Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,701 - 2,710 (kaikkiaan 31,445)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Edullinen ja toimiva  tekniikka ja ratkaisut ei kelpaa koska verottaja  ja jotain toisia ratkaisuja markkinoivat tahot jäisi liian vähälle, niinhän se on.   Se on syynä esim. siihen että biokaasua ei saa käyttää h-autopolttoaineena , jos on saanut tukea pienbiokaasureaktorin rakentamiseen. Erinomainen tapa vähentää päästöjä ja tuottaa samalla parempaa lannoitetta pelloille, mutta ei käy koska jossain järjen puute estää. Verovajeenkin kun pystyy korvaamaan monella tapaa ajettiinpa millä polttoaineella tahansa.

    Mutta jos esim. sähköautot yleistyy, niin verot kerätään sitten sieltä, kuten aina ennenkin autoilusta,  tavalla tai toisella.

    jees h-valta

    Glalle pikaheitto että kannattaa varmaan alkaa totutella siihen korkeaan korimalliin. Siihen on sähköautossakin helpompi sijoittaa akut kuin noihin Glan ihannemaantassuttajiin. Minulla on varmasti sähköllä toimivaa kalustoa seuraavaksi alla. Joten hyppää Gla siitä säästöhyveestäsi suoraan sähköautoon niin saat kunnon kansalaisen sädekehän heti pään päälle.

    Jätkä

    Gla:n viimeisin kommentti on aivan täysin oikea mielipide minunkin mielestäni. Huuhailu Sähköautojen kanssa sopiin pelkkään kaupunkipyöritykseen ja meidän pitää Suomessa keskittyä biodieseliin ja sen tuottamiseen oikein tosimielessä.

    Kaikki kivet ja kannot pitää kääntää, kun etsitään lisää Biodieselin tuottamismahdollisuuksia. Hieman korkempi koppakaan ei merkitse mitään, jos esim Mersun henkilöauto kulkee Dieselillä alle 5 litran satasella, ja korotetaan koria 20 senttiä, niin kulutus ei nouse puolta litraa enempää.

    Samaisessa TM:ssä on taulukot autojen päästöjen vähentymisestä vuosien saatossa ja siinä taulukossa Dieselit ovat ylivoimaisia päästöjen puhtaudessa verrattuna bensiinikäyttöisiin.

    Olen varma, että ne autonvalmistajat, jotka julistavat lopettavansa Dieselautojen valmistukseen, tulevat perumaan julistuksensa jo ennen v. 2030.

    Gla Gla

    Jees, onko Teslassa ollut jotain erityisiä ongelmia akkujen sijoituksen suhteen mitä korkeissa katumaasturissa ei ole? Kun ilmanvastus kasvaa ja siten myös energiankulutus, hyväksyttävä toimintasäde edellyttää isompia akkuja. Aika älytön yhtälö.

    En vaihda sähköautoon, koska vaihto on ajankohtainen ennen kelvollisen sähköauton tuloa markkinoille. Sinulla tilanne on toinen kun ajat uudenkarhealla autolla. Voidaan palata asiaan 10-15 vuoden kuluttua.

    Visakallo Visakallo

    Nykyinen uutisointi on monesti aika tympeää. Ei aivan suoranaisesti valehdella, mutta kuulijaa harhautetaan sitäkin enemmän. Mtv3 uutisissa sanottiin, että Suomessa myytiin viime vuonna 120.000 henkilöautoa, joista dieseleitä 25%. ”Sähköautojen osuus nousi neljään prosenttiin”.  Tällä kuitenkin tarkoitettiin sähköautojen kokonaismäärää nykyisestä autokannasta. Myynnin osuushan vuonna 2018 oli vain 0,7-0,8%

    Gla Gla

    Luultavasti uutisessa sähköautoksi luokiteltiin myös lataushybridit. Autoalan tiedotuskeskuksen sivuilla olevan tilaston mukaan 2018 myynnissä bensan osuus oli 70%, dieselin 24%, sähkön 0,6%, maakaasun 1% ja lataushybridien 4%.

    Kun nyt hehkutetaan lataushybridien olevan askel oikeaan suuntaan ja joku vielä uskoo sen hävittävän katumaastureihin liittyvän päästöongelman, vaikka tuollainen voi kuluttaa enemmän kuin 10 vuotias perustekniikalla varustettu henkilöauto, on riskinä ottaa suuria harha-askelia.

