Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,661 - 2,670 (kaikkiaan 31,442)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Jos Jesse puhuu Mitsun Outlanderista, en minäkään sitä kovin onnistuneena pidä. 2-litrainen bensakone ei ole ongelma, onhan sellainen Mazdalla hyvinkin taloudellinen ja uuten Corollaankin sellainen tulee hybridin kaveriksi. Ongelma Mitsulla on kuljetuskykyyn nähden kohtuuton kulutus. Kun auto vie maantieajossa keskinopeudella 79 km/h 7,3 l/100 km ja kaupunkiajossa keskinopeudella 40 km/h 8,0 l/100 km, kyse on kikkailusta tekniikan kanssa. Taloudellisesta ja vähäpäästöisestä autoilusta ei voi puhua. Esim. Visakallon Mazda vie vastaavissa olosuhteissa 2 litraa vähemmän ja Jessen Pösökin litran vähemmän ilman minkäänlaista hybriditekniikkaa. Jälkimmäisen tilat ovat kilpailukykyiset Mitsuun verrattuna. Mutta kun auto painaa 1900 kg ja omaa ison ilmanvastuksen, vaikea siitä taloudellista on rakentaa. Kaiken tämän jälkeen 50000 euron hintalappu on jotain kovin vaikeasti käsitettävää ainakin minun mielestäni. Joku muu voi tietysti olla eri mieltä ja ne perusteet kyllä minuakin kiinnostaa.

    Gla Gla

    Puuki: ”Joku taisi puhua jotain Ruotsin verottomuudesta tässä h-auto keskustelussa. Ajoneuvoveroja ne on nostaneet siellä vielä paljon enemmän kuin Suomessa on nostettu.”

    Totta. Autoveroa tarkoitin ja kun koitin etsiä siellä myytyjen uusien autojen keskimääräistä co2-päästöä, vastaan tuli runsaasti uutisia päästövaikutteisesta verotuksesta.  Tosin ainakin jo 15 vuotta sitten siellä miljöbil oli käsitteenä tuttu ja se sai erityiskohtelua.

    Ruotsin co2-lukua en löytänyt, mutta muistaakseni se ei ole ainakaan oleellisesti sen parempi kuin meillä. Tätä taustaa vasten voi peilata autoveron poiston vaikutusta päästöihin.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Aika turha puhua mistään sähköautoihin siirtymisestä ja Ruotsin tuonnin haitoista, kun tässä vaiheessa päästövähennykset on suunniteltu tehtäväksi biopolttoaineita lisäämällä fossiilisiin polttoaineisiin. Sähköautoista keskustelu on aivan ennen aikaista. Nykyisellä autokannalla mennään vielä 2030 luvun loppuun. Diesel autosta tulee päästötön kunhan käy tankkaamassa biodieseleliä, jota on jo ollut myynnissä vuosia. Dieselin typpipäästötkin Suomen luonnossa vain lisää metsänkasvua ja sitoo hiiltä. Jos haluaa siirtyä hiilipäästöttömään autoiluun siihen on hyviä diesel vaihtoehtoja. Kaikki bensarosvot ovat epätaloudellisempia ja aiheuttavat suuremmat hiilipäästöt, se nyt on päivän selvä asia. Poliitikot vain sekoilevat päästömääräysten kanssa. Kyllä emme Suomessa pysty maailmaa pelastamaan olipa meillä maailman kirein autoverotus tai ei, tai vaikka täällä alettaisiin kulkea työmatkat kävellen.

    Visakallo Visakallo

    Uusi päästömittaustapa suosii nyt uudemmalla tekniikalla varustettuja isompia moottoreita, siksi autovalmistajat alkoivat niitä kehittää ja siirtyä niihin.

    Visakallo Visakallo

    Ainakin Keskisuomalaisessa on tänään hyvin asiallinen juttu sähköautoista ja sähkön riittävyydestä Suomessa.

    Nimetön

    Toivottavasti kaikki tämän säikeen keskustelijat katso eilen illalla a-studion asiantuntijoitten keskustelun autoilun tulevaisuudesta. Ainakin kaikkien diisel auton omistajien mieltä asia lämmitti.  Tiivistettynä asantuntijoitten mielipide oli että kaikki keinot autoilussa ilmastonmuutoksen pysähdyttämiseksi on otettava välittömästi käyttöön, esim. sähkö ja biopolttoaineet.  Diisel auto ja biopolttoaine on paras ja nopeimmasti käyttöön otettava keino, yksistään sähköön siirtyminen aivan liian hidas korjausliike mailman pelastamiseksi. Bensa-auton omistajat lähivuosien pahiksia.

    jees h-valta

    En kyllä tuota Lassen tulkintaa siitä ohjelmasta löytänyt. Mutta jos se sitten hänen telkkarissaan tuli tuollaisena versiona. Bensa tulee ilman muuta olemaan ensin koska hybridit ovat se jo nyt lisääntyvä autokanta. Täyssähköä pitää vartoilla, se oli kyllä selvä viesti. Dieselit ajetaan tottakait biolitkuilla loppuun ja kaasutekniikalla mennään hiukan pidemmällekkin koska uusiakin tullaan tekemään vielä kauan. Dieselkoneet vain häviää halusimmepa tahi emme. Nyt jo moni valmistaja lopettamassa. 1,5 astetta vaatii kuitenkin paljon enemmän kuin ensiapua ja sitä kohti menee koko eurooppa, suomi siinä mukana. Ja silloin vasta katsotaan millä ajellaan. Koska me ainakin siihen tavoitteeseen pääsemme.

    Nimetön

    Kävit Jeese väärän aikaan jääkaapilla. Bensa-autoa ei mitenkään muuteta jälkikäteen hybriidi autoksi ja hybriidi auto vaan niin vähän tilannetta parantaa ja ei aina pitkien matkojen Suomessa käytännössä ollenkaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Kyllä on ihmejuttu, että autoilijoille ei kerrota, että paras tapa torjua ilmaton muutosta on diesel autot. Kaikenmaailman  sivuseikoista on muka tehty pääasioita, katalysaattori polttaa hiukkaset ja ammoniakkipesu neutraloi typen oksidit. Ei tuollainen pesuri juuri mitään maksa tarvitaan pumppu ja suutin jolla suihkutetaan liuos pakokaasujen sekaan. Öljyn jalostuksessa syntyy eniten keskitisleitä ja biopolttoaineista helpointa on valmistaa biodieseliä. Lisäksi se on auton polttoaineena turvallisinta ja haihtumispäästöt ovat paljon pienemmät kuin bensiinillä.

    jees h-valta

    Saahan tuota mädätyslitkua suomesta joo mutta isossa euroopan mittakaavassa ei. Joten näin se vaan menee että diesel katoaa aikanaan mutta näitä pieniä turbobensoja tulee olemaan hybridien apumoottoreina vielä piiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkään!!!!!

Esillä 10 vastausta, 2,661 - 2,670 (kaikkiaan 31,442)