Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,741 - 2,750 (kaikkiaan 31,367)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Jeessi:”-Olipa siitä tässä viikolla sellainenkin hyöty töiden suhteen että saatiin koneketjun autot pois rekan edestä. Kun eivät osanneet odottaa nopeaa noutoa. Satuin samaan hyömyyn paikalle ja sain kotona olevan motokuskin kautta tiedon metsään. Hain sieltä ajokoneen kuskin (nätti tyttö muuten) kyytiin ja ajeltiin siirtämään kalustoa pois edestä.”

    Olipa jäänyt kesken opetus Kullaalla, kun ei oltu vaivauduttu opettamaan, että ajotiet pitää olla auki AINA. Nyrkkisääntö on aina ollut, että autot käännetään aina lähtösuuntaan ja niin, että niillä varmasti pääsee lähtemään, vaikka olisi jalka poikki ja pysäköidään niin, ettei ne ole kenenkään tiellä.

    Tolopainen Tolopainen

    Eihän siellä mitään kalustoa ollut vain  motokuskin auto. Kun tiessä ei ole yhtään levikettä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun ajaa auto sieltä kilometrin päähän yleiselle tielle.

    Jätkä

    Motokuskin autoako ei lasketa kalustoon? Hyvä oli, että tuokin asia selvisi.

    Nimetön

    Ei mullakaan vielä toistaiseksi ole kertaakaan autosa jarru jäätynyt, mutta autokoulun opettaja v.-72 irrotti kuplavolkkarin jarrun sillä että kävi kävi ottaan vähän vauhtia ja takasi tullessa ajo betoniportaan yli ja aina alko pyörä pyöriin. Jeese saa vapaasti käyttää kyseistä ohjetta.

    Gla Gla

    Enpä muista, että minullakaan koskaan jarrut olisi jäässä ollut. Sen sijaan jos auto on märkänä pysäköity ja seisoo muutaman päivän, ruostuu tai jollain muulla tavalla tarraa käyttöjarrut kiinni. Aukeaa kyllä, kun lähtee liikkeelle, mutta joskus melkoisen pamauksen myötä. Käsijarrulla en tuota ole huomannut.

    Näin siis sillä kokemuksella, mikä muutamasta japanilaisesta on. Liittyy varmaan siihen, että jarrulevyt ruostuu nykyään paljon herkemmin kuin joskus 80-luvulla. Päivä tai pari, niin jo on levyn pinnassa ruostetta.

    Nyt taitaakin Jessellä olla tavallista isompi työmaa, kun koneelle riittää useammaksi päiväksi tekemistä?

    suorittava porras suorittava porras

    Pölylumi on pahaa jäätymään jarruihin varsinkin peltivanteilla ajettaessa .  Kerran jouduin irrottamaan pyörän ,että sain jarrut liikkumaan. Vanne oli holvautunut lunta ja jäätä täyteen ja samalla takapään levyt olivat jumittuneet täysin . Avomemmilla aluvanteilla ko ongelma on harvinainen .

    Transun kässäri jäi jumiin vuodenvaihteen tienoilla ,kun keli yhtäkkiä meni suojasta pakkaselle.  Jarrukenkiä naputellen pääsin liikkeelle ja sen jälkeen oli vuorossa vaijerin puhdistus ja voitelu . Sama tehtiin jarrun liikkuville osille. Nyt ei kelin vaihtelut haittaa.

    Jessen auramies tarvitsisi oppitunnin. Levikkeitä tarvitaan metsäautoteille kuumimpaan korjuuaikaan. Itsekin olen joutunut peruuttelemaan täyden tukkirekan edellä puoli kilometriä mutkaista tietä ylämäkeen . Oli vähän haasteita ,kun peilit oli jäässä alijäähtyneestä vedestä ja lisäksi pimeää . Rekan ei ollut varaa pysähtyä odottamaan ,kun pysähtyminen olisi tiennyt varmaa persmäkeä.

    LEVIKKEITÄ TARVITAAN VÄHINTÄÄN100 METRIN VÄLEIN JA PALSTAN KOHDALLE RIITTÄVÄSTI TILAA KAIKKIEN TYÖMAALLA TYÖSKENTELEVIEN AJONEUVOILLE . KAHDESSA VUOROSSA TOIMIVILLE TILA ON TUPLATTAVA.

    Jätkä

    ”Ei mullakaan vielä toistaiseksi ole kertaakaan autosa jarru jäätynyt, mutta autokoulun opettaja v.-72 irrotti kuplavolkkarin jarrun sillä että kävi kävi ottaan vähän vauhtia ja takasi tullessa ajo betoniportaan yli ja aina alko pyörä pyöriin. Jeese saa vapaasti käyttää kyseistä ohjetta.”

