Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 23,841 - 23,850 (kaikkiaan 32,546)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Metsuri motokuski

    Varmaan on korjattavaa mutta pikkuhiljaa nekin kehittyy. Yleensä kun uutta tulee niin menee oma aikansa kun siitä kehittyy hyvä tuote. Eihän nämä otto moottoritkaan heti alkuun olleet nykyisen kaltaisia. Sähkössä on autoilun tulevaisuus kunhan saadaan keksittyä hyvä akku joka toimii yleisimmillä raaka-aineilla. Sähkömoottorithan ovat jo hyviä ja kestäviä.  Jollain teslalla oli ajettu melkein puoli miljoonaa kilometriä samoilla akuilla ja moottoreilla.

    Tolopainen Tolopainen

    Nyt olikin kyse siitä, miksi autonvalmistaja ei tee takaisin kutsua virheellisen tuotteen takia, vaan maksattaa turhat korjaukset autojen omistajilla, koska vika ei sillä poistu. Tuotteessa on valmistus virhe, miksi aasialaissa autoissa ei ole vastaavaa ongelmaa. Uusissa autoissa on kiinalainen laturi, on vaihtanut toimittajaa.

    Panu Panu

    Eurooppalaisissa sähköautoissa on pääosin takuu vielä voimassa. Olen pitänyt todennäköisenä, että kaikki perinteiset autonvalmistajat kaatuvat sähköautojen vallatessa alaa. Se on edelleen mahdollista, koska ne eivät ole saaneet sähköautobisnestä kannattavaksi.

    Visakallo Visakallo

    Kyse ei taida niinkään olla pelkästään kannattavuudesta vaan myös kysynnästä. Euroopan maat ovat vähitellen lopettaneet sähköautojen hankinnan tukemisen, ja tämä on siirtänyt kysyntää takaisin polttomoottoriautojen suuntaan.

    Panu Panu

    Sähkön hinta on myös noussut ja heiluu enemmän kuin aiemmin. OL3:n ollessa toiminnassa tilanne näyttää nyt kuitenkin aika hyvältä Suomessa. Muualla Euroopassa ilmeisesti sähkö on vähän kalliimpaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Täysin ei kannata sähköautojen varaan heittäytyä: niitä ei saa ladattua jos ei ole omaa pientuotantoa (aurinko, tuuli tai aggregaatti) jos verkko on nurin. Päästöjäkään ei saada täysin nollattua sähköautolta, vaikka akku saataisiin paremmaksi, silti jää vielä sähköntuotannon päästöt.

    Metsuri motokuski

    Kumpi on todennäköistä että Suomen sähköverkko on nurin tai akt pysäyttää polttoaineen jakelun? Toiseksi voidaan pohtia kumpi on herkempi ulkoiselle painostukselle: suomen sähköverkko vai raakaöljyn saatavuus ? Noita kun miettii niin meidän omaan tuotantoon perustuva sähkö on aika hyvä valinta.

    Nostokoukku

    Tuuli on huomattavasti lakkoherkempi kuin AKT. Eikös tammikuussakin ollut hilkulla sähkön saatavuuden rajoittaminen, kun tuuli oli lakossa? Sähköverkko on alttiimpi kyberhyökkäyksille kuin huoltoaseman pumppu. Hyökkäyksellä voidaan sähkö katkaista sekunnissa isolta alalta, pumpuissa riittää polttoainetta kuitenkin useaksi päiväksi.

    Metsuri motokuski

    Yleensä kyberhyökkäys tehdään sellaiseen tietoverkkoon joka on kiinni julkisessa verkossa kuten internetissä.  Meillä on tiettyjä turvallisuusverkkoja jotka eivät ole kiinni julkaisissa verkoissa. Uskon että findgridin avainverkot ovat myös tällaisia verkkoja jotka ovat irti internetin verkoista.

    Visakallo Visakallo

    Metsuri motokuski: ”Kumpi on todennäköistä että Suomen sähköverkko on nurin tai akt pysäyttää polttoaineen jakelun?” 

    Todennäköisyyksistä on vähän vaikea sanoa, mutta sen tietää varmasti, että laaja sähkökatko pysäyttää myös suurimman osan polttoaineiden jakelusta, kun ainetta ei saada pumpattu maanalaisista säiliöistä autojen tankkeihin. Valtakunnassa on toki jonkin verran sellaisia jakeluasemia, mistä ainetta saa pitkän sähkökatkon aikana omien varavoimaloiden avulla, mutta laajemmassa kriisitilanteessa alkaisi hyvin pian myös polttoaineen säännöstely.

Esillä 10 vastausta, 23,841 - 23,850 (kaikkiaan 32,546)