Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,171 - 3,180 (kaikkiaan 32,480)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Autokanta pitäisi uusia, mutta poliitikot eivät joko tiedä tai eivät tohdi vaalien alla kertoa, kuka ja miten sen maksaisi.

    Päästölupausten täyttäminen edellyttää esimerkiksi liikennepäästöjen niin tuntuvaa leikkaamista, että se onnistuu vain autokannan radikaalilla uusimisella. Perinteisellä polttomoottorivoimalla liikkuvaa vanhaa autokantaa pitäisi korvata vähäpäästöisillä ja päästöttömillä ajokeilla, kuten kaasu-, hybridi- ja täyssähköautoilla.
    Suomalainen keskivertoauto on lähemmäs 12 vuotta vanha, se käy bensalla ja sen käypä arvo lienee korkeintaan viiden tuhannen euron hujakoilla. Uusi täyssähköauto tai ladattava hybridiauto maksaa helposti kymmenen kertaa enemmän.
    Vanhan auton vaihto moninkertaisesti kalliimpaan sähköautoon jää haaveeksi, vaikka vanhasta saisi puolentoista tonnin romutuspalkkion ja vaikka kahden tonnin sähköautotuki laskee uuden hintaa.
    Siksi vanhojen polttomoottoriautojen laajamittaista vaihtamista vähä- ja nollapäästökalustoon on pakko patistaa kepillä ja kannustaa porkkanalla, jos liikenteen ilmastotavoitteisiin on oikeasti tarkoitus päästä.

    Keppi merkitsee esimerkiksi perinteisten polttonesteiden verotuksen jyrkkää korottamista tai kaupunkialueille määrättävien dieselkieltojen kaltaisia käytön rajoituksia.
    Porkkana merkitsee erilaisia uusia verohelpotuksia ja muita tukia, joiden avulla vähäpäästöisten ajokkien hankkiminen ja käyttäminen helpottuu ja muuttuu houkuttelevaksi tai edes mahdolliseksi vaihtoehdoksi muillekin kuin suurituloisimmille kansalaisille.

    Ilta-Sanomat on kysynyt eduskuntavaaliehdokkaiden kantaa yhteen porkkana- ja yhteen keppikysymykseen (IS 7.3. ja is.fi/vaalikone): Pitäisikö sähköauton ostamista tukea merkittävästi suuremmalla summalla kuin nykyinen 2 000 euroa? Entä pitäisikö dieselautoilua rajoittaa Suomen suurimmissa kaupungeissa?

    Vastausten perusteella nykyisten kansanedustajien enemmistö vastustaa sekä sähköautotuen merkittävää korottamista että dieselautoilun rajoittamista.

    IS

    Tolopainen Tolopainen

    Entäpä jos emme uusi autokantaa sähköisiksi ja vähäpäästöisiksi nopeasti vaan hitaasti, mitäpä sitten tapahtuu. Ketä  Euroopassa kiinnostaa miten 5milj ihmisen kansakunta liikkuu paikasta A paikkaan B. Kuten ei sekään, onko täällä yksityinen-vai yhteiskunnan järjestämä terveydenhoito.

    pitkät neulaset pitkät neulaset

    Saahan näitä vatkata ja hunteerata. Isot pojat kyllä sitten aikanaan kertoo.

    Ei nämä asiat huutoäänestyksellä mene.

    Aina on joku satu-setä vaahto suusta tullen lässyttämässä kun näköradion aukaisee.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Visakallo on oikeassa: autokannan uusiminen ei toteudu nopeasti ilman mittavia tukia. Tukipotti kannattaisikin ehkä suunnata toisaalle: vähäpäästöisten biopolttoaineiden verotuksen alentamiseen ja autojen muuttamiseen, niin että ne voivat käyttää biokaasua ja etanolia. Nykyinen uuden sukupolven biodiesel käy suoraan useimpiin dieselautoihin.

