Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,441 - 2,450 (kaikkiaan 32,278)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Yllätys olisi jos ei valtio kyttäämiseen hakkaisi mielettömiä summia rahaa elektroniikkaan. Kyllä tiedetään ja ei kauan kulu kun tulee palstoille taas uutta tietoa miten ne vältetään. Toki nytkin riittää kun ei rekisterikilpi näy ja on häikäisylippa alhaalla mutta en ole niihin sortunut. Olen tunnollinen sakonmaksaja jos sellaisia tulee.

    Jätkä

    Liikennegangsteri siinä taas esiintyy!  On omituinen palveluammatin duunari, kun aina pitää yrittää pettää kaikkia mahdollisia. No se osuu näemmä lähes aina omaan maaliin.

    Oikean rengasvalinnan teko ei näytön perusteella onnistu Harvainvallassa edes niin kovasti ”pätevien” rengasliikkeen vastaavien kieroilijoiden avulla.

    Rengasvalinta on helppo. Valitaan mieleinen rengastyyppi ja merkki. Pari kertaa olen katsonut melko pitkästä listasta, mikä kesärengas on hiljaisin. Niistä on ilmoitettu Desibelit. Jos ymmärtää ilmoitustyylin, voi pian äkkiä keksiä, että kun jonkun renkaan meluksi ilmoitetaan 66 db ja toisen melu 72 db, on ero jo melkoinen.

    Sitten vaan laskemaan kuinka paljon isompi kehä pitää olla, että Tanelin Saparon mittarivirhe on eliminoitu. Ja eikun rengaskaupoille.

    Käytännössä kaikille nopeusrajoituksia noudattaville autoilijoille löytyy varsin turvalliset renkaat. Jeessi ei kuulu tuohon ryhmään. Meillä oli työssä kaksikin sellaista  kuskia, että kukaan ei halunnut heidän kyytiinsä ensimmäisen keikan jälkeen, jos ehjänä pääsi reissulta takaisin. Jeessi kuulunee siihen ryhmään, joka ulosmittaa kaikki turvatekijät liikenteessäkin.

    Gla Gla

    Jos osaa rengastuksella korjata mittarivirhettä, osaa varmaan myös ottaa virheen huomioon eli ajaa esim. 80 alueella 85 jne. Pari km/h varmaan renkailla saa virhettä pois, sen jälkeen alkaa olla lokareissa ahdasta.

    Jees, kamerat ei kerää nopeusdataa. Sen kerää ne mittapisteet, joita sinä et ajaessasi edes huomaa ja joita poliisi ei valvontaan käytä. Eli otahan kommenttisi uusiksi. Ja tällä kertaa niin, ettet ala vängätä vastaan asiasta, jota et tunne.

    Jätkä

    Pyörän isontamisen mahdollisuus on aikalailla riippuvainen auton merkistä.

    Pistin kerran Vanhaan Golfiin 13 tuumaisten tilalle 15 tuumaiset pyört, kun ajelin sillä lumisia metsäautoteitä, joita ei aurattu. Ei ongelmia, vaikka ne renkaat olivat kaksi senttiä leveämmät ja 70 sarjaa profiililtaan.

    Emännän ranskanpullaan laitettiin syksyllä tuumaa isommat pyörät..

    Henkilöautossa ei kannata paljoa levittää rengasta, jos korottaa pyörän korkeutta. Myös ET kannattaa huomioida renkaita ja vanteita muljatessa.

    Pidän hyvin tärkeänä (Kuin Taneli) – sitä, että mittari näyttää ähelle oikeaa.

    Jos alkaa vaihtamaan rengastusta, kannattaa kokeilla kunnolla parilla irtopyörällä varsinkin etupään toimivuus, ettei tule yllätystä. ja vasta sen jälkeen sijoittaa uusiin pyöriin.

    Hieman isommilla pyörillä ehkä välitys muuttuu lähelle sitä, mikä on auton suunnittelussa ollut tavoitteena.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Rekisteriotteesta kannattaa tarkistaa sallitut rengaskoon ennen kuin alkaa munkslata.