    Minusta tämä juttu ei oikein natsaa. Kupla on ainakin tähän asti ollut takatyöntöinen ja muistaakseni siinä myös keppijarru vaikuttaa takapyöriin. Jos takapyörät olivat jäätyneet jumiin, niin miten sillä sitten otettiin vauhtia?

    Jätkä

    Jeessin tiellä on ilmeisesti ojat kummallakin puolella tietä. Jos ”liittymiä” ei ole saatu tehtyä ilman kaivukatkoksia, on niihin laitettava rumput.Mainio juttu olisi levikkeet myös ja niin pitkät, että puutavara-autokin mahtuu niihin.

    Aikoinaan Evolla MH:n metsissä oli tehty kilometrikaupalla teitä puskemalla ns. viertomenetelmällä.  Toisella puolen tietä oli 1 – 3 metriä korkea rinta ja sen takana jyrkähkö rinne. Vastapuolella oli jyrkkä pudotus, jossa lisämausteena isot kivet ja kannot, jotka pillari oli siihen puskenut. Kiroilimme kenttäpäällilölle, että varastopaikkoja ei ole ainuttakaan. Vastaus: ”leimikon kohdalla tietä on pari kilometriä, sen kumpikin puoli on vapaasti käytettävänä.”

    jees h-valta

    Tarkennetaas hiukan tätä juttua aiheuttanutta autoepisodia. Kyllä tosiaan leveä tien liittymäalue takasi loppupeleissä tukkirekan pääsyn tyhjänä kahden rinnakkain olleen Hiacen vierestä mutta täydellä kuormalla hänen olisi pitänyt lähteä mäkirinteessä olevan lanssialueen alareunasta, lähes ojan reunasta kepittämään ylämäkeen kun suunta oli kylille päin. Se rekka tuli meitä vastaan jo kun ajelimme ”pimun” kaas sinne tienvartta kohti mutta tosiaan, rekan turhan pyörien kettinkeistämisen välttämiseksi ahdas kohta avitettiin siirtämällä Hiacet sinne alakertaan että pääsi nojaamaan lähes ojatonta ylärinnettä kohti. Pitkä, (mielestäni perävaunuosa hiukan tavanomaista pidempi) oikaisee melkoisesti 90 asteen käännöksessä kuitenkin. Kyllähän tiellä on missä vain tilaa parin auton parkille peräkkäin. Mutta nyt sattui tällainen, ehkä sitten lievä köpä. Mutta he eivät enää odottaneet ajoa kun se firma ei yleensä ole iltaisin ajellut. Noh, nyt tietävät että ajaa, taisi ollakkin isäntä ite puikoissa. Enkä tosiaan ole mitään moton puimista vieressä kytännyt vaan kuljen lähinnä hakkuun jäljet katsomassa. Kyllä se kannattaa ja saa sitten tuoreena niin kehut kuin kritiikinkin eteenpäin suoraan suoritukseen. Sanotaan että 9+ tähän asti. Pientä kolhua harvennuksella mäntyjen kyljissä siellä täällä. Rauta on hipaissut silloin tällöin. Ehkä olosuhdeongelmaa pääosin. SIIS raivatulla alustalla!

    jees h-valta

    Ja ei tuo avolavaletukan käyttö ole ongelma. Siinä on sekä lohkolämppäri että sisätilalämmitinkin. Kylä lähtee mukavuusmeiningillä mutta samana päivänä harvoin tulee kahta autoa kiusattua. Varsinkin lumen alta kaivamalla. Kulutus on aivan normaalia 12-13 sadalla talvellakin, ei kutosmylly nyt mikään bensahörppy vielä ole. Pitää nyt hiukan pösölläkin jaa ennen kevään huoltoa ettei vallan hukkaan mene hyvät öljyt. Talvella tulee senverran vähemmän ajoa. Ja Gla, eilen soiteltiin ja kyseltiin aurauksen tilannetta, tänäaamuna on homma jatkunut. Kyllä siellä harvennusosuudella vielä par-kolme päivää mennee. Piti moton lähteä tänään huoltoon kun värimerkkaus tökki mutta ilmeisesti ajavat nyt kuitenkin tämän homman loppuun ennen huoltoa. Kyllähän tuo minun hakkuistani isoimpia on tähän mennessä. Mielenkiinnolla vartoilen tuloksia kyllä.

Esillä 10 vastausta, 2,741 - 2,750 (kaikkiaan 31,367)