    Biokaasu ei ole aivan ongelmaton: jätelietteen jälkikäsittelyä pitäisi kehittää niin, että sitä voitaisiin helpommin käyttää lannoitteena metsissä ja pelloilla. Joissakin maissa liete on aiheuttanut ravinnevalumia mereen.

    arto arto

    Kiinalainen Great Wall Motors on aloittanut Kiinassa ensimmäisen alle 10 000 euroa maksavan sähköauton myynnin. Yhtiö suunnittelee Ora R1-mallin tuomista myös Euroopan markkinoille.
    Toistaiseksi vain Kiinassa myynnissä oleva auto maksaa euroissa noin 8000. Alhainen hinta selittyy paitsi auton pienellä koolla myös tuella, jolla Kiina pyrkii edistämään sähköautojen hankintaa.
    Ora R1-malli on pieni kaupunkiauto, jolle luvataan runsaan 300 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella. Moottori on varsin pienitehoinen, 35 kilowattia. Huippunopeus on sata kilometriä tunnissa.

    ate

    Pari sivua sitten oli porinaa kustannuksista joita syntyy, jos ja kun taloyhtiöissä ruvetaan rakentamaan sähköautoille sopivia lataustolppia. Päivän sanomalehti Karjalaisessa oli artikkeli kiteeläisestä 18 asunnon taloyhtiöstä, joka piharemontin yhteydessä päivitti parkkialueensa sähkötolpat sähköautoaikaan sopiviksi (vaikka kenellläkään ei ollut edes hybridiä).

    Remontissa piti tehdä muutoksia sähköliittymään, keskukseen ja tietysti asentaa uudet tolpat ja vetää niille asianmukaiset kaapelit ja tehdä pihatöitä. Urakan jälkeen jokaisella osakkaalla on oma mittarilla varustettu 8A:n latauskapasiteetin sähkötolppa, josta hän maksaa 2€/kk perusmaksua ja sitten käyttämänsä sähkön mittarin mukaisesti.

    Koko projektin kustannusarvio oli n. 6600€ ja siihen sai vielä 35% avustustuksen ARA:lta, koska hankkeessa rakennettiin latauspisteet yli viidelle autolle. Tässä hankkeessa pääasiana oli laittaa piha-alue kuntoon ja siinä sivussa laitettiin latauspisteetkin, jotta saatiin tuo avustus koko hankkeelle. Ei siis kovin kallista, ainakaan tässä tapauksessa.

     

    jees h-valta

    Hienoa ate, hyvä muistutus ettei kaikki ole aina aivan NIIN kalliskalliskallis. Asenneilmapiiristähän siinä tosiaan on kyse eikä mistään sen ongelmallisemmasta. Noita pitää tulla vain jatkuvasti lisää ja sehän tietysti rohkaisee seuraavassa auton vaihdossakin taloyhtiöläisiä sähköiseen autoiluun.

    Visakallo Visakallo

    Kustannukset ovat aina tapauskohtaisia, ja niissä voi olla erittäin suuria eroja. Kysymys ei ole asenteesta, vaan siitä, että asiat selvitetään riittävän tarkasti etukäteen. Aivan samoin kuin esim. maalämpöä taloyhtiöön suunniteltaessa, jonka Jesse kyllä hyvin tietääkin.

    oksapuu

    Muistaakseni Outlanderin puffi-jutussa sanottiin lataus ajaksi 10 tuntia 10A sulakkeilla. Pitää vaan em. tapauksessa muistaa tulla ajoissa kotiin että ehtii 8A tapilla akun ladata…

    Jätkä

    8 A:n sulakekoko on käsitykseni mukaan aivan liian pieni, jos kyseessä on sähköauto, joka vielä kaiken kukkuraksi talvella lämmittää auton ja akun ennenkuin autolla lähdetään.

Esillä 10 vastausta, 3,171 - 3,180 (kaikkiaan 32,480)