Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,751 - 2,760 (kaikkiaan 31,313)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Taitaa tosiaan olla useampi hehtaari työn alla, hienoa!

    Ja kun tuota puurakentamista kaikki paitsi teräs- ja betoniteollisuus haluavat edistää, tässä mallia auton rakentamiseen:

    https://tekniikanmaailma.fi/suomalaismies-rakentaa-hammastyttavan-yksityiskohtaista-kuplavolkkarin-moottoria-puusta-projekti-herattaa-jo-huomiota-maailmalla/

     

    Puuki

    Puustahan saa näköjään vaikka mitä tehtyä.  40-luvulla britit rakensi Mosquito-nimisen 2-moottorisen pommikoneenkin puusta.  Moottorit oli kuitenkin niihin tehty muista materiaaleista.

    Uuden jätteistä tehty biodieselin ilmastokaasupäästöt on muuten 90 % pienemmät kuin fossiilisesta öljystä valmistetun (muistui mieleen kun näkyi TM:ssäkin oleva jokin jutun otsikko ilm. siitä). Saa sähköautotkin pistää parastaan, että yltäisi edes lähelle niitä arvoja mihin sillä dieselillä ajettaessa päästään.

    Visakallo Visakallo

    Kauppalehti kertoo Yhdysvaltojen pakkasten kiusaavat sähköautojen omistajia. Teslan Model 3 kärsii kylmän tyhjentämistä akuista. Pakkaset purkavat yön aikana virtaa 30-40 kilometrin edestä. Ajaessa akuista lähtee vielä ylimääräiset 8-24 kilometriä.  Samoja ongelmia on tullut myös Chevrolet Boltille ja Nissan Leafille.

    Kuitupuunkasvattaja

    Sähköauto tarvitsee puulämmityksen. Osa lämmöstä matkustamoon ja osa akustoon.

    Jätkä

    ”-Kauppalehti kertoo Yhdysvaltojen pakkasten kiusaavat sähköautojen omistajia. Teslan Model 3 kärsii kylmän tyhjentämistä akuista. Pakkaset purkavat yön aikana virtaa 30-40 kilometrin edestä. Ajaessa akuista lähtee vielä ylimääräiset 8-24 kilometriä.  Samoja ongelmia on tullut myös Chevrolet Boltille ja Nissan Leafille.”
    <div class=”comment__content__footer”>Akkujen syytä, että virta ei pysy. Taitaavat olla Panasonicin tekemät suurin osa sähköautojen akuista.</div>
    <div>Akkuautot eivät ole syntyneet pohjoisen oloihin.</div>

    jees h-valta

    Onkohan nuo polttomoottoriautot olleet valmiita kun tulivat vuonna jotain markkinoille?? Jotenkin ainakin tuntuu kommenteista että T-Ford taisi olla jo kaksisataa kulkeva ja kiihtyä nollasta sataan kolmessa sekunnissa??+?

    Nimetön

    Jees kirjoiti tuolla aiemmin: ”Kyllä siellä harvennusosuudella vielä par-kolme päivää mennee.”

    Nyt en jaksa selata milloin kerroit hakkuun alkaneen, mutta monta päivää siitä jo on. Ja vielä päiviä menee vaikka taisi moto tehdä vielä kahta vuoroakin. En enää pitele uteliaisuuttani: Jees, minkä hehtaarimäärän kokoisesta työmaasta oikein on kysymys?

    jees h-valta

    Lenni palasi näköjään asialinjalle täällä autoihin helposti kallistuvalla kaltevalla uralla. Vastauksia noin: Alkujaan piti ostajan tarjouksella tehdä päätehakkuuta 5,2 ha:ia. Sen minä muutin ylispuuhakkuuksi ja yksi pitkä sarka vaihdettiin tienpohjasaraksi jossa puustoa ei enää ollut kuin vajaa puolikas sarkaa, sekin pääosin kuitua. Eli kait sitä tienpohja pois ottaen kaiken kaikkiaan vielä yli neljän ha:n taisi ylsipuutouhua olla. Harvennushakkuuala olikin tuoretta kauppaa pääosin (vuoden vaihteen tietämiltä) mutta tehtiin nyt samointein kun koneet paikalla. Sitä noin 4,5 ha:ia. Pieni päätehakkuu siinäkin joka oli kyllä tosi pieni, ehkä 0,3ha:ia. Kyllä nyt tänä iltana jo lavettiauto vartosi lopetusta tien päässä Tosiaan, yksi ilmoitus hakkuun siirtymisestä päätehakkuulle piippasi tekstarilla 2.15 alkavaksi. Että yötäkin tehtiin ainakin osan aikaa. Kyllä se vain reilu tuhannen motin hakkuu aikansa ottaa ja ylispuuhakkuuna varsinkin. Bonuksena kuitenkin että isoimmalle osalle alaa jäi kasvatusmetsä suoraan kuitupuuasennossa kasvamaan. Ettei aivan tolkuttomasti aikaa kulu kun samoilla aloilla jälleen puidaan. Tämä on kait jo toinen vastaava hakkuutapa eli silloin -80 luvulla mentiin samaan tapaan. Että jk-ta tyrkkää aivan tykkänään.

    Jätkä

    Kyllä oikeat ammattilaiset tukkipuuta hurauttelee useamman sata kuutiota vuorossaan. Ei meinaa ajokone pysyä samassa tahdissa.

    Harsintahakkuu on tietenkin hieman hitaampaa, mutta siinähän ei tarvitse kuitupuita juurikaan rassailla.

    jees h-valta

    Jätkä oikeassa, kyllä puuta nopeasti puitiin vaikka olosuhde oli haastava. Ylispuuhakkuu tuossa näkyvyydessä mitä lunta sakeana olevassa metsässä on. Mutta silti heistä ainakin toinen jopa kehui olosuhdetta hyvin sopivaksi. Maastossa oli paljon suojaavaa lunta ja painumisia rouran läpi ei tarvinnut pelätä. Kait se jotain noin 150m3:ta vuoroa kohti taisi kulkea eteenpäin. Harvennuksella tietty vähemmän. Hiukan he taistelivat huonosti toimivan tukkien värimerkkauksen kaas. Nyt huomasi ihan loppusuorilla että kiire alkoi painaa seuraavaa kohdetta kohti. Lavetti vartoili jo kesken työn konetta. Että semmotta harmia minun pässittelyni hakkuutavasta siellä sitten aiheutti. Kiirus tuli. Ehkä se oli se vrk. lisää. Pitää vielä kehua että mieli oli hyvä siitäkin että molemmat kuskit kiittivät tiestä joka oli kuulemma aivan ensiarvoisen tärkeä työn onnistumiselle. Tuolla kyllä tilanne oli että ajokone hengitti motojen niskaan lähes koko ajan. Siksi varmaan yötäkin välillä tehtiin. Iso tehokas, nuorehko ajokone ja nuoria näppäriä ajajia. Siksi kuulemma Meri-Porin suuntaan ja päätehakkuulle että saadaan hajurakoa ajokoneelle.

Esillä 10 vastausta, 2,751 - 2,760 (kaikkiaan 31,313)