Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 32,407 vastausta, 174 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15 minuuttia sitten GlaGla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 31,051 - 31,060 (kaikkiaan 32,409)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Kahlschlag Kahlschlag

    Lainaus ”Autorintamalta hyviä uutisia: lupaillaan että Daciaa aiotaan alkaa valmistaa (Duster ja uusi malli Bigster) nelivetoisena automaattina.”

    Saahan sitä halutessaan Daciankin (maavara 22 cm) hankkia metsäautoksi. Se tuntuu järkevän hintaiseltakin, että sen pystyy hyvin hankkimaan yhden pystykaupan fyrkalla.

    Toyota Hilux lyhyellä ohjaamolla (pitkä lava) 30 cm maavarallaan (eivät osu metsätien kivet moottoriin) on minusta kuitenkin ehdottomasti paras peli metsähommiin, ja toimii aina. Muissa avolavoissa maavara vain 22-23 cm, niihin joutuu hankkimaan korotussarjan.

    Talvet Hiluxini viettää säilytyksessä ja pois liikenteestä, mutta kohta puoliin pitää ladata akku ja ottaa se taas ajoon, kun maasto maakunnassa on sen verran kuivanut, että nahkaiset raivauskengät eivät kastu (niiden kuivattamiseen menee se 2 vrk, testattu on sekin).

    narisija

    Kirjastovinkkiä vielä, muutamia kertoja sattunut, ettei etsittyä teosta ole löytynyt koko Suomen kirjastoista. Useimmat lähihistoriaamme käsitteleviä, tai siihen liittyviä, viime vuosisadan alkupuolella julkaistuja teoksia, joka tullut ilmi aiheen tuoreempien kirjojen lähdeluettelosta. Mainitsin erään teoksen tiimoilta asiasta kirjastovirkailijalle, hän katseli koneeltaan ja löysi teoksen heti, varastokirjastosta. Oli uusi asia minulle, varastokirjastoista ei lainata yksityishenkilöille, mutta kirjastoille lainataan, edelleen lainauksessa on myös omia sääntöjään. Useampia teoksia vuosien varrella päässyt lukemaan tuon palvelun kautta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Saako narisija kirjat kuitenkin lainaan ettei tarvitse kirjastossa lukea? Aika paljon vanhempaa kirjallisuutta on myös digitoitu sähköiseen muotoon, onneksi.

    narisija

    Kyllä olen saanut, luulen kuitenkin rajoituksia olevan ja riippuvan virkailijasta, mm. palautusaika ollut ehdoton ja palautus virkailijalle. Aikoinaan yliopiston kirjastosta tilattu aineisto pitä lukea kirjastossa.

    Tolopainen Tolopainen

    Miten kannattaisi ostaa jokin Dazia tässä markkinatilanteessa kun 3v vanhoja premium luokan neliveto sähköautoja myydään hiukan yli 30k€. Eli 50% uuden hinnasta.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Saksasta saa vuoden vanhaa mersun eqe:tä (350) alle 50.000€:n, joilla on ajettu alle 10.000 km, joka sähköautoa himoitsee.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Mitä saa Tolopainen tuolla hinnalla?

    En hae varsinaista maastoautoa, vaan nelivetoista bensa-autoa automaattivaihteistolla, jolla taittuu myös maantieajo mukavasti. Itse pysyn varmaan edelleen eurooppalaisissa ei-premium merkeissä. Dacian muotoilu on mielestäni onnistunut ja ominaisuudet lienevät riittävät hintaan nähden. Itselläni ulkoa tai sisältä rumat autot putoavat heti pois, vaikka olisivat miten kyvykkäitä muuten.

    Helppo auton vaihto kun kaikki nippelit ja ominaisuudet ovat tuttuja. Eli olen rajannut vaihtoehdot: Skoda Karoc, Seat Ateca, Volkswagen T-roc. Näiden hinta on noin 30 tuhatta 100 tuhatta ajettuina. Näissä on hyviä ominaisuuksia nykyään: osassa saa mukaan varapyörän, on kuljettajan sähköinen muistipenkki (3 muistipaikkaa) ja takaistuinten lämmitys esimerkiksi. Tärkeää tietenkin sekin että häiritsevät ajoavustimet saa vähintään väliaikaisesti pois päältä jos tilanne tai keli vaatii.

