Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,381 - 2,390 (kaikkiaan 32,271)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Niin, tuohon jätkän vuodatukseen vain senverran että autolle riittää etuveto ja sen vedon yhteyteen kaikki tekniikka päälle. Jos ajetaan hybridillä esim. metsäpalstalle on todennäköistä että auton käyttö on mennyt bensiinille jo sinne ajellessa. Kun akusto on sellaisella paikalla että bensiinimoottori lämmittää myös akkuja on sijoitus sinällään kohdallaan. Nytkin esim. Peugeotin meno ei vielä edes ollut likelläkään tyssätä tämän illan käynnillä. Auraamatonta mentiin perille asti, osa matkasta täysin pitelemättömään umpihankeen. Eli etuveto vie riittävästi vaikka pohja jättikin jo hankeen hankausjälkeä koko matkan. Jopa kääntäminen sujui samoin hyvin. Ja kun painoa saadaan juuri sille vetoakseleille lisää on meno taattua.

    jees h-valta

    Rane2:n kaas hiukan eri mieltä. Pääministeri Sipiläkin totesi että Teslalla pääsee Jumalan selän takanakin. Kuten varmaan pääseekin kun avaruuressakin yksi kiitää.

    Visakallo Visakallo

    Monet poliitikot ja muutamat kansalaisetkin ovat kovin innokkaasti sähköistämässä Suomen autokantaa. Vuoden 2018 myyntitahdilla Suomen autot olisivatkin sähkökäyttöisiä jo vuonna 2429.

    Visakallo Visakallo

    Suomessa on jo puoli miljoona ihmistä, jotka eivät saa ostettua eikä liisattua autoa, eikä oikein mitään muutakaan nimiinsä. Tämä tahtoo elävästä elämästä vieraantuneilta poliitikoilta monesti unohtua.

    jees h-valta

    Kuten olen aiemmin jo sanonut tämä siirtymävauhti ei miellytä koska se ei ole realistinen. Esim Satakunnassa ajetaan vielä vuosikymmeniä metsään vanhoilla ”ransiiteilla”. Kyllä kait se tahti jossain kohtaa hiukan piristyy mutta kun emme ole mikään vauras kansa niin ostovoima on pääasiassa aika vanhaan kalustoon ja siellä ei sähköinen pärjää senkään vertaa. Niin kauan kun yksikin polttomoottoriropponen jostain saadaan liikenteeseen. Ja polttoainettahan saadaan vaikka ite tehden jos ei muu auta.

    Gla Gla

    Jees: ”Onko autot Gla mielestäsi jotenkin ikuisempia nyt kun niitä tiivistetään ensiarvoisen huolellisesti?”

    En minä tiedä, kestäänkö nykyautot paremmin kuin vaikka 90-luvulla. En tiedä sitäkään, tiivistetäänkö saumat huolellisemmin kuin ennen. Tiedän vain se, että väärin tehty sauma ruostuu muutamassa vuodessa, eikä siihen auta mikään jälkeenpäin tehty suojaus. Kysy vaikka niiltä, jotka ovat koittaneet saada 90-luvun Fordeja säilymään.

    ”Mielestäni metallipinnan käsittely on paljon tärkeämpi koska se kait se ruostuu eikä siihen kitti vaikuta sitä eikä tätä.”

    Ruostuminen alkaa usein saumasta. Kun sauma on epäjatkuvuuskohta muuten tasarakenteisessa peltipinnan käsittelyssä, tottahan sauman rakenne on se, mikä ruostumisherkkyyden ratkaisee.

    ”Jos kaikki kitit poistetaan uskon että koteloiden ilmankierto paranee huomattavasti ja ruostuminen vähenee.”

    Koteloiden tuuletusta ei hoideta peltien saumojen avulla, vaan tuuletuskanavien kautta.

    ”Tehdäänhän nyt aika paljon sinkitystä korit.”

    Sinkitystä on kovin monen tasoista. Yhteistä niille on vain mainoslauseiden tekstit. Ja edelleen sinkityskin on kovilla saumassa, ei keskellä peltiä.

