Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,071 - 3,080 (kaikkiaan 32,694)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Eihän niillä samoilla vuotta ympär ajella. ja tuo kovettuminen on lähinnä rengaskauppiaiden propakandaa. Oikein säilytetyt renkaat eivät tuossa ajassa mene kyllä miksikään. Kylä nuo jätkän pääasiassa asiaa, kyllä rengasmelua on turha ehdointahdoin hakea aina uusilla renkailla ajolla. Eikö tässä asiassa luonnonkumin säästölläkin mahtane olla pieni merkitys. Kun se uusiokäyttökin näyttää olevan lähinnä katusulkujen tavarana polttoa. Eikä tule edes päästöjä, kait. Niin tosiaan, nythän onkin neljä vuotta ennen ensimmäistä katsastusta. Tuskin ostan siihen mennessä vielä renkaita. Jos sattuisi talviaikaan katsastus asia olisi hyvinkin varma. Kesäkummeissa on nyt hyvinkin vähintään ensikesän pinta vielä jäljellä mutta saattaa mennä vielä tovin seuraavaakin. Siihen taitaa sitten keritä jo hybridi iskeä väliin. Niitähän nyt ostetaan jo enemmän kuin dieselautoja suomessakin uutena. Aika murskaava tahti tuntuu olevan sähköisen autoilun suuntaan.

    Jätkä

    Kesärenkaitten osalta Jeessi on enemmän oikeassa kuin oksapuu. Viiden vuoden ikäiset , ajamattomat renkaat saa myydä uutena.

    Tavalliselle auton käyttäjälle kumiseoksen kovuus on yhdentekevää.

    Jeessi elää Hybridi-huumassa, jossa sähköisku silloin/ tällöin pitää mielen sekavana.

    Uusia henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna n. 119 000 kpl, niistä Dieseleitä oli 23 %.

    Lataushybrideja n. 2300 kpl. niitä on kaikenkaikkiaan alle 5000 kpl.

    Sähköautoja rekisteröitiin alle 1000 kpl

    .Kyllä patteriautot ovat vielä takamatkalla – onneksi.

     

    oksapuu

    Uusi katsastus käytäntö koskee 20.5-18 alkaen rekisteröityjä autoja, vanhemmat pitää kerran katsastaa että siirtyvät uuteen järjestelmään…

    Talvirenkaat ne käytännössä  ongelma on. Itse laitoin 6v. vanhat ”merkki” renkaat kierrätykseen, oli kulutuspintaa, nastoja ja murtumia kuvion reunassa. Pitoa ei yhtään, kovat mitkä kovat…

    Lisätään nyt vielä että karvan verran loppuun ajetut renkaat johtaa uusilla katsastus säännöillä ajokieltoon…

    arto arto

    Kyllä patteriautot ovat vielä takamatkalla – onneksi……Käyppä ajamassa teslaa 4 veto sähköllä mielesi muuttuu…..Ei mitään jakoja polttoaine autoilla. Ja ajo ominaisuudet julmetun hyvät.

    Visakallo Visakallo

    Selvitettiin yhden rivitaloyhtiön osalta sähköautojen latauspaikkojen kustannuavaikutusta.  Latauspaikkojen hankinnan lisäksi maakaapelointi ja sähköpääkeskus jouduttaisiin uusimaan ja pääsulakekoko suurentamaan. Yhtiöjärjestystä muutetaan nyt niin, ettei taloyhtiö joudu maksumieheksi, vaan latauspaikkojen haluajat maksavat investoinnin sekä tietysti käyttämänsä sähkön ja sen siirron.

    Gla Gla

    Jees: ”Miten kulutuspinta Gla vaikuttaa ajettavuuteen? Kyllä se tietysti märällä ja jäisellä vaikuttaa mutta esim. kesärengas sulalla kuivalla asfaltilla on jopa uudella kulutuspinnalla äänekkäämpi kuin jo hyvin kuluneena. Minun tietääkseni renkaiden ajo-ominaisuus on kait sen rungon rakenteesta kiinni eikä niinkään kulutuspinnasta.”

    Renkaan ominaisuuksiin vaikuttaa runko ja kulutuspinta. Molemmissa niin rakenne kuin materiaalit. Kulumisen myötä tietysti märän kelin ominaisuuksien heikentymien on helpoiten havaittava asia. Ei niinkään ajettavuuteen, mutta ominaisuuksiin kuitenkin liittyy melu, joka kasvaa renkaan kuluessa, ei vähene. Kuivan kelin ominaisuudetkin heikkenee, vaikkei renkaan pito sinänsä heikkene. Renkaan uraherkkyys kasvaa ja kulunut rengas on kuivan kelin ääritilanteissa vaikeampi hallittava. Märän kelin ominaisuudet ovat kuitenkin syy uusia renkaat ajoissa. Vaikken koskaan 10 cm vesipatjaa tiellä ehkä jotain yksittäisiä reunapalteen padottamia lammikoita lukuunottamatta ole havainnut, märkyys alkaa kosteudesta ja lisääntyy tasaisesti veden määrän kasvaessa. Vaikka sitten sinne 10 senttiin saakka. Jossain vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa Jessen 1,6 mm renkaiden pito loppuu, mutta 4 mm renkaalla ajellaan vielä turvallisesti.

