Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,421 - 2,430 (kaikkiaan 32,275)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Rane2

    Miksi nopeusrajoitukset keksittiin?

    https://yle.fi/uutiset/3-6442260

    Nimetön

    Sen verran  Jeesen tuskaan myötätuntoa että pitäs saada kaikkiin autoihin pakolliseksi gepsiin perustuvat nopeusmittarit jotka näyttäs selkeällä numeronäytöllä aina auton todellisen nopeuden. Monessa nykyautossa aika onnettomia nopeusmittrin näyttöjä josta pitää nopeus lähinnä arvailla. Onneksi omassa autossani nopeuden näkee isoina numeroina ja tiedän aina todellisen nopeuden 1km tarkkuudella. Samoten pitäs olla kaikkein tiedossa selvät rajat mistä rikesakko napsahtaa. Esim talvirajoitus 90 ja sakot 91:tä, aivan kuin Norjassa.

    Rane2

    Miten ajonopeuksien nosto vaikuttaisi onnettomuusmääriin?

    https://www.liikenneturva.fi/fi/liikennevilkku/puheenaihe/vauhdilla-valia

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Jees H-valta: ” Esim. oma mökkireissu Kaakonkulmalle kestää talvinopeusrajoitteilla melkein puoli tuntia kauemmin. Ihminen väsyy ja turhautuu ja käytös liikenteessä huonontuu.”

    Kyllä on pinna tiukalla jos toiselle puolelle Suomea matkatessa ”melkein puolituntia” saa rattiraivon aikaan, sen oireitahan nuo ovat.

    Jätkä: ”Satelliittiseurantaan vaan autot piittaamatta siitä, kuka ajoi ja koska… Tietokone mittaa ja sakottaa, valittaa ei voi!”

    Kehityskelpoinen idea.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    harrastelija harrastelija

    1970 luvulla olisi Jeesin pitänyt olla tien päällä. Kuolon tapaukset ylittiväåt 1 000 hlöä/v! Nyt tilanne on moninkertaisesta liikenteestä huolimatta jotain 1/5 . Sillloin ajettiin sen aikaisilla ropposilla niin paljon kuin niillä pääsi!

    Nythän autoissa on vakkarit sitä varten, ettei tarvitse mittaria tarkkailla, voi seurata täysin liikennettä. Vein tänään kuorman klapeja, juuri ennen lähtöä soitti naapuriin vierailulle mennyt naiskuski, että vetäisinkö auton ojasta? Traktorilla pikkari nousikin aika mukavasti tielle 🙂

    Klapiasiakas oli n. 20 km:n päässä. Ajoin kuorman kanssa alle 80 km/h, monta hautoa meni ohi, kerran vain vastaan tulevan takia veti aika lähelle eteen takaisin – ajoi jotain satasen paikkeilla. Juuri ennen asiakkaan liittymän hiljennin vautia ja venäjän rekkareilla oleva pyyhkäisi ohi – 50 metrin päähän penkkaan! No he yleensä ajavat ryhmissä ja pianhan siihen pysähtyi maasturi, jolla sai h-auton takaisin tielle 🙂

    Arvoitus: Venäläiset ovat varsin sosiaalista väkeä, heillä täytyy olla n. 10 henkeä lähipiirissä – miksi ?

    Nimetön

    Nopeusrajotuksien kannalla minäkin ilmanmuuta ja varsinkin kun saatas lähes kaikki tiellä liikkujat käyttään samaa nopeutta. Tällähetkellä tilanne että raskasliikenne käyttää nopeutta 86-87 ja iso osa henkilöautoista reilusti alle 80, ei kovin hyvät edyllytykset sujuvalle liikenteelle.

     

     

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Lasse: ”Sen verran  Jeesen tuskaan myötätuntoa että pitäs saada kaikkiin autoihin pakolliseksi gepsiin perustuvat nopeusmittarit jotka näyttäs selkeällä numeronäytöllä aina auton todellisen nopeuden. Monessa nykyautossa aika onnettomia nopeusmittrin näyttöjä josta pitää nopeus lähinnä arvailla. ”

    Tuohon on helppo yhtyä. Minä pidän tuosta syystä navikaattoria usein päällä, vaikka harvoin ajelen sellaisissa paikoissa että opastusta tarvisin.

    Aikanaan kun ostin nykyisen Saparon uutena ja totesin mittarivirheen olevan suurempi kuin kuin vanhassa Opeliskissa, meinasin haljeta raivosta, että eihän ne Japsit mitään osaa. Sitten otin asiasta selvää ja kauhukseni huomasin että tuo virhe oli ihan lakien ja didektiivien mukainen. Mittari ei saa missään tilanteessa näyttää liian pientä nopeutta. Prosentuaalinen virhe ylöspäin saa olla 10%. Sen liäksi sallitaan nollapoikkeamaa ylöspäin 4 km/h. Tämä merkitsee sitä että jos ajat todellisuudessa 100 km/h ja mittari näyttää silloin 114 km/h, niin se on ihan laillisuuden rajoissa. Mitä kelettä sellaisella nopeusnäytöllä tekee, ei yhtään mitään.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    eero heikki eero heikki

    Aeka monelle tuntuu olovan vaekeeta aatolla ajelu siäntöen mukkaan,

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Kaikista parasta liikenneturvallisuuden kannalta olisi ottaa kortti pois kaikilta yli 65 vuotiailta. Liikenneonnettomuudet vähenisivät reilusti ja nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa reilusti. Perusrajoitukset 120 km/h ja moottoriteillä vapaat nopeudet.

    Jätkä

    Harjavaltalaista maantieraivoa! Olisi toisaalta kiva härnäillä Jeessiä pitkällä maantietaipaleella. Näkisi, kuinka käämit savuaisivat.

    Noista Kaakonkulman kaahailuretkistä sen verran, että : -Oma moka. Miksi hommasit mökin sellaisen matkan takaa? Onhan Harjavallan seuduillakin vielä merenrantaa  – jos on järven ja joenrantaakin.  Ja lähellä!

    Satelliittivalvonta voisi valvoa myös kelejä, jolloin erinomaisissa ajo-oloissa voisi sallia autolle vaikka 150 km:n nopeuden ja samalla tieosuudella huonossa kelissä 50 km/h nopeuden. automatiikka voisi huolehtia kaikesta. Se myös pistäsi Pösön koneessa hiivaa putkeen, kun olisi hyvä ohituspaikka, mutta Jeessi uneksisi ratin takana.

    Suurin syy vakaviin liikenneonnettomuuksiin on nuoret kuljettaat, huumaavat aineet ja maantieraivo.

Esillä 10 vastausta, 2,421 - 2,430 (kaikkiaan 32,275)