Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,691 - 2,700 (kaikkiaan 31,445)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Pakkasista ja tuontisähköstä puheenollen, saattaa Rosatomilta löytyä tehokkaampia keinoja vauhdittaa rakentamisen byrokratiaa ja suunnitelmien hyväksyntää kuin ranskalaisilta. Ei siis ole luvassa kovin suuria viivästyksiä. Kyllä vihreät oli 100% oikeassa tuon hankkeen osalta.

    trimmeri

    Paljon ajava ja sähköauto on melko mielenkiintoinen yhdistelmä. Sähköauto vaatii suunnitelma ”talouden”. Elämä pitää olla aikataulutettu ja suunniteltu, myös vapaa-ajalla. Extemporee lähdöt loppuu, eli perinteinen liikkumisen vapaus siis. Nestemäisen polttoaineen energiasisältö on ylivoimainen ja siksi heikolla hyötysuhteellakin toimivat polttomoottorit pystyvät tarjoamaan parhaan vapauden. Olen hyvin skeptinen nipponeiden kykyyn kehittää oikeasti hienoa moottoritekniikkaa, mutta jos mazda nyt oikeasti saa sen puristus sytytteisen pensa moottorin toimimaan niin hyötysuhde  nousee selvästi. Bensaa käyttävän moottorin lähipäästöt eivät ole mikään ongelma, koska pakokaasut pystytään puhdistamaan selvästi halvemmilla järjestelmillä verrattuna dieselautoihin.

    Visakallo Visakallo

    Laajamittainen sähköhäiriö on listattu Suomen pahimmaksi riskiksi:

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005984794.html?ref=rss

    jees h-valta

    Ensinkin tuonne Glan kommenttiin. Mitään hanketta ei kannata pelkkien huhu-ja luulotautisairauksien vuoksi tuomita. Itärajan takana on aivan riittävän sivistystason valtio insinööriosaamisineen ettei heidän tarvitse mitään Italianmafiatyyppistä bisnekseensä ympätä. Sujuu varmasti ilmankin. Nyt vain on hiukan tämä paniikkinappula herkässä tässä maassa. Trimmerille sanoisin vain että jos et muuta ongelmaa enää sähköautoiluun keksi jätä näinkin lapselliset omaksi iloksesi vaan. On varmaa että kun tällaiset rimmelit joskus alkaa sähköautoilla täällä on varmasti latausasemia yhtä taajassa kuin nyt on nestemäisen tarjontaakin. Eiköhän lomakaudella joudu polttomoottoriautonkin tankkaukset huomioimaan. ja jos lomalla on niin kiire ettei varttia-puolta tuntia kerkeä paussia pitämään voisi olla pareen pysyä kotona.

    Gla Gla

    Presidentti Koivistolta kysyttiin haastattelussa, oliko elämä itänaapurin kanssa hänen kaudellaan niin vaikeaa kuin saattoi kuvitella. Hillityn miehen vastaus: Se oli paljon vaikeampaa.

    Itse huomasin jokunen vuosi sitten, miten uskomattoman lyhytjänteistä voi ajattelu olla. Neuvostoliiton romahduksen jälkeen Venäjän heikot vuodet sai minutkin kuvittelemaan, että jokin olisi muuttunut. Olin väärässä. Mikään ei muutu, vaikka voissa paistaisi.

    jees h-valta

    Mielestäni paljonkin. Tosin Neuvostoliitto aikanaan oli hyve jossa kaikki vain ei toiminut mutta ihmisten siinä oli hyvä olla ja asua. Kaikki sai jotain. Ja se on ollut noin isossa maassa joka maailmansodissa tuhottiin suht täydellisesti aivan mahtava suoritus. Jopa sodan aikana suomalaisiakin härnättiin että tulkaa täältä leipää hakemaan. Ja se oli aivan tosiasiaa. Venäjä ei voi olla muuta yhtäkkiä kuin neukkula nykyajassa. Mistähän lie se edellinen sukupolvi katkeruutensa kapitalistille lienyt saada. Kuitenkin siinä on kansa jonka kanssa luottamus on tärkeä yhteistyömuodon osa ja kun se saavutetaan ei ole ongelmia heidän taholtaan. Juuri kuten olemme sotien jälkeen nähneet. ME olemme ne ongelmat heidän kanssaan luoneet. Olemme puuttuneet sen maan sisäisiin asioihin johon emme ollenkaan syyllistyneet esim. USA:n Irakin valloituksessa. Emme julistaneet kauppapoikottia emmekä uhanneet millään muillakaan sanktioilla. Olemme vain yhden suunnan demokraatteja. Kumarramme yhdelle diktaattorille ja pyllistämme toiselle. Sitä on meidän demokratiamme.

    trimmeri

    Ei olekaan hetkeen lapselliseksi kehuttu. Olen aina kokenut lahkolaisuuden vastenmieliseksi, koskekoon nyt mitä asiaa hyvänsä.

    jees h-valta

    En tiedä mitä tekemistä sähköautoilulla on lahkolaisuuden kanssa, sen varmaan trimmeri tietää. Mutta sen tiedän että aivan täysin keskeneräisen ja alkumetreillään olevan sähköautoilun arvostelu tuolta ajatuspohjalta on naurettavaa. Johon ehkä sitten kuuluu lahkolaisuus. Niidenkin jutut ja uskomukset ovat juuri tuolla tasolla.

