    Elikä kyseessä on ladattava hybridi, etupää menee bensalla ja tiukassa paikassa takapää tulee mukaan sähköllä mahdollistaen 4-vedon? Mnkalainen akku lienee kardaaniakselin korvikkeena? Se täytynee olla ladattava ja tehokas, koska muuten 4-veto hiipuu aika pian?

    Isolla Volvolla bensaveto normaalivedolla sattaa olla vähän syöppö, mutta sehän on Volvon omistajasta sivuseikka – hybridinä autolla on mainosarvoa!

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kai näissä Volvon ym. systeemeissä on ajatuksena että pikkumatkat taajamissa voi pöristellä sähköllä.

    Gla Gla

    Piti oikein tarkistaa ja tosiaan olin väärässä. Filleriä on 0,125 mm seulan läpäisevä tavara. Ei siis 0,063 mm. Ventoniemi voi myydä vaikka mummonsa, mutta filleriä ei niiden tavara ole, eikä filleriä kannata tien pintaan ajaa.

    Runkoaine on betonin lujin osa, ei heikoin. Nykyään se on käytännössä aina murskattua kiviainesta. Tämä on yhtä selvää faktaa kuin että maa kiertää aurinkoa eikä päinvastoin, joten sitä on edes jätkän turha yrittää toisia haukkuessaan päälaelleen kääntää.

    jees h-valta

    Haukkuu se kuitenkin. A.J. Mitä etua on autosta joka edestä potkii bensalla ja takaa sähköllä? Ei kait tuo kuitenkaan kovin järkevä uudistus ole. Nelikkoa siinä on vähemmän kuin nykyajattelevissa nelikoissa eli AWD:ssa. Ja sellainenkin on sentään aika surkea menemään. Hybridistä siinä ei ole mitään hyötyä koska tuo akkupaketti on tuollaisessa tilassa täysin onneton tuhertaja.

    Puuki

    Bensamoottori lataa akkua tarvittaessa. Neliveto toimii siinä varmasti erinomaisesti vaikka harjavallassa ei sitä uskottaisikaan.  Kardaaniakseli lisää painoa ja vie tilaa.  Kun akku on sen paikalla, tilaa säästyy muuhun käyttöön ja auton painopiste pysyy alhaalla, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia.

Esillä 10 vastausta, 2,361 - 2,370 (kaikkiaan 32,271)