Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,891 - 2,900 (kaikkiaan 31,313)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Pääomakulu on aika paljon varallisuustekijä joka ei meinaa sille jolla on. Näin se todella vain menee. Silloin tuijotetaan enemmän päivittäiskuluihin jolloin sähkö nurkissa tuo jatkuvasti, joka päivä takaisin auton kalliimpaa hankintahintaa. Eli se on investointi siinä kuin muutkin edullisempaan elämään. Vuodessa tehdään suhteessa vähän yli viidenkymmenen kilometrin kerta-ajoja jolloin ei liene vaikea käsittää kumpi tekniikka on halvempaa 365vrk:n ajoissa. Tässä voisi verrata halvan talorötiskän ostoon. On vähän pääomaa kiinni mutta harva lato syö lämmitysenergiaa hirveästi ja on epäviihtyisä. Harva sellaiseen ehdoin tahdoin pyrkii. Ei siinä ainakaan anneta edes mahdollisuutta koskaan vaurastua. Menee elämisen kuluihin kaikki.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Sähköauton käyttökulut ovat halvemmat, eli paljon ajava saa kyllä takaisin kalliimpaa hankintahintaa. Epäilen, että nyt sähköauton hankkivat maksavat kuitenkin aika paljon edelläkävijyydestä, koska sähköautojen on ennustettu halpenevan nopeasti lähivuosina (siis hankintahinta alenee).

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköautoille ei ole jälkimarkkinaa ei niitä kukaan osta käytettynä, kun sellaista käyttäjäkuntaa ei vielä laajasti ole joka noiden piuhojen kanssa alkaisi jatkuvasti värkkäämään. Lisäksi pitäisi olla oma latausasema, joka sekin maksaa tuhansia.

    Gla Gla

    Vaikka ei yli 50 km kerta-ajoja tulisikaan, polttoainekulujen säästö edellyttää sitä, että

    a. viitsii

    b. on mahdollisuus

    c. on aikaa ladata autoa.

    Tällä hetkellä käydään keskustelua siitä, miten verottaja aikoo iskeä latausmahdollisuuteen työpaikoilla eli se kustannusetu menee todennäköisesti siitä. Jonkinlainen vero on 100% varmuudella tulossa lähiaikoina, koska valtio ei polttoaineverojen menetystä aio sietää. Ja kun sinä Jees et viitsi edes lämmitysjohtoa kiinnittää, miksi kuvittelet jaksavasi jatkuvaa latausjohtosulkeista viikkoa pidempään. Autolehtien testeistäkin välillä saa viitteitä siitä, ettei sitä läheskään kaikki jaksa.

    Millään laskentakaavalla ei noita 50-80 000 euron autoja saa käännettyä investoinniksi edullisempaan elämään, kun verrokkina on kuljetuskyvyltään vertailukelpoinen 25-30 000 euron henkilöauto. Toki jos verrokkina on jokin V6…V8-moottorilla varustettu kolmilitrainen bensakrematorio, tilanne muuttuu. Silloin ei kuitenkaan puhuta tavoitteesta vähentää päästöjä, vaan tavoitteesta harrastaa viherpesua. Kun lähtökohtana on pidempiä lomamatkoja lukuunottamatta 4 hengen tarpeisiin riittävä 30 000 euron katumaasturi 1,2 bensaturbolla, joka kuluttaa olosuhteista riippuen n. 6-7 l/100 km, vähennyspotentiaali kutistuu aika pieneksi. Nykyaikaisella dieselillä tuosta saa litran pois ja biodieselin käytöllä hiilidioksidipäästöistä 90%, joten vastaavaan ei mikään muu kustannuksiltaan ja käyttöominaisuuksiltaan kilpailukykyinen ratkaisu pysty. Toki sähköjärjestelmät jatkuvasti kehittyvät, mutta palataan niihin, kun ne ovat kehittyneet kilpailukykyisiksi. Minun veikkaukseni mukaan tuo on ajankohtaista sitten, kun Jessen Pösö viedään romuttamolle, kunhan syynä ei ole kuskin ajovirhe tms. tekijä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Sen verran vielä jatkan vaihtoehtoisista energioista, että jos lähellä sattuu olemaan biokaasun tankkauspaikka, niin bensa/kaasuauto on hinnaltaan kilpailukykyinen pelkkään bensaoptioon verrattuna.

