Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 32,271)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Paljon tavaraa tai ihmisiä kuljettelevalle: uusi Peugeot Rifter tila-auto.

    Visakallo Visakallo

    Sähköauto-Suomeen siirtyminen on vielä kaukainen unelma.
    Sähköautojen kannalta ongelmallisina nimenomaan asunto-osakeyhtiöitä, joissa järjestely on alistettava asunto-osakeyhtiön päätäntävallalle.
    Jos autokatoksessa on riittävän tehokas liitäntäverkko, latausjärjestely maksaa 1000–2000 euroa/ autopaikka.  IS

     

    Puuki

    Ruotsista saisi suht. edullisesti vähän käytettyjä sähköautoja. BMW 3i esimerkiksi . Mutta kun toimintamatka yhdellä latauksella on max 160 km. Lämmitys päällä n. 100 km, kovemmalla pakkasella varmasti vielä  vähemmän.  Ei se sovi kuin kaupunkiautoksi.   Biodiesel- ja biokaasukäyttöiset olisi parhaita vähäpäästöisiä täällä .

    Gla Gla

    Ja kun bensa- tai dieselautossakaan ei tankkia ajeta tyhjäksi, vaan tankataan 100 km ennen tyhjenemistä, on tuo sähköauton todellinen toimintasäde eli latausväli kertakaikkisen surkea.

    jees h-valta

    Glakin ehkä tietää että nykyautot (ei vanha rosolla) tietävät kertoa aika tarkalleen kuinka pitkälti energiaa vielä riittää. Ja tulevaisuushan on että auto itse ajattelee nämä asiat ja ohjaa automaattisesti latauspisteelle. En usko että sitä puolta tarvitsee sen kummemmin etukäteen selvittää. Jäähän nämä nykyihmeiset tien poskeen polttomoottoreillakin kun lähdetään hiukan tavanomaisista matkoista kauemmas ja ei ymmärretä tankkauspisteiden pitkiä välejä. Puukin mielestä 100-150km:n toimintamatka ei muka riitä kuin kaupungissa. Suomessa on aika pienellä alalla kaupungit eli kyllä tuo maaseutuajelua vie aika tovin matkaa väkistenkin jos meinaa yhtä paahtoa loppuun ajella tiettyyn suuntaan. Kun tiedetään että polttomoottoritkin kuluttavat kaupunkiajossa puolet vähintään enemmän kuin matka-ajossa ei tuo ero tankillisella aivan hurja ole. Ja todelliset kulutuksethan ovat polttomoottoriautoilla muutenkin 35-40%:ia suuremmat valmistajan ilmoittamasta.

    jees h-valta

    Visakallon murheet asunto-osakeyhtiötasolla eivät liene edes todellinen ongelma vaan ongelma on lähinnä asennepuolella. Kyllä taloyhtiökin koostuu ihmisistä ja jos asenne muuttuu sähköautoilulle muuten myönteiseksi on aivan selvä että taloyhtiön kustannukset ovat tuossa asiassa kuitenkin remonttien vähimmästä päästä. Mennee varmasti normaalien sähköpuolen uudistusten mukana sujuvasti. Monestihan ne ovat jo aikaa olleet ajastaan niin paljon jäljessä muutenkin. Nythän tehdään pihavalaistuksia, kulunvalvontaa, mukavuuslämmityksiä talojen sisääntulorampeille jne, jne. Maksaa mitä maksaa mutta eihän tuo kaikissa vanhoissa ja vanhoollisjohtoisissa helppoa ole. Nähty on. Luulisi kuitenkin vanhojenkin olevan siihen suuntaan kallellaan koska eihän sähköautoilu tuo nurkkiin melu-eikä pakokaasusaastetta.

    Visakallo Visakallo

    Eihän se uusien piuhojen veto vielä niin mahdottomia maksakaan, mutta pääsulakekoon kasvattaminen maksaa. Tiedän tapauksia, joissa taloyhtiö on siirtynyt suurin toivein maalämpöön, mutta hyödyn onkin korjannut sähkön siirtoyhtiö. Näissä autojen latausasioissa on käymässä samoin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Entäpäs nämä itselataavat hybridit? Onko järkeä? Esimerkiksi uusi Toyota RAV4. Hyvän näköinen.

    Gla Gla

    Uuden Ravin ulkonäöstä voidaan olla ainakin kahta mieltä.  Kun makuasioista ei voi kiistellä, minä olen oikeassa.

    Jessen puheet tulevaisuudesta ei lämmitä bemarin ostajaa. Pitäisi pärjätä toimintasäteellä, jolla ei pääse ainakaan talvella takaisin pohjoissatakunnan palstalta. Tai sitten pitää vetää sinne sähkö laturia varten.

    oksapuu

    Tai sitten uusi Honda CR-V hybridi…

    Vapaasti hengittävä kahdenlitran bensakone eikä vaihdelaatikkoa ollenkaan 🙂 … Tuota pitää kyllä käydä kokeilemassa.

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 32,271)