    Talouselämässä oli hyvä artikkeli aiheesta. Tällä hetkellä edes alan asiantuntijat eivät osaa sanoa, mikä olisi nyt turvallinen valinta tulevaisuutta ajatellen. Verottajan liikkeitä ei kukaan voi ennustaa.

    jees h-valta

    Katumaasturit ja hybriditekniikka toimii yhteen hyvin kuten jo tiedämmekin. Toyotan hybrideitä näkee jo usein katukuvassa, lähes päivittäin. Ja malli on SUV koriltaan. Kyllä ne siinä kylillä päästöttömästi ajelevat joten onhan niiden paikallinen vaikutus aikanaan merkittävä juuri kylillä ja kaupungeissa. Joissa päästöongelmatkin ovat pahimpia. Myös melu. Jos polttomoottorit häviävät tai muuttuvat pieniksi apumoottoreiksi jotka eivät juuri metelöi alkaa kaupunkimiljöö olla melko viihtyisä paikka tulevaisuudessa. Asia josta ei vielä edes paljon puhuta mutta joka on iso asia myös. Korimallin haitta on vain isompien nopeuksien ilmanvastuksen pieni kasvu ja se saadaan kyllä parempina maasto-ominaisuuksina ja näkyvyytenä takaisin. Onhan hienoa että autot pyritään saamaan mahdollisimman monikäyttöisiksi. Silloinhan moni pärjää yhdelläkin autolla moneen lähtöön. Kuten minäkin aikanaan, ehkä. On pösökin nyt saanut aika monenlaista kyytiä metsänhakkuun yhteydessä. Hyvin on selvinnyt ei niin nuollulla metsäautotiellä. Monikohan pystyy ohittamaan metsätiellään lastaavan tukkirekan vierestä ohi? Hybridin apukin joisssain kohtia varmasti hyvä jos se potkii apuja taka-akselille.

    Puuki

    Sähköauton valmistaminen kuluttaa n. 7300 kg CO2:a enemmän kuin polttomoottoriauton. (tutkimus tehty v. -13).       Sillä lisämäärällä ajelen esm. omalla suht. isopäästöisellä bensa-autolla yli   37 000 km. Koska ajan aika vähän vuodessa, niin käytännössä kuluu monta vuotta ennen kuin olisin tasoissa sähköauton kanssa.   Vähäpäästöisellä pm-autolla sillä erotuksella voi ajaa n. 70 – 80 000 km.    Lisäksi pitää laskea sähkön valmistuksen aiheuttamat päästöt, jos ei ole ”uusiutuvaa” sähköä saatavilla .    2. lisäksi akkujen mineraalien louhiminen aiheuttaa muuta luonnon lisäkuormitusta, jota ei ole tietenkään otettu huomioon CO2-päästöissä. Akkujen uusiminen tulee ajankohtaiseksi ennen kuin auto on paalauskunnossa. Sekin kuluttaa luonnon varoja lisää ja maksaa paljon . (E: Erään saksalaismerkin uusi akku kustantaa 21 000 €).

    Sähköauto maksaa keskimäärin n. 10 000 € enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto. (+ latauspaikkojen hinta).   Kun nykyään suomalaiset ajaa (keskiarvona) muutaman tonnin arvoisilla autoilla, niin sähköautoistaminen nopealla aikataululla on täysin irti reaaliteeteista ainakin ilman mittavaa valtion panostusta.  Miljardien laittaminen  siihen olisi ihan yhtä absurdia, koska päästöt ei käytännössä laskisi kuitenkaan.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Nyt on piäkaapunkiseovullakin sellaiset lumiolot että ei harmita kun on korkea auto korkealla maavaralla. Aurat eivät näköjään ehdi joka paikkaan. Jopa osa bussipysäkeistä ja autotie juna-asemalle heikosti aurattu. Lisää lunta luvassa…

    Puuki

    Korkea maavara ja hyvä jousitus olisi kyllä nykyään omiaan Suomen teille talviajoon varsinkin.

    Hummerissa ainakin olisi molemmat,p.ain. kulutus vain korkean puoleinen.

Esillä 10 vastausta, 2,701 - 2,710 (kaikkiaan 31,445)