Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 271 - 280 (kaikkiaan 31,282)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Tuolla jo tästä autojen iän merkityksestä keskusteltiin, mutta minulle kyllä jäi epäselväksi, mikä muu paranee autojen keski-iän laskulla kuin autokauppiaitten kate?

    Ei kai sen keski-iän tarvitsisi nyt enää noustakkaan, mutta miksi sen välttämättä pitäisi laskea?

    Tuossa Visakallon tilastossa autojen keski-ikä on korkein Lapissa. Tulee kai siitä että siellä auto on ihan ehdottoman tarpeellinen ja toisaalta siihen liikenee niukasti rahaa.

    TaannoinVisakallo siteerasi jonkun autogurun sanomisia, että Lapissa ei pitäisi ollenkaan ajaa autolla, sillä ne eivät kestä siellä. Tämä tilasto asettaa tuon lausuman kovin erikoiseen valoon.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Kyllähän Lapissa autot kestää parhaiten kun suolan käyttö maanteillä on vähäistä.

    Puuki

    Uudellamaalla ajetaan paljon autoa kuluttavassa kaupunkiliikenteessä ja paljon enemmän suolatuilla teillä kuin pohjoisessa.

    Muuten, jossain iltapv.lehdesssä oli ensimmäisen kerran katsastustilasto, joka oli laadittu painotettuna ajetuilla kilometreillä. Siinä oli viiden kärjessä Mersu,Audi, Volvo ja tais olla VW:kin. ”Itäautoista” yksi Toyota oli sijoittunut myös melko hyvin.

    Visakallo Visakallo
    markules markules
    jees h-valta

    Miksi präkätä vanhan teknologian kaas kun sähkö edustaa varmasti puhdasta autoilua ja antaa ylivoimaisen suorituskyvyn henkilöautoluokkaan. iso raskas liikenne on sitten oma juttunsa ja siellä tuo puhdistumisen paraneminen varmasti auttaa mutta sielläkin on parempi ottaa sähkö osaksi voimalinjaa. Kun tiedetään ettei näissä arktisissa oloissa monimutkaistuva dieselpolttomoottori tahdo kuitenkaan toimia juuri paljojen kylmäkäynnistysten vuoksi. Kyllähän testituloksia saadaan kun uutta rojua markkinoille tupataan.

    Jätkä

    Uutinen on mainio. Paras ja edullisin käyttöauton moottorityyppi pelkästään senkin takia, että dieselillä on hienoa ajella, kun siinä on niin hyvä vääntö.

    Kulutus dieselmoottorilla on aina niin paljon pienempi, että nimenomaa paljon ajavilla päästöt suorastaan romahtavat, kun he vaihtavat bensa-auton dieseliin. Suomessa pitää valtion ja ympäristöministeriön havahtua ja lopettaa dieseliautoilijoiden rokottaminen, koska Suomi ei saavuta päästövaatimusten tasoa, ellei dieselien määrää saada lisättyä oikein rutkasti. jopa mopoautoissa on bensiininkulutus nykymoottoreilla niin korkea, että samantehoinen diesel kulkee puolella siitä litramäärästä, mitä bensarosvolla tuprutellaan savuna ilmaan.

    Olen suunnitellut laittaa oman dieselautoni pakoputkeen katalysaattorin jälkeen pienen putken, josta voin tarvittaessa laskea pakoputkeen vaikka jäteöljyn ja petrolin sekoitusta, joka ei kunnolla palaisi lämpöisessä putkessa, mutta savuaisi senkin edestä. Sillä kun ajelisi Jeessin edellä, saisi yliagressiivinen Dieselin kauhu kunnon pläjäyksen käryttimestä. Ei varmasti ajaisi ihan tappituntumassa, vaan jättäytyisi jopa kilometrin päähän kulkemaan.

    Kun Jeessi häipyisi köhimään jonnekin muualle, panisin hanan taas kiinni.

    jees h-valta

    Jätkän museokamat kyllä tunnistaa liikenteessä ilman lisäefektejäkin. Kyllä ne vanhat loppuun tapetut dieselit tulee aina pössyttämään. Eihän nuo uutena vanhallakaan teknologialla niin hirveäasti ole savuttaneet mutta kun suuttimet kuluu ja öljyä alkaa mennä alhaalta joukkoon.(joissain jopa uutena kuten Audeissa) Ei se lisätekniikkakaan kaikkiin vanhenemisen vaivoihin auta. Sähkö ei vanhene ja sähkömoottori vain lakkaa toimimasta kun se loppuu. Bensa-auton vääntö riittää vertailuun nykyisin vallan hyvin joten jätkän tieto siltä osin vanhenevaa mallia.

    Puuki

    Dieselien kylmäkäynnistys ei ole kovin suuri ongelma. Ennen piti hehkuttaa paljon pidempään pakkasella kuin nykyään uudempia moottoreita. Ja onhan ne webastotkin keksitty kovimpien kelien lämmitystä varten. Sähköauton lämmityskin vaatii lisälämmitysyksikön.

    Sähköautojen sijaan biokaasu- ja kohta näköjään dieselkäyttöisetkin on parempi vaihtoehto useimpiin tarpeisiin. Akkujen valmistus, niiden vaihtotarve  ja sähkön tuottaminen + suuremmat pääomakulut ei tee sähköautosta kovinkaan puhdasta autoilua .

    Jätkä

    Jeessi on kyllä ihan kohta tahkonnut ”metsätöittensä” kanssa pökötin mittariin enemmän kilometrejä, kuin minulla on tuossakaan toiseksi tuoreimmassa autossa. On turhaa ulostepurkausta haukkua, että minä ajelen museovekeillä – olen sentään ostanut kolme tuliterää autoa – jeessi ei vielä yhtäkään, ainoastaan pullahiirensä ja aviottoman lapsensa äiti on ostanut osamaksulla ensimmäisensä, jolla jeessi paukuttelee henkseleitään.

    On vanha tieto, että Volkkarit syövät uutena öljyä, meillä on ollet useita pakasta nypättyjä Diesel-Volkkareita, joissa on sama moottori kuin Jeessin mollaamissa Premiem-Audeissa. Niiden öljynkulutus uutena väheni ajokilometrien myötä niin, että 50 000 km:n jälkeen ei ole tarvinnut öljynvaihtovälissä lisätä lainkaan, vaikka vanhemmissa alkaa olla yli kolmesataatuhatta mittarissa.

    Konsernissa on myös Audia, Skodaa ja Toyotaa, on Hybridiä ja täyssähköautoakin, mutta vain yksi Peugeot Diesel pikkubussi – eikä ilmeisesti ihan äkkiä lisää tule siitä suunnasta.

Esillä 10 vastausta, 271 - 280 (kaikkiaan 31,282)