    Gla Gla

    Minä en sähköautoilua vastusta, kunhan kalusto kehittyy käyttökelpoiseksi nykyajan yhteiskunnan vaatimusten suhteen. Mutta koska sitä se ei vielä pitkiin aikoihin ole, on turha yrittää väkisin saada sähköautoja yleistymään. Tässä menee siis herkästi puurot ja vellit sekaisin, kun puhutaan ehkä kauempana olevasta tulevaisuudesta ja lähivuosiin ulottuvasta nykyhetkestä.

    Tekniikan Maailma tekee talvitestiä, jossa on kuusi sähköautoa. Ajatus oli ajaa autot Rovaniemeltä Ivaloon. Mutta koska ainakin osalla väliin olisi tarvittu lataus, suunnitelmaa muutettiin. Kyse ei välttämättä ole latausasemien määrästä, vaan latausajan pituudesta.

    Autoilussa olisi polttomoottoristenkin kalustovalinnalla saavutettavissa alennusta päästätasoon, jos kuluttajat näin haluaisivat. Mutta koska tärkeämpää on nähdä paremmin korkealta eteenpäin tai hankkia suuripäästöinen kakkosauto satunnaisen tavarankuljetuksen takia ja sen jälkeen perustella, miksi noista aiheutuva kulutuslisä ei mitään mihinkään vaikuta, ollaan aika kaukana siitä, että oltaisiin ihan oikeasti valmiita valitsemaan sähköautoa saati kulkemaan lyhyet matkat lihasvoimalla. Niissä valinnoissa arjessa vastaantulevat asiat ovat kuitenkin aivan toista suuruusluokkaa kuin nykyautojen valintaperusteiden turhamaisuus.

    Jos pikkuautosta, jonka teoreettinen toimintasäde ihanteellisissa olosuhteissa on 300 km suuruusluokassa ja auto maksaa 40 000 euroa ja nämä seikat on valmis hyväksymään paikallisten nollapäästöjen takia, paljon paljon paljon  viisaampaa olisi ostaa 25-30000 euron diesel ja tankata sitä Nesteen My-dieselillä. Jostain syystä tällaista vaihtoehtoa ei kukaan tarjoa. Jotain tässä täytyy taustalla olla. Onko kyse minun tietämättömyydestä (tuo kombinaatio ei olekaan niin vähäpäästöinen kuin luulen) vai onko taustalla jotain eturyhmien vaikutusta, josta emme tiedä tai jota ei ainakaan ääneen sanota?

    Tolopainen Tolopainen

    Liikenteen korkea verotus ja sähköautoihin siirtyminen on mahdoton yhtälö kyllä Suomessa jatketaan nykyisellä kalusolla vielä niin kauan kuin silmä siintää. Sähköautot eivät tule yleistymään vielä ihan lähivuosina.

    Parhaat vaihtoehdot Suomessa liikenteen päästötttömiksi polttoaineiksi ovat etanoli ja biodiesel , jota saadaan jätteistä. Ainut ongelma tuossa on että tuotantomäärä, joka voidaan tuottaa ei ole kovin iso. Mutta biodieselliä voidaan tehdä myös mäntyöljystä ja tehdäänkin. Alkoholipolttoaineen tuottaminen olis hyvä sivubisnes monelle viljatilalle. Vaatisi tietenkin lainmuutoksen, jolla alkoholin tislaaminen tehdään jokamiehenoikeudeksi. Aika halvalla tekniikalla on mahdollista tuottaa edullista polttoainetta. Tuollainen hajautettu tuotanto olisi riisiaikoja ajatellen  hyvä vaihtoehto. Meille esitetään aina kalleimpia mahdollisia vaihtoehtoja päästöjen vähentämiseksi, koska tärkein asia on valtion verotulot. Tämä ylikallis hyvnvointivaltio on pahin saastuttaja ja henkisen ilmapiirin tuhoaja. Tuotetaan hyvinvointipalveluja, joita kaikki arvostelevat, pitäisi olla tekemättä mitään kuten vanhustenhoitoa, jossa on 0,5% liian vähän hoitajia istumassa kahvilla.

    Kun veroprosentti nousee jo viidettä vuotta ja hallitus väittää ja professorit että verotusta on kevennetty. Meillä tällaiset tyypit toimivat jossain talouden arviointineuvostoissa eivätkä tiedä, että myös kuntaverojen nousu vaikuttaa verotukseen. Meidän koulutusjärjestelmämme tuottaa nykyisin täysiä idiootteja. Maistereilla on pelkkä titteli, ei mitään tietoa eikä osaamista.

Esillä 10 vastausta, 2,691 - 2,700 (kaikkiaan 31,445)