    ”Koteloiden ja saumojen kuivumista pitäisi edistää eikä tukkia.”

    Koteloiden kuivatus hoidetaan kuten ennenkin, korroosiota edistävän tavaran pääsy saumaan pitää estää, jos sauma halutaan saada kestäväksi. Kaksi peltiä pelkällä pistehitsillä toisiinsa liitettynä jossain helmakotelossa tai lokarissa on takuuvarma merkki ruostepommista.

    ”Mutta eihän sillä sinällään merkitystä koska autot yleensä loppuu muualta ensin kuin korista nykyään. Ainakin kaikki ne joita minulla on ollut.”

    Riippuu täysin autosta ja sen käytöstä. Niinkin saattaa käydä, että kori ruostuu samaa tahtia kuin tekniikka alkaa rapistua. Näin minulla ainakin on ollut.

    jees h-valta

    Satakunnassakin ajetaan melkein keskiarvoltaan lähes viisitoistavuotta vanhalla autokalustolla. On varmaa että se auto on vainaa jo kaikesta koostumuksestaan. Periaatteessa siis 2000-luvun alussa on tehty parhaat autot kestävyydeltään. Tuskin silloin on saumoja paljon paremmin tehty kuin nytkään. Ja suolattu on.

    Gla Gla

    Kun tuota Vi bilagare-lehteä on lukenut enemmän tai vähemmän satunnaisesti suunnilleen vuosituhannen vaihteesta saakka, huomaa että aina on ollut surkeita esityksiä korin suhteen, mutta myös hyviä. Kaikkea en ulkoa muista, mutta omaa ostaessani ainakin Subaru ja Suzuki arvioitiin aikanaan surkeasti korroosiota kestäviksi. Oli niitä muitakin, mutta en nyt niin tarkkaan muista. Kirjastosta saattaisi vanhoja lehtiä löytyä, jos aihe jotakuta kiinnostaa.

    Jätkä

    Näyttäkääpä sellainen auto, joka on tehy sinkitystä pellistä? Sellaisen valmistus on hyvin hankalaa, varsinkin, jos sellaista peltiä joudutaan hitsaamaan. Pistehitsisaumat ovat osoittautuneet todelliseksi ongelmaksi vanhemmissa autoissa, nimenomaan niiden alaosissa.

    Lähes kaikki autot on sinkitty, joissakin jopa koko kori, mutta ne sinkitään vasta valmiina korina. Jos kori on suunniteltu ja toteutettu oikein, menee sinkki myös kaikkiin saumoihin ja myös koteloiden sisäpintoihin. Onhan kyseessä sähköllä suoritettu käsittely.

    Jeessillä on jäänyt melkoinen aukko puolustusrintamaansa, kun hän tyrmää tuon Volvon Hybridimallin perusteluilla, joissa ei ole perusteita. Jeessin Hybriiautoissa akut eivät paina mitään, niissä ei voimansiirto paina mitään, niissä ei akku tyhjene koskaan, mutta Volvossa kaikki on toisin. Jeessin täyssähköauton neliveto ei paina mitään, se on aina neliveolla ja sen akut riittävät vaikka Ouluun ja takaisin ilman välilatausta.

    Puuki

    2000-luvun alussa valmistetuista autoista osa oli entistä huonommin ruostesuojattuja, ellei kaikki, kun alettiin käyttää heikommin suojaavia aineita. Mm. sen ajan Mersut oli herkkiä ruostumaan.

    Sähköautosta tuli kerralla huono vaihtoehto koska väärä merkki 🙂

    Volvon sähköautoja/hybridejä kuitenkin myydään liki 2 x enemmän kuin 2. suosituimpia eli BMW:n valmistamia.     No, toivottavasti Pösö joskus alkaa saada jalansijaa sähköautomarkkinoilla, niin sitten on taas kakki kohdillaan.

Esillä 10 vastausta, 2,381 - 2,390 (kaikkiaan 32,271)