Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,851 - 2,860 (kaikkiaan 31,286)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• jees h-valta

Puunhalaajan kanssa erittäin samaa mieltä! Koettu on ja samat aatokset. On tullut kaksikin pitkää päivä tutustuttua Mänttään ja Serlachius-museoon. Syöty ja juotu ”firman piikkiin” ja nautittu kulttuuriselämyksistä. Lisänä toisella kertaa myös metsänhoitoon tutustumista. Hienoja reissuja!

MJO

Niinpä suurin kuukausibonus oli viime vuonna 75€,

Eli olet kuluttanut s-ketjun ostoksiin vähintään 1500e/kk. Minusta se on eläkeläiselle aika paljon? Ei ole ainakaan minusta ilmaista. Juopollekin on osa kaljasta ilmaista, kun ostaa niitä palautuspullo rahoilla? Onko Keskon osakkeen omistajalle ruoka ilmaista sittarissa? tai lentäminen ilmaista finnairin osakkeen omistajalle? tai applen osakkaalle iphone puhelin? jne..

Muutenkin tolopaisella on outo ajattelutapa omaisuuden suhteen. Osakkeista ei ole hyötyä, ennenkuin ne on myyty? Mitä hyötyä on ”viimeisestä eurosta” tilillä, jota ei koskaan käytä?

Esimerkiksi v. 2000 ostettu Kone Oyj osake vastaa splittien jälkeen 64 osaketta tänä päivänä. Näistä osakkeista nostaa tänäkin keväänä yli 100e osinkoja ja tämä on toistunut kasvavana joka vuosi. Eikö olisi ollut mitään hyötyä?

Minulle ainakin käteisraha tilillä on ainoastaan yksi omaisuuden muoto siinä missä osakkeet, rahastot, asunto-osakkeet tai metsä. Samalla logiikalla ei käyttämättömällä eurollakaan tilillä ole omistajalle mitään arvoa, ennenkuin sillä ostaa jotakin.

Tolopainen Tolopainen

Miten niin ostoksiin, jos autovakuutuksesta ja puhelinkuluista tulee tuona kuukautena jo 600€ ja normi ruokaostoksista ja polttoaineista 500€, kyllä eläkeläinen jonkin kodinkoneenkin ostaa silloin tällöin, tai mattotelineen kodin terrasta ym. rakennustarviketta.

Osakkeen arvonnoususta ei ole mitään hyötyä ennen kuin ne myy, jos tuota ei käsitä niin kannattaa myydä pois niin näkee sen hyödyn tilillään ennen ei. Kone yhtiönä ei hyödy mitenkään sen osakkeen arvonnoususta, se voisi jakaa ihan saman määrän osinkoja, vaikka osakkeen arvo olisi yksi euro tai 100€. Yhtiölle ei ole mitään hyötyä osakkkeiden spliteistä.

MJO

Osakkeen arvonnoususta ei ole mitään hyötyä ennen kuin ne myy, jos tuota ei käsitä niin kannattaa myydä pois niin näkee sen hyödyn tilillään ennen ei.

Tuolla logiikalla ei kannata edes ostaa osakkeita. Mulle käyttötili on pelkkiä numeroita, josta ei todellakaan ole mitään hyötyä. Minä olenkin huomannut sen hyödyn moninkertaisena arvo-osuustilillä. Mulla ei vain mene jakeluun, miten jotkut makuuttavat kymmeniä tuhansia täysin korottomilla käyttötileillä. Vaikka vaihtoehtoina olisi esim. matalakuluisia passiivisia indeksirahastoja yms..

Ei kannata tulla neuvomaan sijoituksissa, jos näkee parhaana sijoituksena käyttötilin ja s-kortin.

Valitettavasti Suomessa on aivan liian paljon tolopaisia sijoittajina.

Tolopainen Tolopainen

Jos minulla olisi osake, jonka olisin ostanut aikoinaan eurolla ja nyt sen arvo olisi 100€, vaikka katselisin tuota hienoa kehitystä näytöltä, en voisi ostaa sillä kaupasta mitään. Nyt kun s tilillä on jonkin verran rahaa, elämä on aika helppoa. Eikä tarvitse pelätä, että joku deletoi tuon hienon osakkeen. Toisaalta kun en ole ahne minulle riittää tuo vaatimaton 6% tuotto osuustililta, en kaipaa sitä keskimäärin 3% tuottoa, johon piensijoittaja pääsisi indeksisijoituksilla.

MJO

Näihän se on tolopainen.. Mulla onkin se ero, että minulla on joka tapauksessa tilillä rahaa.  Silloin se myyty osake on pelkästään tilillä numerona, jota en laita kulutukseen.

Tolopainen katseleekin nyt näytöltä, jos olisin pitänyt osakeen, sen arvo olisi nyt 100e, josta tolopainen sai myydessään 2 euroa (kun sillä ei voinut ostaa sillä mitään) ja osti sillä reilun litran tiisseliä abc:lta ja kuittasi ässä poonukset.

Tietysti, jos kerran vuodessa 75e/kk on riittävä.

Indeksirahastojen tuotto ei todellakaan ole jäänyt 3%. Tiedätkö edes mikä se on?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Sijoittamisesta on oma ketju, tämä on autoketju. Hyvä sijoittamiskeskustelu kannattaa käydä siellä.

Tolopainen Tolopainen

Sehän on teoriaassa 8%, mutta ei piensijoittaja siihen pääse.

MJO

Sehän on teoriaassa 8%, mutta ei piensijoittaja siihen pääse

Miksei piensijoittaja pääse? Indeksi rahasto on sidottu samaan ideksiin suur- ja piensijoittajilla?

Tolopainen Tolopainen

Luota sinäkinnsijoitusasiantuntijaan kuten minäkin, tuo on tutkittua tietoa.

Esillä 10 vastausta, 2,851 - 2,860 (kaikkiaan 31,286)