Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,761 - 2,770 (kaikkiaan 31,308)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Useat konekuskit tulevat savotan päättyessa lavetilla töihin, että voivat ottaa koneen heti lavalle ja siirtää seuraavaan paikkaan, taikka huoltoon. Kunnon urakoitsijalla on yleensä oma ritiläauto, jolla kulkeutuu oma kone aina kätevästi.

    Entisellä Työnantajallani on konekuskeille kuorma-auton kuljettajakoulutus, on omat autot ja oma opettaja. ”Kaikki” saavat opetuksen ja ne, jotka läpäisevät ”inssin” saavat kortin. Toisessa pisteessä koulutetaan puutavara-auton kuljettajia.

     

    Visakallo Visakallo

    Polttomoottoreitakin kehitetään, koska niitä tullaan käyttämään jatkossakin:

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1a7cd087-e9a0-4518-8d01-6d726f4b39f7

    Jätkä

    Ei polttomoottoreiden kehitys ole pysähtynyt, jatkuvasti tulee parannuksia sekä moottoreihin, polttoaineisiin, että voiteluun.

    Sähkömoottoreissa ei ole paljoakaan prannuksia ainakaan hyötysuhteen suunnalla tapahtunut. Vanhat, isot sähkömoottorit veivaavat esim sirkkeliä paljon sitkeämmin, kuin upouudet vastaavan tehoiset moottorit.

    Toki nestemäinen polttoaine maksaa sataa kilometriä kohti enemmän kuin vastaavan sähkömäärän hinta jopa siirtomaksuineen, mutta kun jakeluun ei kaikilla mene se, että Sähköauton energiapaketti on kaikkineen niin ympäristöä kuormittava, että sille pitää asettaa kova Käyttövoimavero.

    jees h-valta

    Jätkälle ensin tämän sivun alkuun että on kyse senverran suuresta koneketjusta omine huoltokorjaamoineen että uskon lavettiautoja ja niiden kuskeja olevan jopa useampikin. Eli pyörii monella koneketjulla toiminta. Ja mitä tulee moottoriteknologiaan sähkövirran kulutustakin saadaan ajan kanssa vähennettyä autoissakin. Ja akut saattavat muuttua jopa korin osaksi ennen pitkää. Vain pehmeät puretaan ja akku/peltipaketti uuteen kuosiin.

    Jätkä

    Kuskien koulutuksessa on kuitenkin melko varmasti parantamisen varaa, taikka muuten ajatuksenjuoksussa.

    Polttomoottoreissa on jo päästy kolmasosaan entisestä, kuten sinunkin Jeessi olisi pitänyt havaita siirtyessäsi Volkkarin bensarosvosta Pösön Bensarosvoon, josta on vielä melkoinen matka samantehoiseen ja taloudelliseen moottoriin – 50% vielä Pösön kulutuksesta pois. Kun Mersun (aika iso auto) – kulutus liikkuu jatkuvasti alle neljän litran satasella, on siinä vielä Pösöllä kiristämisen varaa.

    jees h-valta

    Saahan sillä Mersun hintalapullakin jotain muutakin kuin Mersun. Ihan vain tiedoksi, en edes huoli sellaista autoa enää joka on nk. premiumia koska siitä ei oikeasti ole mitään iloa eikä hyötyä. Aivan sama mikä on logo nokalla. Seuraava on edelleen ranskalainen jos ei aivan mullistavan erilaista hybridiä markkinoille ilmaannu ennen Pösön tai Citikan hybriä.

    Jätkä

    Hybridi voisi Jeessillä muuten onnistuskin, mutta siitä ei olisi mitään hyötyä säästömielessä, ellei se olisi töpselimallia. Mutta sitäkään hän ei osaisi käyttää, koska ei missään tapauksessa viitsi laittaa autoa sähköjohdon päähän.

    Samanlainen tilanne on yhdellä kaverilla, joka osti Halvatun kalliin Hybridi

    – Audin. Kertaakaan ei ole ladannut.

    jees h-valta

    Halvatun helppo ladata kerran viikkoonsa näillä työmatkoilla. Töpselihybridi ilman muuta. Ajelen puhtaasti aina työviikon tämän huikean 1,5 km:n matkan, taitaa mennä parikin viikkoa.

    Jätkä

    Mutta Jeessi. Sinun pitää laittaa töpseli aina silloin tällöin pistorasiaan.

    Tulisi muuten työmatka-autoilulle hintaa  melko paljon kilometriä kohti, vaikka sähkön hintaa ei laskisi lainkaan. 3 km/ työpäivä ja ”hybridiominaisuudesta” 20 000 €.

    Letukallakin tulee matkan teko halvemmaksi.

    Tolopainen Tolopainen

    Miksi Harjavallassa ei autorintamalla tapahdu mitään edistystä. Kovasti vain poltetaan bensiiniä lyhyellä matkalla lämmittämättömällä autolla, jolloin  katalysaattori on pois pelistä ja kulutus parikymmentä litraa satasella.

Esillä 10 vastausta, 2,761 - 2,770 (kaikkiaan 31,308)