    ”Aion kyllä ajaa kesärenkaat niin loppuun kuin vain saan onnistumaan.”

    Jos ajelisi rengaskoolla 195/65-15, jossa premiumrengassarjakin asennettuna ja kierrätysmaksuineen maksaa alle  400 e, ei ehkä tulisi niin kovaa poltetta ajaa niitä sakkorajalle. Kun kulutuspintaa on uutena n. 8 mm ja siitä turvallisesti kulutettavaa pintaa on n. 4-5 mm, voi laskea säästön suuruuden, kun kuluttaa vielä 2-3 milliä lisää seuraavan vuoden aikana renkaan ominaisuuksien ollessa heikoimmillaan. Lakihan koskee vain renkaan pääuria. Reunassa saa olla vaikka 0 mm.

    6 vuodesta usein puhutaan renkaan ikänä, mutta se on vain jokin arvio, jonka perusteista emme tiedä mitään. Säilytys varmasti ratkaiseen paljon. Todennäköisesti asiallisella säilytyksellä ikä ei ominaisuuksia liikaa vielä muutama vuotta vanhempanakaan. Rengaskaupalla on tahto saada myytyä mahdollisimman paljon renkaita ja se näkyy myös suosituksissa laittaa paremmat renkaat taakse. Tuolla tavoin saa hetkessä kulutettua renkaat ainakin etu- ja varmaan myös nelivetoisessa eriparisiksi ja silloin tietysti suositellaan koko sarjan uusimista. Siksi parempi on vain tehdä kiertovaihto ja tasata kulumista.

     

    jees h-valta

    Aika olematonta toimintaa Visakallon esimerkkitapauksella. Jos aletaan luistaa taloyhtiön vastuista siirtämällä asukkaiden itse maksettaviksi ollaan talon yhtiöjärjestyksen suhteen kohta melkoisessa umpisolmussa. Kuka ensinkin haluaa asua talossa joka ei tunne ekologista vastuutaan? Seuraava proplem syntyy kun taloyhtiön pitää alkaa korvaamaan näille itse liittymänsä ja latauspisteensä maksaneille muuttotilanteessa. Kuinka suhtautuu muut asukkaat muutaman tuhannen kiitoskättelyyn? Jos vaikka sattuu muutama samalle vuodelle. Jos ongelmia taloyhtiö haluaa tuo on se varma tapa. Jos taas yhteisesti sovitaan pelisäännöt että pisteitä lisätään vuosittain tarpeen mukaan ja kulut maksetaan, kuten muutkin sähköjen modernisoinnit, yhteisestä kassasta. Jätkä tuolla tietysti mieluusti katseli tilastoja vain taaksepäin. Minä katson reaaliaikaista tilastoa joka kertoo muutoksen suunnan.

    Visakallo Visakallo

    Jesse ymmärsi joko tahallaan tai tyhmyyttään väärin. Kysymyshän on vain oikeudenmukaisesta kustannusjaosta. Taloyhtiö tietysti hoitaa ja rahoittaa investoinnin, mutta perii kustannukset käyttäjiltä kuten autojen lämmityspaikoistakin. Käytetty sähkö pystytään nykytekniikalla helposti laskuttamaan suoraan latauspaikkojen käyttäjiltä. Tässä ei ole mitään epäselvää. Eihän taloyhtiöissä ole ollut vapaita bensaletkujakaan.

    oksapuu

    ”Sehän maksaa joka tilaa” todisti myös kyyppi…

    Rovaniemen markkinoilla 🙂 …

    Tolopainen Tolopainen

    Ei taida nyt Visakallon ahneus johtaa mihinkään. Taloyhtiö tietenkin maksaa kaikki kiinteistöön tulevat investoinnit. Ei niitä osakkeenomistaja voi maksaa, kun hän ei mitään taloyhtiössä omista. Kyse on hallintaoikeudesta asua jossain luukussa,  ja hänen omistuksessaan on vain tapettien sisäpinta. Taloyhtiössä kulut jaetaan neliöiden mukaan ja sillä sipuli, jos sinne sähköjohtoja ja keskuksia uusitaan.

Esillä 10 vastausta, 3,071 - 3,080 (kaikkiaan 32,694)