Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,431 - 2,440 (kaikkiaan 32,275)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • eero heikki eero heikki

    No enneenkaekkee muantienraevo,olj niitä ennennii,hyvä että hengissä vieläe,olj 350 sport Jawa ,kavereilla oli Pannonia,Mc miset,IC oli oli myllykosken pomolla,kävi palstalla tilinteossa,siitäkään jiänä mittään kun oli verskottia?

    jees h-valta

    Kalle Kehvelin linjoilla muuten mutta ei tuo ole aivan nykypäivää tuo ikä jota hän tarjoaa. Tunnen niin monta yli 70 vuotiastakin jotka ajavat matka-ajoa aivan varmasti riittävän lujaa ja saavat myös ylinopeussakkojakin. Sanotaan että 75 miehillä ja 80 naisilla niin voitaisiin rajoittaa hiukan terveyden tilan mukaan pitkiä rasittavia matka-ajoja. Ainakin monelle päivälle Lapin reissujen ajelut esim. Toki lääkäri syynää ajokorttitarkastuksessa mutta ei taida olla kuin kaksi asentoa, joko kieltää tai suosittaa korttia. Mitään raivosta on turha höpistä mutta matkassa vaikuttaa aika uskomattoman paljon se puoli tuntiakin. Asia jota matkaa harvemmin ajelevat eivät vain huomaa. Eli esim. se että oletko ajamassa loppumatkan pimeänhämyssä pahimpaan elukoiden singahteluaikaan vaiko päiväsnäöllä turvallisesti. Voin vakuuttaa että se pelko on paljon varmempi vaiva kuin liikenneraivo. Eläkeläinen voi ja yleensä ajaakin vain päiväsnäöllä ja hyvissä olosuhteissa mutta työssäkäyvä joutuu hiukan tinkimään matkustusajasta. Mutta eihän Tanelikaan noista kärsi kun on terävä niin aamulla, päivällä kuin illallakin. Eli ei ikärasismia Kalle koska parhaat tuntijatkin taitaa täälläkin olla sinun ikärajasi jo saavuttanut. Se paras tietämys nääs, kuten varmaan huomasit, löytyy juuri sieltä. Minä en vielä ole NIIN viisas.

    Gla Gla

    Jees: ”Mutta mitäpä sillä väliä niin kauan kun itse vastaan turvallisesta ajamisesta.”

    Kukapa ei vastaisi, mutta silti yhteiskunnan pitää auttaa, kun tälläkin hetkellä ollaan pahasti jäljessä liikenneturvallisuudelle asetetuista tavoitteista.

    ”Ja onko myöskään ympäristöedullista jatkuva kiihdyttely ja jarruttelu?”

    Ei ole, mutta miksi kiihdyttelet ja jarruttelet? Ei minulla tuollaista tarvetta ole. Kaksi asiaa auttaa kovasti, sopiva turvaväli ja edes suunnilleen rajoituksen mukainen ajonopeus. Kokeile sinäkin.

    ”Miksi emme saa ajaa tasaisella nopeudella joka on valittu juuri oman suorituskyvyn ja auton suorituskyvyn ja kelin mukaan?”

    Kun tiellä liikkuu noita huippusuorituskykyisiä rattimiehiä, jotka kyllä hallitsevat autonsa, mutteivat itseään, tuloksena on liki kaksinkertainen määrä henkilövahinkoja tavoitteeseen verrattuna. Sinäkään et ymmärrä, miksi säännöt pitää olla yhteiset. Uskottelet ottavasti vastuun asiasta, jota et edes tunne.

    ”Niihin kameroille autoilijoista 35-40%:ia ajaa alinopeutta ja reilusti.”

    Taisi tulla pilkkuvirhe tuossa arviossa. Tietysti jos vertaat omaan tavoitenopeuteesi, tilanne muuttuu.

    ”Satasen aikaan ne edes yrittää ajaa lähellä sitä nopeutta mutta kahdeksankymppinen todella näyttää HYYDYTTÄVÄN menohalut.”

    Automaattisista mittauspisteistä saadun kattavan datan mukaan ylinopeuksien määrä on talvirajoituksilla suurempi kuin kesällä. Tuossa on pohjana ties miten monta miljoonaa tulosta ja puhutaan täysin eri luokan tiedosta kuin sinun ajokokemuksesi.

    Kun sanot ajavasi vuodessa vain vähän, ei nopeuksilla pitäisi olla sinulle minkäänlaista merkitystä. Laske huviksesi, paljonko aikaa kuluisi, jos saisit nostettua keskinopeuttasi 1 km/h. Se olisi jo suuri muutos.

    ”…ajoi suurimman osan matkaa kuuttakymppiä vaikka osa matkaa on jopa kaksikaistaista ja siinä kohtaa myös satasta löytyy talvellakin.”

    Tuskin vaikutti rajoitukset tai valvonta tuohon. Ratin takana oli kaveri, joka itsenäisesti määritteli sopivan tilannenopeuden ja otti siitä vastuun. Juuri kuten sinäkin halusit tehdä. Mikä olikaan ongelma?