    Näistä Karocin alustan kerrotaan olevan hiukan pehmeämpi kuin Seatin, joten kyyti voi olla mukavampi hiekkatiellä. Asia riippuu myös mahdollisesta rengaskokojen valikoimasta. T-rocin omistajilta kuulisin mielelläni lisää kokemuksia kuoppaisilta teiltä.

    Gla Gla

    En omista T-Rocia, mutta luotettavuustilastoissa on se on pärjännyt hyvin. Ristiriitaisesti kuitenkin Volkkarin 1,5-l bensakoneessa turbo on ongelmakohde, mutta se riski hallitaan 1500 eurolla ja liikkumisturvan osalta määräaikaishuolloilla. Dsg-vaihteisto on edelleen suurin kysymysmerkki, korjauskustannus 3000 € pahimmillaan alle 100 tkm ajettuun, mutta 100% varmuudella viimeistään ennen 200 tkm. Tuo siis pitää budjetoida auton hintaan, kun vertaa esim. Corollaan.

    Saksantuonneista pysyisin edelleen kaukana. Lähipiirissä on näitä Kamuxin tuonti-Mersuja + Bemareita, oman kylän merkkiliikkeestä haettu T-Roc on sata kertaa kiinnostavampi dsg:stä huolimatta. Tosin en ottaisi 100 tkm ajettuna 30 000 €, vaan uuden 37 500 eurolla, jolloin se on vetokoukkua lukuun ottamatta täydellisesti varusteltu. Webasto ja metallivärikin kuuluu hintaan. Kallishan sekin on ja 32 000 euron Taigo 1,5-litraisena on aika houkutteleva tuon rinnalla. On muuten yksi markkinoiden näteimpiä autoja. Perustuu toki pikkuautoon (Polon versio), mikä saattaa näkyä kestävyydessä vuosien mittaan, vaikka ainakin teoriassa sama 1,5 l moottori siinä onkin kuin T-Rocissa. Toisaalta jos Visakallon tavoin vaihtaa muutaman vuoden välein, tuskin haittaa. Olihan Visakallokin tyytyväinen Mazda 2-version omistaja.

    Volkkarin suuri etu useimpiin muihin verrattuna on tila vararenkaalle. Sinnehän voi laittaa kesällä talvirenkaan ja talvella kesärenkaan, kun vararengasta ei auton mukana tule.

    Ylinopeusvaroittimen yms. piippareiden sammutusnappi on syytä olla helpossa paikassa. Jos sen joutuu hakemaan valikosta, kannattaa auto unohtaa.

    Kia XCeed on hyvän näköinen ja plug-in malleja lukuun ottamatta paperilla hyvä, mutta muuten en osaa muodostaa tuosta mielipidettä. Spritmonitorin mukaan kulutus on yllättävän suuri, automaatti samaa tekniikkaa kuin Volkkarissa eli kaksoiskytkin ja Kian laadusta muutenkin näyttö kirjavaa. Toki pitkä takuu, joka tosin katkeaa välittömästi, jos huolto 15 tkm/12 kk myöhästyy. Lisäksi Volkkariin verrattuna tiheä huoltoväli maksaa, sillä hinnalla jo teettää normaalit korjaukset.

    Tolopainen Tolopainen

    Osta sellainen Kia, jossa huoltoväli on 2v. Tosin takuuhuoltoakaan en ole koskaan tarvinnut.

    Gla Gla

    Mikä on takuuhuolto?

    Jos haetaan T-Rocin spekseihin sopivaa autoa, mikä Kian malli tarjoaa 2 v huoltovälin?

    Hilux voi olla hyvä metsässä, mutta kun itselleni metsäverotukseen kelpaavaa ajoa tulee vuodessa 1000 km ja sekin lähes kokonaan maantieajoa eli metsä- ja tilusteitä vain hyvin pieni osuus tuosta, aika järeä ratkaisu Hilux olisi. Samalla autolla hoidan myös kaikki siviiliajot, joten kustannustehokkaampia ratkaisuja on paljon.

    Itse kun en parin vuoden välein autoa vaihda, Daciaan en vilkaisekaan. Nissan Qashqai on luotettavuustilastojen häntäpään autoja, joten sen halpisversio ei herätä luottamusta.

     

Esillä 10 vastausta, 31,051 - 31,060 (kaikkiaan 32,409)