Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,921 - 2,930 (kaikkiaan 31,426)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Minä olen päättänyt ottaa niin pitkä askelen ympäristön hyväksi, että Jeessi ei koskaan pysty vastaavaan, vaikka luuraa putkiliikkeen ikkunasta kuolemaansa asti. Siirryn käyttämään Nesteen My-Dieseliä. Päästöt hupsahtavat lähelle nollaa, eli hiilijalanjälki tästä eteenpäin on korkeintaan 5 % täys-sähköauton hiilijalan jäljestä.

    Siinäpä Jeessi tupruttelee ilmaan saastepilveä mennen tullen ja palatessaan.

     

    arto arto

    Diesel-auton suuremman ympäristöjalanjäljen todetaan olevan useiden tekijöiden summa. Dieselin jalostus vaatii enemmän energiaa ja monimutkaisten diesel-moottoreiden valmistamisessa käytetään enemmän materiaaleja. Diesel-autoilla myös ajetaan enemmän polttoaineen halvemman hinnan vuoksi. Lisäksi tutkimuksessa huomioitiin biodieselin suuremmat päästöt. Tukittua tietoa..

    Jätkä

    Bio-Dieselin jalanlälki on pieni. Jos ja kun se tehdään jätteistä, se on oikeastaan miinusmerkkinen. Se vähentää hiilijalanjälkeä enemmän kuin Kivihiilellä tuotettu sähkö sitä lisää.

    jees h-valta

    Sähköä tuotetaan HUOMATTAVAN PALJON muulla kuin kivihiilellä. Mutta onhan se jätkällä eristystä, ei sovi kiistäminen. Askel eteenpäin, välistä kolme taaksepäin. Kuten aika moni tuppaa tekemään.

    Visakallo Visakallo

    Lähes kaikki päästö- ja energiapolitiikka on poliittisen tarkoitushakuisuuden vääristämää. Olemmeko saaneet kuulla yhtäkään urbaaniin kaupunkielämään liittyvää päästövähennysvaatimusta? – Emme juuri, vaikka mahdollisuudet olisivat rajattomat. Suomen vihreimmän kaupungin Jyväskylän keskustan koko kävelykatu pidetään valtavalla energiamäärällä koko talven sulana. Samanlaisia turhakkeita alkaa olla lähes jokaisessa Suomen kaupungissa. Kaikki julkiset sisätilat pidetään kovimmillakin pakkasilla huoneenlämpöisinä. Puolet Suomen asuntokannasta on tyhjillään. Erityisesti kaupungeissa näissä pidetään kuitenkin täydet lämmöt aina päällä. Vastaavasti liikuntapaikkojen lumien ja jäiden tekoon käytetään valtavasti energiaa. Hiihtokin on jo viety osittain sisätiloihin. Esimerkkejä on lukemattomia, mutta yksikään poliitikko ei nosta niitä mukaan keskusteluihin.

    jees h-valta

    Visa kyllä tässä valitettavan täydellisesti oikeassa. Näihin pitäisi ensialkuun heti puuttua ja samalla kuitenkin viedä suuria linjojakin eteenpäin. Mikään ei ole turhaa, elämä on arvokas asia ja sitä kannattaa vaalia.

    Jätkä

    Maailmassa tuotetaan sähköä ja lämpöä Huomattavan paljon kivihiilellä. Vesi – Tuuli – ja aurinkoenergia ovat siinä savotassa marginaalissa.

    Ei sähköautolijoiden käyttämä sahkö ole missään tapauksessa puhdasta, ei varsinkaan bensiini-hybridien, elleivät ne käytä Re-85 bensiiniä.

    Taitaapi kuitenkin lähes kaikki Hybridistit ajella bensiinillä, joka on maan sisältä pumpattu, eikä latauspistoke ole kiinni edes viikottain. Kulutuslukemat kertovat, että ne yleensä kuluttavat bensaa yhtä paljon kuin Jeessin pakokaasunpösöttelijä.

    jees h-valta

    Uskon kyllä että ihminen on nuuka luonnostaan ja laittaa sen piuhan yöksi kiinni. Kyllä sähkö nyt vielä niin paljon halvempaa kuitenkin on. Euroopassahan tuo onkin aivan eri tilanne kun siellä sähkö ei ole näin halpaa joten siellä uskon kyllä näin mentävänkin.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Olemmeko saaneet kuulla yhtäkään urbaaniin kaupunkielämään liittyvää päästövähennysvaatimusta?”

    Helsingissä yritettiin muuttaa yksityisautoiluun perustuva liikennejärjestelmä enemmän joukkoliikenteeseen tukeutuvaksi. Ei onnistunut, juurihan tuli päätös jostain oikeudesta, että suunnitelma oli laiton. Nyt joudumme vain tyytymään tavoitteeseen kasvattaa jalankulun ja pyöräilyn määrää 30% yksityisautoilun kustannuksella. Helsingissä sentään yritetään tehdä asialle jotain, rakennetaan pyöräilyväyliä, vaikka yksityisautoilijat kitisevätkin kun heiltä viedään tilaa. He eivät ymmärrä, että pyöräily vie paljon vähemmän tilaa kuin yksityisauto ja jokainen auton sijaan pyörällä tehty matka vapauttaa tilaa kaupunkiin. Mutta kun dinosaurus ei tätä käsitä, kovin vaikea yhtälö siellä on käsissä.

    Kun tavoitteena on kasvattaa Helsingin väkilukua seuraavan 30 vuoden aikana 250000 ihmisellä, tuo ei tietenkään riitä estämään liikennejärjestelmän romahdusta. Todennäköisesti asia ratkaistaan tietulleilla, jotka tuskin päästöjä vähentävät, mutta anekauppa käy vauhdilla.

    Gla Gla

    Olenko Jees ymmärtänyt aivan väärin nuo hybridit, kun käsittääkseni vain lataushybridillä voi ajaa vain sähköllä. Tavallinen itselataava hybridi vaatii aina polttomoottorin tuekseen? Esim. Auris on itselatava ja sen hinta on lähellä tavallista polttomoottoriversiota ja siksi suurin osa hybrideistä on noita. Lataushybridit ovat omassa hintaluokassaan, taitaa halvimmat pikkuautot maksaa n. 40 000 €.

     

Esillä 10 vastausta, 2,921 - 2,930 (kaikkiaan 31,426)