    Gla Gla

    Kokoja saa vaihtaa tietyin reunaehdoin ilman muutoskatsastusta, rekisteriotteessa on listattuna vain tyyppikatsastetut koot.

    Ennen lokareissa oli enemmän tilaa, nykyään uuteen Golfiinkaan tuskin kovin paljon vakiota suurempaa mahtuu.

    Jätkä

    Ilman muutoskatsastusta saa vannekokoa isontaa pari tuumaa, leveyttä saa muuttaa +- 3 senttiä, profiilista ei puhuta varsinaisesti mitään.

    Pelkästän nillä voi helposti muuttaa mittarinyttöä useita prosentteja.

    (lisihan se hyvä matkamittarikin näyttää oikeita kilometrejä.)

     

    Puuki

    Suomessa käytetään autoilusta perittävistä veroista liikenneväylien menoihin 19 % .  Ruotsissa 53 % .   Suomessa autoilusta perityt verot on n. 8 mrd/ vuosi.  Naapurissa n. 9,5 mrd.

    Suomessa asiaan tien-ja junanratojen hoidon kannalta vaikuttaa haitallisesti 4 vuoden välein vaihtuva eduskunta ja siitä johtuva suunnittelemattomuus.  Nykyhallituksen aikaan on  tienhoito-ohjelma ollut käynnissä.    Mutta nyt ollaan kaiketi ottamassa mallia Ruotsista, jossa hallitusten vaihtuminen ei aiheuta niin isoja muutoksia perusinfran rahoituksessa kuin täällä on ollut tapana tehdä.   (Kaleva).

     

     

    Gla Gla

    Oksapuu: ”Mitsun Outlander PHEV neliveto töpseli-hybridi. Akuilla ajomatkaa 30km ja 2.4 litran bensakoneella takaisin ? …

    Lataus 10A sulakkeilla 6 tuntia, myös pakkolataus mahdollisuus moottoria käyttämällä.”

    Kun tuo oli tulossa markkinoille, tuli ennakkotietona 2,4 l/100 km normikulutus. Kiinnostuin heti, vaikka arvelinkin auton maksavan enemmän kuin mihin pystyn. Myöhemmin auto tuli myyntiin ja TM mittasi sille kulutukseksi maantieajossa 7,3 l/100km eli enemmän kuin tavanomainen vanhanaikaista tekniikkaa omaava henkilöauto. Toki nykyinen on jo facelift-malli, mutta tuskin nuo suuruusluokat mihinkään ovat muuttuneet. Yksikään autovalmistaja siis tuskin voi kumota sitä, että kun kuljetuskykyyn nähden auton paino kerrotaan 1,5:llä ja samalla kasvatetaan ilmanvastusta, lopputulos on surkea. Tuosta vielä pitäisi maksaa kahden auton hinta.

    jees h-valta

    Hiljaiselle metsätielle sopii kaikki autot jos tiet aurataan. On aivan varmaa että jossain kohtaa talvea tulee muuten vaikeuksia jos ei aurata. Nyt tulee jo täälläpäinkin jossa ei yleensä aina lumi edes liikaa vaivaa. Ulkoistin omalta kohdaltani aurauksen pojalle koska minun mökkizetorini on hänellä ja hän teknisesti kätevänä rakenenteli siihen hyvän aurakaluston nokalle. Oikein kunnon urakoijan tieaurasta. Kääntöineen päivineen. Nyt maksan mielelläni hänelle naftarahat kun minun ei tarvitse ite hassata metsätyöaikaa tien auraukseen niissä vähissä vapaa-ajoissa jolloin kerkiän metsään. Uusi tie aurattuna alla on aika hieno yhditelmä jopa usa-autolla takatuupparina huristella. Tämä lähinnä noille nelivetojen ihannoijille, siitä ei kannata maksaa että monella akselilla on monensortin moottoria painoa lisäämässä.

Esillä 10 vastausta, 2,441 - 2,450 (kaikkiaan 32,278)