Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,121 - 3,130 (kaikkiaan 32,621)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Se on hienoa jos keskustelu johtaa ajatusten kirkastumiseen ja osanottajien jonkinasteiseen valistumiseen, joskus jopa viisastumiseen. Siksihän täällä ollaan, maailmaa parantamassa ja mutta myös useimmiten mukavasti aikaa viettämässä. (Nyt ollaan keskusteltu autoista jo 313:n sivun verran, ja sama luku on Aku Ankan auton rekkari.)

    Jätkä

    Anneli:”Ei se napojen siirtyminen taida vaikuttaa, mikäli maan kallistuskulma aurinkoon nähden ei muutu?”

    Niinkö? Luulin, että maapallo pyörii napojensa ”varassa” niin, että lävistäjä on akselina. Ja jos toinen napa tlisi jollekin kohtaa päiväntasaajaa ja toinen vastakkaiselle puolelle, mutt hyvin lähelle päiväntasaajaa, niin joillakin alueilla voisi kesä muuttua talveksi ja päinvastoin. Tokihan navat voivat siirtyä taikka uudet voivat muodostua mihin tahansa.

    Visakallo Visakallo

    Ei aina pelkkää hehkutusta. Sähköautot aiheuttavat uudenlaisia ongelmiakin.

    https://yle.fi/uutiset/3-10668117?origin=rss

    Gla Gla

    Puhutaanko nyt magneetisista navoista vai pyörimisakselin navoista? Molemmat liikkuu, mutta toisistaan riippumatta. Magneettinen napa liikkuu enemmän ja nopeammin kuin pyörimisakseli. Tai liikkuuko akseli edes, mutta akseli ainakin kallistelee.

    Sähköautojen paino vaikuttaa renkaiden kulumiseen, vaikka nätistikin ajelisi. Tosin rengaskulut ovat muutama prosenttia autoilun kokonaiskuluista, joten suuresta potista ei puhuta. Sen tuplaaminen silti tuntuisi ainakin minun kukkarossani.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Täytyy turvautua Wikipediaan, ettei anna väärää todistusta. Maapallon pyörimisakseli on siis vinossa karttapohjoisnapaan ja karttaetelänapaan nähden. Magneettinen pohjoisnapa on eri paikassa kuin karttapohjoisnapa. Kumpikaan (akseli ja magneettinen napa) ei ole aivan liikkumaton.

    Wikipedia: ”Vuodenaikojenvaihtelu johtuu akselikallistumasta, eli siitä, että Maan akseli on 23,44 astetta kallellaan ratatason normaaliin nähden. Maan akseli on sen napojen kautta kulkevaksi kuviteltu suora. Tällä hetkellä akseli osoittaa lähelle Pohjantähteä. Auringon ja Kuun vaikutuksesta akseli kuitenkin kiertyy hitaasti, ja esimerkiksi 12 000 vuoden kuluttua pohjoinen taivaannapa sijaitsee Vegan lähistöllä. Ilmiötä kutsutaan prekessioksi. Täyteen prekessiokierrokseen kuluu 25 725 vuotta.”

    ”Maapallon akseli vaeltelee noin 435 päivän jaksoissa 3–15 metrin läpimittaista ympyrää. Tämä johtuu Auringon, Kuun ja muiden planeettojen häiriöistä.”

    ”Magneettinen pohjoisnapa ei sijaitse pohjoisnavalla vaan pisteessä 81°N, 109°W Kanadan arktisen saariston pohjoisosassa pohjoisella pallonpuoliskolla noin tuhannen kilometrin päässä maantieteellisestä pohjoisnavasta. Se liikkuu tällä hetkellä noin 40 kilometriä vuodessa pohjoiseen.”

    Puuki

    Nissan Leaf maksaa n. 20 k€ enemmän kuin vastaavan kokoluokan Nissan Micra. Saa siinä ajella pitkän matkan ennen kuin kustannukset on samalla tasolla bensamallin kanssa. Ehkä pari kertaa joutuu akunkin vaihtamaan ennen niitä halpoja kilometrejä.

    Jätkä

    Kun tapahtuu jotain mullistavaa, liittyen tulivuoten purkauksiin ja manjäristyksiin, joissa maan tasapaino järkyy ja isot vuoret halkeavat ja rojahtavat mereen, taikka mannerjäätikkö pirstoutuu ja jäät joutuvat meriin, taikka kymmenen kilometriä syvällä merenpohjassa tapahtuu sellainen purkaus, että pohja sillä kohdalla nousee kymmenen kilometriä merenpinnan yläpuolelle.

    Silloin lasketaa pohjois- ja etelänavoille aivan uudet sijainnit, kuten myös päiväntasaajalle. Se tilanne on aivan käsillä, jopa miljoonan vuoden kuluttua se saattaa yllättää meidät.

    jees h-valta

    Hyvä että nypitään napanöftää välillä kun tuntuu tuo sähköautoilukin keräävän jotain kuonaa sinne yläpäähän. Mitä merkitystä on sillä jos Micralla ajaa pitkälle kalliimman Leafin hintaa tappaessa. Kun se Micra kuitenkin katoaa kuin mikromuovi mereen muutaman vuoden päästä siis valmistuksestaan, niin vaihtoehdoksi jää täysmaustettu sähkö tai puolivalmistesähkö. tuskin noita pikkukinnereitä polttomoottorilla enää montaa vuotta tehdään. Senverran riittävästi sähkö noita kevytkippoja vie.

    Rane2

    Sen verran perjantaisesta vaalitilaisuudesta että pääministeri oli sitä mieltä ettei päästövähennysten saavuttaminen sähköautoja lisäämällä ole realismia.Onnistuu lisäämällä se biopolttoainekomponentti polttonesteisiin.(Ei sanatarkka lainaus).

     

    oksapuu

    Tesloja vähän halpuutettiin…

    Ihan mielenkiintoista kun käytettyjä yritetään myydä kalliimmalla mitä uusi maksaa…

    IS

Esillä 10 vastausta, 3,121 - 3,130 (kaikkiaan 32,621)