    ”Outoa tienpitoa kun vain pääkaista aurataan. On kuin tehtäisiin tarkoituksellinen miina tienkäyttäjille.”

    Silti miinakentällä ajetaan liian hiljaa? Eiköhön aura ollut koko ajan liikkeellä jossainpäin tieosuutta.

    Gla Gla

    Kysymys muttarivirheestä on mielestäni toisarvoinen. Lähes jokainen tietää riittävällä tarkkuudella virheen, joten sen voi ottaa huomioon ajaessa ilman mitään gepsiä tai muutakaan tikitaalia. Jos nyt ajaa mittarin mukaan vaikka 5 yli rajoituksen, ollaan sillä tarkkuudella oikeassa kun pitää. Onko nopeus tuolloin 1 yli vai 1 alle, sillä ei ole mitään merkitystä. Tanelinkin on mielestäni turha raivostua keskimääräistä suuremmasta, maantienopeuksissa 8 km/h virheestä. Itsellänikin on ollut auto, jolla sai ajaa 10 yli mittarilukeman. Mitään ongelmaa tuosta ei aiheutunut.

    oksapuu

    Sitten olisi tämä…

    Mitsun Outlander PHEV neliveto töpseli-hybridi. Akuilla ajomatkaa 30km ja 2.4 litran bensakoneella takaisin 🙂 …

    Lataus 10A sulakkeilla 6 tuntia, myös pakkolataus mahdollisuus moottoria käyttämällä.

    Maastulli 11.1-19

    Visakallo Visakallo

    Sen vaikutuksen nuo muutaman kymmenen kilomerin matkalle pystytetyt 23 uutta kameraa on tehnyt, – vaikka eivät vielä edes toiminnassa olekaan, että kaikkein eniten sakkoja pelkäävät autoilijat ajavat todellisuudessa nyt vain seitsemääkymppiä. Tämä on johtanut valtakunnan vilkkaimmalla rekkatiellä raskailla ajoneuvoilla tehtävien ohitusten selvään lisääntymiseen. Se tuskin oli kenenkään tarkoitus. Kun sekaan vielä heitetään aamuin illoin tuhannet työmatkalaiset, ei voi puhua ainakaan liikenneturvallisuuden lisääntymisestä. Viimeisimmmässä suuressa tieremontissa jäi rahanpuutteen takia suurin osa ryhmityskaistoista rakentamatta, ja tätä puutetta ajateltiin nyt korjata kameroilla.

    Jätkä

    Kun tarkistaa oman mittarivirheensä ja suorittaa korjausiikkeen, joka voi olla varsin pienikin, niin onhan leppoisaa ajella Vakkari käytössä, jos ei ole kova liikenne hidastelijoista. Jeessit kun siellä sohlaa väärien rengasvalintojensa kanssa, niin jaruvalot syttyy joka peltipoliisin kohdalla, eli liian myöhään, mutta synyttäen aaltoliikettä myös kunnollisten autoilijoiden joukossa.

    On helppo – ja halpa tapa muuttaa mittarinäyttöä oikeaksi esim isontamalla vannetta, levittämällä rengasta, tai ”Nostamalla” profiilia.

    Puuki

    Sitten olisi tämä…

    Mitsun Outlander PHEV neliveto töpseli-hybridi. Akuilla ajomatkaa 30km ja 2.4 litran bensakoneella takaisin ? …

    Onko tuossa sitten mitään muuta hyötyä yhdellä polttomoottorilla kulkevaan vastaavaan autoon verrattuna kuin jotain verotuksen osalta ? Päästöt ei käytännössä alene, jos ajomatka on keskimäärin enemmän kuin shellinbaariin/terveyskeskukseen ja takasin alle 30 km /pv.   Kertoiko Maastulli mikä on hintaero ja ero ajoneuvoverossa/vuosi tavalliseen ”vanhanaikaiseen Outsideriin” ?

    jees h-valta

    Kyllähän nuo Glan vuodatukset jotain ovat mutta että automaattivalvonnan kattavan datan mukaan, heh, enkö juuri ole maininnut ettei niihin ajeta kovin luonnollista nopeutta? Eli satasella tietysti huomataan myöhemmin ja jarrutetaan reippaasti. Saadaan hyviä lukemia. kasikympillä taas minä ainakin kiusaan tahallanikin ja ajan siinä sakkorajoilla mutta juuri huomautusrajankin alapuolella kameralle. Nykykameran ottomatka on todella lyhyt kuten varmaan kaikki sen tekniikan tietävät ovat huomanneet. Ja senhän saa laistettua vallankin kunhan vain ohituskaista on vapaa. Olen aika monesti mennyt sitä kautta jos kameratolpalla esiintyjistä on ruuhkaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Uusimmissa nopeuskameroissa sitä laskentamatkaa on pidennetty joten sieltä voi tulla yllätys.

    Tuo oli hyvä neuvo: oikealla rengasvalinnalla voi minimoida mittarivirheen. Toisaalta rengasvalinnassa painavat muut seikat enemmän eli turvallisuus ja mukavuus.

Esillä 10 vastausta, 2,431 - 2,440 (kaikkiaan 32,275)