Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,901 - 2,910 (kaikkiaan 31,367)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Meillä oli ensimäinen öljykriisi v 1973, jolloin öljynhinta moninkertaistui ja sen pelättiin loppuvan kun opec pisti öljyhanat kiinni. Sen jälkeen öljyntuotanto on kasvanut paljon ja on otettu esim.jenkeissä öljyhiekkaesiintymät käyttöön ja he ovat öljynsuhteen omavaraisia. Nythän tietenkin käy niin, että kun tämä ilmastokohu taas vaimenee ja huomataan, että ei lämpeneminen menekään suoraviivaisesti ylöspäin, mitään suurempia muutoksia ei tapahdu autokannassa. Meillä väestön vanheneminen vähentää luontaisesti autoilua samoin asutuksen keskittyminen länteen rautateiden varsille. Lisäksi tulee sähköavusteisia polkupyöriä, joilla muutaman kilometrin työmatkat sujuu kevyesti. Biokomponentteja lisätään polttoaineisiin, kun öljyn kulutus kääntyy laskuun, yllättäen havaitaan, että sitä on sadoiksi vuosiksi.              Saksaan pitäisi rakentaa kymmenen isoa ydinvoimalaa ja lopettaa ruskohiilennpoltto, niin Euroopan hiilipäästöt olisi hoidettu valtaosin. Saksalaisten energiapolitiikka  oli valtava katastrofi koko Euroopalle ja vihreän aatteen ydinvoimakielteisyys oli niin suuri virhe, että sitä maksavat monet tulevat sukupolvet.                                             Suomalaisten  ei ehkä kannattaisi sulkea turvekattiloitaan, kun muutenkin on rahat kokoajan lopussa eikä mitään lakejakaan voi uudistaa perustuslaki estää kaiken. Rautaruukki ja Neste ovat todellisia päästöongelmia Suomessa, ei autot, joissa poltetaan puhtaita polttoaineita ja savukaasut menevät katalysaattoreiden läpi. Sähköautoon en aio siirtyä koskaan, ne ovat seuraavien sukupolvien päänsärky.

    jees h-valta

    Niitä ”kuplia” on niin monenlaisia. Kuvitelma että sähköautoilu rajoittuisi kaluston puutteeseen ei tule pitämään paikkaansa. Kyllä sähköllä liikkuvaa kalustoa saadaan aivan sitä mukaa kuin kysyntä kasvaa. Eihän ketään halua vanhentaa mitään kalustoa varastoissa pölyttymässä vaan kysyntä ohjaa tarjontaa. On aivan sama jos täällä yksi tai kaksi Toloppaa ei sähköautoile ikänään, sillä ei juurikaan edes valtakunnallista merkitystä ole. Saati maailmanlaajuista. Iso käyttäjämassa sille kuitenkin tulee ja se ei ole keneltäkään pois. Sähköautoistahan on lupa odotella myös elinkaareltaan erittäin pitkäikäistä. Akkujen vaihto tulee olemaan muutaman vuoden päästä joka huollon rutiinijuttuja eikä ole mikään hinnan ongelmakaan. On kyllä hupaa kuinka akuista on kehkeytynyt joku autoilun katastrofikeskus, kun aivan samoin polttomoottoriauto on yleensä tiensä päässä kun kallis komponentti eli esim. moottori hajoaa. Akuston vaihto tulee olemaan huomattavasti edullisempi toimi tulevaisuudessa kuin koneremppa dieselpössyttäjään.

    Tolopainen Tolopainen

    Tuolla Kauppalehdessä öljykeisari Anttonen (Nesteen rikastuttama) kertoo, että sähköautot eivät maailmaa kuitenkaan pelasta. Pitäisi istuttaa metsää, joka poistaa ilmasta hiiltä.

    Jätkä

    Jeessi:”-Akuston vaihto tulee olemaan huomattavasti edullisempi toimi tulevaisuudessa kuin koneremppa dieselpössyttäjään.”

