Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,881 - 2,890 (kaikkiaan 31,307)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Kyllä se ihan päivälehtien juttuja oli jonkun tutkimuslaitoksen tekemänä. Joku Vista-tutkimus oli kyseessä. En enää löytänyt, oli jo pudonnut pois sivuilta netissä. Voi myös kysyä mistä jätkä moista soopaa on kuvitellut. Ihanko omasta mielikuvituksesta lie repäisty. Eikö ole aika luonnollista että sitä halutaan ostaa mitä autoilun valtavirta tulee olemaan? Tuosta suunnasta taitaa vieläkin olla jotain epäselvyyttä vai? On aivan saletti että autot ja akut niihin halpenee kokoajan lisääntyvässä ostomäärässä. Eikä esim. hybridin akku nyt mikään poikkeuksellisen raskas tekele edes ole, edes hinnaltaan.

    Gla Gla

    Mitsubishi Outlander bensamallina, automaatti ja neliveto: 1540 kg. Sama lataushybridinä: 1955 kg.

    Minusta tuo on paljon. Eroa melkein yhden tavallisen henkilöauton kantavuuden verran. Mutta jos jatkuva täydellä kuormalla ajaminen on ok, ei kai se paljon ole.

    Visakallo Visakallo

    Muutamat maat ovat jo lopettaneet lataushybridien tukemisen, koska niitä ei juurikaan viitsitä ladata, vaan ajetaan koko ajan polttoaineella. Mitä järkeä semmoisessa auton hankinnassa ja -pidossa yleensäkään on? Voisiko joku kertoa sen niin, että minäkin ymmärtäisin!

    Jätkä

    Jeessi. lähde on: https//www.kauppalehti.fi>Uutiset>Auto

    Kolmen vuoden ja 75 000 km:n jälkeen täyssähköauton arvosta on jäljellä 43 % . Vastaavan Dieselin arvosta 53 %.

    Kun otetaan huomioon, että Täyssähköauto on kaksi kertaa kalliimpi kuin Diesel-auto, niin kyllä sen hinnan muuttumista voi ilmaista sanalla ROMAHDUS.

    Ja myös Kaasuautot säilyttävät hintansa hyvin – jopa paremmin kuin dieselit.

    Uskon, että kun Harjavaltaankin saapuu järki ja sivistys, siellä aletaan ymmärtää jotain ympäristönsuojelusta.

    jees h-valta

    Hybridin ympäristöetu on juuri siinä missä se kuullostaa ja tuntuu aina järkevältä. Eli lyhyet siirtymät joita ihmisen autolla liikunta usein on. Ja joissa polttomoottori on pössyttäjänä pahimmillaan. Aivan sama vaikka Mitsu sen onkin pilannut kun suurin osa hybridiautoista on ihan järkeviä paketteja. Jopa Volvokin jonka jouduin ihmeekseni toteamaan. Eli takavedolla aivan järkevää käydä kylillä puhtaan asfaltin matkoja. Kun mennään pidemmälle ja jopa huonoille teille se saadaan mukaan antamaan nelivedon ominaisuuden autolle. Ainut haitta on kömpelyys ja raskas massa. En yhtään epäile etteikö Ranskalaiset osaa tehdä kevyemmän ja siromman samasta paketista ja samalla perustekniikalla. Sitä uskon ainakin Peugeotilta tulevan. Citroen on pitäytynyt edelleen pelkässä etuvedossa hybridinäkin. Sitä paitsi tuo ei ollut se artikkeli jota jätkä tarjosi lähteekseni. En ole mitään Kauppalehden juttua lukenut. Kyllä se oli aivan oma Iltasanomien tai Iltalehden auto-osion artikkeli. Kyllä H-vallassa osataan olla ympäristötietoisia, osaamme ottaa buumista rahat pois paljoina työpaikkoina ja paikkakunnan vaurastamisena.

    Gla Gla

    ”Aivan sama vaikka Mitsu sen onkin pilannut kun suurin osa hybridiautoista on ihan järkeviä paketteja. Jopa Volvokin jonka jouduin ihmeekseni toteamaan”

    Volvo XC60 twin engine. 2139 kg ja 75 000 €. Ajomatka sähköllä n. 40 km.

