Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,871 - 2,880 (kaikkiaan 31,294)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    ”Mutta ei ehkä kannata ainakaan dieseliä ostaa mitä äsken tilastotietoa autokaupoilta katselin. Dieselin arvot vaihdossa romahtamaan päin ja taas hybridit kovassa nousussa.”

    Eli hybridiä ei kannata ainakaan käytettynä ostaa, kun hintakehitys tuskin perustuu tuotteen laadun paranemiseen. Ja eiköhän tuo heijastu uusienkin hinnoitteluun. Kova kysyntä ja pieni vero jättää kivasti pelivaraa myyjälle. Tosin kun katumaasturia myydään 49 g/km päästöillä ja auto silti kuluttaa maantieajossa 7 l/100 km bensaa, ollaan aika kiinnostavan kysymyksen ääressä.

    Sijoittaja ostaa osakkeita ja arvopapereita silloin kun saa halvalla. Kansa ostaa sopulilauman tavoin silloin, kun hinta on kova. Veikkaan, että sama logiikka pätee myös autokaupassa. Itse tosin en osta autoa siksi, että voisin myydä sen parin vuoden päästä pois. Ostan auton omia tarpeitani varten omaan käyttöön ja silloin ei vaihtoarvolla ole suurtakaan merkitystä.

     

    jees h-valta

    Eiköhän se parin-kolmen vuoden väleinkin autoa vaihtava osta sen auton omia tarpeitaan varten ihan omaan käyttöön. En oikein ymmärrä lokiikkaa jossa oikeaa auton pitoa on vain sen uutena osto ja koko elinkaaren ajan pito loppuun asti. Aika tylsää touhua sanoisin. Itse en ole vielä yhtään autoa loppuun ajanut vaan aina se on markkinoille mennyt vaihdossa. Eipä myöskään jää romuja nurkkiin kierittelemään. Tuossa hiukan useammin vaihdoissa on myös se etu että auto elää paremmin tarpeiden mukaan. Jos elämäntilanne tai tavat muuttuu myös auton voi vaihtaa paremmin siihen tilanteeseen sopivaksi. Kuten juuri esim. SUV-kori on erinomainen asia autoiluun nykyiseltään.

    Puu Hastelija

    3l diesel, neliveto, ilmajouset, farmari, parin tonnin koukkupaino. Ok, tänä talvena säädettävä maavara ei enää riittänyt.

    Noita saa nyt halvalla, ovat mukavia, turvallisia ja monikäyttöisiä.

    Gla Gla

    ”Eiköhän se parin-kolmen vuoden väleinkin autoa vaihtava osta sen auton omia tarpeitaan varten ihan omaan käyttöön.”

    Voi olla. Kun kuitenkin vaihtoarvon määrittelee muut kuin omistaja ja jos vaihtoarvo vaikuttaa omiin päätöksiin, aikamoisen vaikutusvallan omiin valintoihin muille antaa. Ei sitä kannata itseltään kieltää.

    Sinulla tietysti kävi satumainen tuuri. Sinulle maailman parhaan auton myyjä teki huikean tarjouksen vaihdokistasi, eikä sivuille tarvinnut vilkuilla. Mutta jos asialla olisi ollut joku muu ja mieltynyt enemmän esim. Kia Niroon, mutta hyvitys olisi ollut 5000 euroa huonompi, asetelma olisi ollut huomattavasti kiinnostavampi.

    Monestako mallista muuten tarjouksen pyysit ja mikä oli niissä hintahaarukka?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    En ymmärrä miksi diesel olisi nyt yhtäkkiä muuttumassa jotenkin huonommaksi vaihtoehdoksi. Samaa fossiilia se bensakonekin käyttää. Molemmat voi konvertoida kaasulle. Dieselillä voi siirtyä heti saman tien bioaikaan, lähes ilmaiseksi.

    Hybrideissä on jänniä ominaisuuksia – esimerkiksi uusi iso Volvo on sähköllä ajettaessa takavetoinen.

    Gla Gla

    Dieselin bioaikaisuuden hinta on kovin suhteellinen käsite. Lentokonematkustaja voi anekaupassa hoitaa homman hintaan 6 €/8000 km. Suomalainen dieselkuljettaja hoitaa hommat kuntoon hintaan 0,2 €/ l eli 6 litran keskikulutuksella saman matkan hintaan 96 €. Ero on vain 16-kertainen. Keskusteltavaa toki jää, mitä 6 eurolla oikeasti saadaan aikaan.

    Toki tavanomainen 35 tkm ajosuorite tekee em. lähtöarvoilla dieselillä ajavalle 420 € vuodessa ja palstan nelivetokuskien mukaan tuo ei tunnu missään. Suunnilleen saman verran kasvaa polttoainekulut, jos vaihtaa etuvetoisen henkilöauton vastaavaan nelivetoon.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tuo lentokompensaatio on lähinnä symbolinen. Uusiutuvaan lentopolttoaineeseen pitää päästä ja pikaisesti. (15000 Finnairin lentopistettä viime vuonna, tänä vuonna tavoite on nolla.)

    Puuki

    Miten se sähköauton hankinta sopii  autoa 2-3 vuoden välein vaihtavan logiikkaan, varsinkin jos on aikomus vähentää päästöjä  ja luonnon kuormitusta ?   Silloin kannattaa autolla ajaa pitkään ja vaihtaa sitten mieluummin vaikka kaasuautoon kuin nopeasti vaihtoarvoaan menettävään (täys)sähköautoon.

    jees h-valta

    Onkohan Puukilla nyt lukihäiriö? Kun juuri mainitsin että sähköiset versiot pitävät jo nyt jälleenmyyntiarvoa paremmin kuin dieselit. Miten saat tuosta tulkinnan että menettävät nopeaan vaihtoarvoaan? Nyt aivan okeasti hybridit ovat tosi kovaa kasvava autokaupan trendi. Esim. oma työnantajani siirtyi hybridi-Volvoon. Eikä edellinen diesel-mersufarkku kovin vanhaa tekoa ollut.

    Jätkä

    Lukihäiriö on Jeessillä. Sähköautojen arvon on kerrottu romahtavan muutamassa vuodessa niin, että kun ne uutena ovat kaikkein kalleimpia, ne jo kolmen vuoden ikäisinä ovat kaikkein halvimpia. Miten ja mistä Herra Jeessi ”tietojansa” ammentaa? Lähde on kuitenkin täysin väärä.

    Käytännössä tuo tilasto kertoo, että verrattaessa Sähköauton ja vastaavan Dieselauton uushankintahintoja ja vaihtoarvoja muutaman vuoden ikäisenä, ajelee Dieselautoilija ilmaisella autolla.

Esillä 10 vastausta, 2,871 - 2,880 (kaikkiaan 31,294)