Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,721 - 2,730 (kaikkiaan 31,421)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Mutta ei se kyllä jäätyisikään jos sähkö ei niitä lukitsisi. ja kun uudessa autossa se per…e vielä pitääkin! Riippu paljon käytöstä. Ei minullakaan normaalissa maantieajossa ole mitään ongelmia mutta nyt on tullut dyynättyä lumihangessa sen kaas alvariinsa. Viimetalvena en muista kertaakaan törmänneeni tuohon.

    Tolopainen Tolopainen

    Jäätyvät jarrut ovat autokohtainen ominaisuus. Seuraavaksi pökön jarrujen vikakoodit alkaa hälyytellä. Ei ole ranskiksista Suomen lumisiin olosuhteisiin, tuo jarruongelma seuraa pököä paaliin saakka. Tuolla käsijarrulla ei ole ongelman kanssa mitään tekemistä. En  jättäis käsijarrua pakkasella päälle,  ei siitä ole kuin haittaa.

    Gla Gla

    Jees: ”Ei minullakaan normaalissa maantieajossa ole mitään ongelmia mutta nyt on tullut dyynättyä lumihangessa sen kaas alvariinsa.”

    Metsätalouden ajoja? Millaisia töitä olet metsässä näissä olosuhteissa tehnyt?

     

    Rane2

    Käsittääkseni tuo seisontajarrun jäätyminen johtuu siitä että levyjarruun ei voi tehdä seisontajarrua.Siksi niissä autoissa joissa on takana levyt on myös jonkinlaiset rumpujarrut joita käytetään pelkästään seisontajarruna.Ne eivät siis lämpiä käytössä ja esim.pölyävä lumi ei oikein kuiva niistä pois.

    Esim Mersuissa etuvetoisissa malleissa seisontajarru on joillakin irtolumikeleillä yleisempi riesa kun taas takavetoiset mallit saa tavallaan väkisellä pyöräytettyä seisontajarrun irti.

    Rane2

    Täytyy heti korjata oma väärä käsitykseni.Tuon mukaan PSA:n tuotteissa on levyjarruissa jonkinlainen seisontajarru.

    https://konekansa.net/threads/levyjarrullisen-auton-k%C3%A4sijarru.3665/

    Jätkä

    Aika yleinen on nykyään kässäri, joka puree samoilla paloilla kiinni levyyn kuin jalkajarrukin. Käsijarrua ei siis tarvitse lämmitellä erikseen, vaan se lämpiää – jos lämpiää – jalkajarrun poljennalla. Vitsi taitaakin olla siinä, että jarrupalat ovat himpun verran lämminneet ja saavat juurikin lumen sulamaan, jonka jälkeen se ehkä hyvinkin pieni vesitippa jäätyy palan ja levyn väliin, joka rako on ehkä 0,001mm.

    Tavallinen ”Reiska” ei ihan äkkiä selviydy edes jarrupalojen vaihdosta, koska sylinterit piää ruuvata sisään uusien – paksumpien palojen tilaa varten. Siihenkin on olemassa ihan omat välineet, joten se ei ole kokeneelle asentajalle mikään ongelma, mutta enskertalaiselta jää kyllä vaihtamatta.

    Ehkä lumessa ajelun ajaksi kannattaisi ottaa sen sulake pois, jos sen takana ei ole muita toimintoja.

    Tolopainen Tolopainen

    Ehkä ei kannata, kun jarrut voivat jäätyä vaikka käsijarru ei ole päällä. Voi testa ajamalla auton vuorokaudeksia akseleita myöden lumihankeen. Hiukan kolahtelee kun lähtee reippaalla kaasutuksella liikkeelle, jos saa pyörät pyörimään. Pikkubensakone voi olla ongelmissa heikon väännön takia.

    Jätkä

    Jos automaattinen seisontajarru napsahtaa päälle aina, kun auton pysäköi, niin sen voi välttää VAIN katkaisemalla sähkön tulon laitteistoon. Siksi sulakkeen poisto voi olla se siistein keino.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ennen kuin ajelee katsastukseen, pitää muistaa laittaa sulake paikalleen.

    jees h-valta

    Gla, tapanani on valvoa hakkuun laatua eli käyn päivittäin nyt työn alla olevalla kohteella tarkistamassa, tosin otsalampun valossa vasta illalla mutta ovat he jo siihen tottuneet että pyörin heidän lähietäisyydellään. Joskus aina jutustellaankin miten homma kulkee ja ongelmista myös. Olipa siitä tässä viikolla sellainenkin hyöty töiden suhteen että saatiin koneketjun autot pois rekan edestä. Kun eivät osanneet odottaa nopeaa noutoa. Satuin samaan hyömyyn paikalle ja sain kotona olevan motokuskin kautta tiedon metsään. Hain sieltä ajokoneen kuskin (nätti tyttö muuten) kyytiin ja ajeltiin siirtämään kalustoa pois edestä. Tolopan höpinät muuten jäätyvistä levyjarruista eivät pidä paikkaansa, kyllä tuo on vain käsijarrun ongelmaa. Kukaan ei paina jarrupoljinta paikallaan ollen minuuttitolkulla (paitsi Toloppa ehkä). Kyllä tuon kässärinkin kanssa nyt pärjätään kun asia tiedetään jopa niin että jätkän kopautuskin jossain kohtaa saattaa olla testissä. Eihän tietysti ole pakko mennä metsään pösöllä mutta kun tähän aikoihin on avolava aina kovassa lumikuormassa. Ei millään viitsi aina alkaa iltasella toista autoa kaivaa lumen alta kun on ollut jo töissä henkilöpiilillä. Sais hiukan tuo lähes jokapäiväinen lumen tulo jo loppuakkin välillä.

Esillä 10 vastausta, 2,721 - 2,730 (kaikkiaan 31,421)