    Minä en näe tuossa mitään järkevää. En sitten yhtään mitään varsinkaan, kun tavaratilan tilavuudeksi ilmoitetaan 468 l eli saman verran kuin kahta pykälää pienemmissä autoissa.

    Mikä tuosta tekee mielestäsi järkevän valinnan? Siinä on sama ongelma kuin Outlanderissa, jonka Mitsu mielestäsi on pilannut ja jolle luvataan jopa 50 km sähköllä.

    Kun tuo päästöasia on mielestäsi tärkeä ja korostuu lyhyillä matkoilla, miksi et liputa vaihtoehtoisten kulkutapojen puolesta? Siksikö, että se edellyttäisi sinua muuttamaan käyttäytymistäsi sen sijaan, että pitäisi valita 40 000 – 80 000 euron autoja yhteiskunnassa, jossa 25 000 euroa on suurelle osalle todella paljon rahaa ja jotta näin voisi 50 gramman normipäästöillä, mutta todellisuudessa 7 litran keskikulutuksella harrastaa viherpesua?

    Laskin biodieselin kalliiksi vaihtoehdoksi, mutta kun ihan tavallinen kalusto mahdollistaa sen käytön muutaman satasen vuosikustannuksella eli elinkaaren aikana n. 5000 eurolla ja 1/10 co2-päästöillä, ei noilla kymmenien tuhansien verran ylihintaisilla 2 000 kilon painoisilla lataushybrideillä ole mitään jakoa tässä kisassa. Ei, vaikka valmistusmaana olisi Ranska, josta näyttää tulleen markkinoille Ds7 e-tense, hinnat alkaen 60 000 €.

    Tolopainen Tolopainen

    Mitä Harjavalta aikoo tehdä autoilunsa päästöjen vähentämiseksi tänä vuonna. Minä aion kokeilla yhden tankillisen Nesteen my:ta pitkin hampain. Siinä on tämän vuoden panos ilmaston suojeluun. Jätehuoltokin kallistui tänä vuonna kolme euroa kuukaudessa lajittelun takia. On se kummallista kun pakotetaan  lajittelemaan ja vielä rangaistaan hinnan nousulla ja palvelun heikkenemisellä. Suomi on kansan nöyryyttämisen ja kaikenlaisen ihmisten kiusaamisen luvattu maa. Kyllä täällä jaksetaan säätää ja kääntää pikkuasioita. Perustuslakiakin tulkitaan niin,,että kansalaisille ei voi tarjota parempia terveyspalveluja, vaan jonottaminen on välttämätön perustuslaillinen oikeus.

    pikkutukki

    Kalliin hybridin hankkimisessa ideana on kiinnostus tekniikkaan ja sitten se , että voi hienovaraisesti vihjata ”Rahaa on ! ” .

    jees h-valta

    Eihän Harjavallan tarvitse mitään tehdä kun teemme päästöttömien autojen teknologiaa. Heh, vitsi,vitsi. Kyllä tässä ympäristön asialla ollaan joka päivä. Aina lähes kierrettyä tulee iltasella hirvien tuhoja estämässä. Sehän on hyvin itsekeskeinen lähestymistapa mutta tuiki tärkeä myös metsän kasvun eristämiseen. Hiiltä sidotaan ku pidetään hirvet loitolla taimikosta. Nopeakasvuisen haavan kasvua turvataan ja monimuotoisuuttakin tuetaan. Minulla autoilun päästövähennykset tehdään radikaalimmin muutoksin aina auton vaihdon yhteydessä. En minä olemattomilla asioilla näprää turhan päiten. Mutta sanotaan nyt senverran konkretiaa ettei iso mörkö eli usa-avolava ole montaa reissua vielä tänätalvena tehnyt. Aika paljon on lumikasassa viihtynyt. Jos tässä taas kohta alkaa Maaliskuun lailliset kesäkelitkin niin sitten ajellaan raivausreissuja taas enemmän.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Auton kuluista pääomakulu taitaa olla se suurin erä, siis arvon aleneminen. Gla kiinnittää siis huomiota oikeaan kohtaan: kannattako vaihtaa autoa vai polttoainetta jos haluaa vihertää?

    En ole huomannut autossa mitään eroa ajettaessa My:llä tai tavallisella dieselillä. Pitää kysyä huollossa onko heillä erilaisia kokemuksia.

Esillä 10 vastausta, 2,881 - 2,890 (kaikkiaan 31,307)