    Suomen olosuhteissa (ilmasto, teiden kunto) – Autolle kuin autolle on miljoonan kilometrin rasitusten kestäminen jo melkoinen suoritus. Dieselmottori kestää sen asiallisella pidolla kakistelematta, mutta sähköaparaattiin on todennäköisesti vaihdettu miljoonaan päästäkseen jo useammankin dieselmoottorirempan edestä akkuja, joiden kierrättäminen onkin varsinainen ympäristöongelma.

    jees h-valta

    Nämä ovat jätkä kuten itekkin tiedät, vain höpinöitä. Me emme tiedä vielä alkuunkaan minkä pituinen on sähköauton akuston järkevä käyttökaari. Ja miljoonan kilometrin ajo samalla dieselmoottorilla on ainakin NIIN paljon enemmän ympäristöään saastuttava teko ettei sitä ehkä kauheasti kannata hehkuttaa. Ensimmäien kolmensadantuhannen jälkeen kaikki on liikaa.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Tolopaisen linjoilla,tulee aikaa menemään siihen,kun sähköautoilla pääsääntöisesti huristellaan.Raskasliikenne varmaan menee jopa vuosisadan vaihteeseen.Henkilöautojen suhteen tulee vastaan realiteetit vastaan,kuka äänestää sellaista päättäjää(paitsi autottomat vihervasemmistolaiset),joka romuttaa nyt uuden polttomoottoriauton hinnan.Valtiolla ei ole varaa tukea sähköautoja Norjan malliin,eikä myöskään korvata taasen polttomoottoriautojen enennaikasta  poistamista liikenteestä.

    jees h-valta

    Metsäkupsa, minä olen aika paljon kylän tavisihmisten kanssa tekemisissä ja seuraan mielialoja aiheesta tiiviisti. Ihan viime kuukausina hybridiautojen noste näkyy selvästi asenneilmapiirissä. Kyllä se nyt ottaa tuulta, se on varmaa. Tuo on aika tärkeä tekijä että päästään harvalla tankilla käynnillä. polttoaineen hinnan kehitys alkaa taas olla sitä suuntaa. Itse auton hinta ei ole ainakaan Harjavaltalaisilla ollut kynnyskysymys. Eihän se esim. hyvällä eläkkeellä olevalle ongelma ole. Ja niitä piisaa jo. Ja keskiluokkaisia työn tekijöitäkin. Kaksi isoa käyttäjäryhmää. Dieselin käyttäjähän on perinteisesti keskiluokkaistunut tanakan keskikaljakiitäjän mallikuva joka alkaa hipoa eläkeikää. Dieselihän on hänelle se turvallinen elintason kuvastaja joka jo äänellään on saatu ruokkimaan tasaista taapertajan itsetuntoa. Ja jos nokassa sattuu vielä olemaan saksalaisinsinöörin logo niin johan kulissi on kunnossa. Nyt vain on se aika armotta ohi ja ne alkavat näyttää lähinnä naurettavilta uuden trendin edessä.

    wanhajätkä

    Mitä se miljoona km on. Ei mitää. Keskimäärin meillä ajettiin 750 000 joka maasturilla. Parhailla jokka ei ollu nii lujilla meni miljoona rikki. Ne autot teki töitä….tietenki toyotia.

    Puuki

    Nykyset sähköautot voi olla vielä sen verran ”alkutuotannon maanantaimalleja” , että vasta joskus 10-20 vuoden päästä on tekniikka kehittynyt ja akkujenkin hinnat laskeneet , jotta autot olisi tavan kansalaisen järkevää hankkia.

    Hybridienkin vähäpäästöisyys kumoutuu helposti, kun auto on painava ja lämmityslaitekin pitää olla päällä muulloin kuin kesäsin. Yksimoottorista kovempi kulutus kun ajetaan polttomoottorilla ja akkujen vaatima luonnonvarojen käyttö , kalliimpi hankintahinta( ei aina )  ja uuden akun vaihtotarve vie uskottavuuden noista vehkeistä.  Mainospuheet kun perustuu pääosin juuri vähäpäästöisyyteen, joka ei käytännössä toteudukaan.     Kaupunkiautona voivat toimia mutta suurin osa autoilijoista tarvitsee välillä pidemmille matkoille sopivaa kulkuneuvoa.

    rööri roope

    Öljyn tuottajat torppaavat vielä sähköautovillityksen.Niin kävi reilu sata vuotta sitten.

Esillä 10 vastausta, 2,901 - 2,910 (kaikkiaan 31,367)