    Gla Gla

    Ainakin Volkkarilla kaasuautojen huoltoväli on muita malleja lyhyempi. Lisäksi ajoneuvovero on kaasumalleissa bensamallia kovempi. Nuo kaventavat kaasuversion taloudellista hyötyä.

     

    Jätkä

    Jeessi:”-Tässä voisi verrata halvan talorötiskän ostoon. On vähän pääomaa kiinni mutta harva lato syö lämmitysenergiaa hirveästi ja on epäviihtyisä. Harva sellaiseen ehdoin tahdoin pyrkii. Ei siinä ainakaan anneta edes mahdollisuutta koskaan vaurastua. Menee elämisen kuluihin kaikki.”

    Oletko edes viisastunut vahingosta?

    jees h-valta

    Minulla ei ole talorötiskää joten ei ole senpuoleen tarvetta viisastellakkaan jätkä. Sitä paitsi minulla on ollut vaurastumisen mahdollisuus halvassa asumiskustannuksessa. Lämmitys lähes ilmaista ja ylläpitokulut pienet järkevässä talossa jossa materiaalit erittäin pitkäikäisiä eli päällikuori kiviainesta sokkelista kattoon. Lämpöä ei haaskata koska ikkunat uusittu Pihlan parhailla ja eristyksiä parannettu. Mutta vielä hiukan autoasian jatkoa. Glan pitkä vuodatus todistelee (itselleen kait) ettei mikään muu auto ole kannattavaa pitää kuin piskuinen tavissedan tai korkeintaan farkku. Käyttötarkoituksesta viis kun vain on pieni,matala,halpa ja kuluttaa vähän. Jostain kumman syystä näen vain päivittäisessä liikenteessä paljon toisenlaista autokalustoa. ELI: Ihmiset eivät ole järkeviä eivätkä säästeliäitä eivätkä nuukiakaan. Siitä uskallan vetää johtopäätöksen: Ihmiset ovat myös hölmöjä ja vietävissä, minäkin. Siksi sähkö/hybriditkin näyttävät katukuvassa lisääntyvän. Aika usein vain menee ohi hiljainen auto. Yleensä niillä on sekin hyvä puoli että ne ajavat varovaisesti kylillä lasten joukossa kun varovat polttomoottorin käyntiin lähtöä. Joten olkaat epäilijät huoletta siellä korvessa. Siellä ette näe yhtään hybridiä koska olette korvessa. Mutta kylillä tähän kauheuteen saatatte joutua katsekontaktin ottamaan. Kuulohavaintoja ei ole koska ette varmaan kuule polttomoottoriakaan, ettei senpuoleen siitä enempää.

    MaalaisSeppo

    Aamulehden lukijapastalla oli muutama päivä sitten hyvä kirjoitus sähköautoista. Sen mukaan vaikka valtio satsaisi miljardin sähköauton hinnanalennuksiin, niin globaaleihin autoilun päästöihin sillä ei olisi mitään vaikutusta. Syynä on se, ettei akkujen tuotanto kapasiteetti riitä edes nykyiseen kysyntään.

    Sähköautoissa on siis ylikysyntätilanne. Tästä syystä sähköautojen valmistajat tuottavat pääasiassa kalliimman luokan autoja. Saavat samalla akkumäärällä myytyä muuta, kalliimpaa rekvisiittaa. Tavisten kukkaroille sopivia saamme odottaa vielä pitkään. Diesel-auto on aivan käypänen vaihtoehto.

    Visakallo Visakallo

    Suomessa myydään vuosittain uusia autoja 120 000 kpl.

    Käytettyjä autoja myydään samassa ajassa  600 000 kpl.

    Tämän lisäksi käytettynä ulkomailta tuodaan 40 000 kpl.

    Pitää elää melkoisessa kuplassa sanoessaan, että  Suomen yli kolme miljoonaa henkilöautoa sähköistyy nopeasti!

Esillä 10 vastausta, 2,891 - 2,900 (kaikkiaan 31,313)