Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,221 - 3,230 (kaikkiaan 32,621)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen Tolopainen

    Jätkän yksinkertaisen logiikan mukaan remontoimalla vanha dieselmoottori siitä tulee päästöiltään yhtä pieni kuin nykyaikainen diesel. Uusien vetureiden päästö nyt sattuu olemaan 90% pienempi kuin noiden vanhojen rouskujen, jotka polttivat polttoineesta ehkä suurimman osan ja loput savuna taivaalle. Lisäksi niiden vetokyky on lähes kaksinkertainen eli ne tonniakoheden lasketut päästötkin ovat huomattavasti pienemmät.    Tietenkin on ihmeellistä, että nykyaikaan ei valtion yhtiöllä ole varaa vetaa sähkölankoja jokapaikkaan radalla. Kuitenkin Suomessa on varaa laittaa lottoon ja alkoholiin miljardeja vuodessa. Meillä on varaa tehdä kaikki ilman suojelutoimet, jotka on järkeviä, se on vai päätöksistä kiinni. Tietenkään niistä ei saa johto korruptiomatkoja kuten ulkomaisista veturitilauksista. On laskettu että kaikkiin isoihin tilauksiin sisältyy n.5% korruptiota nyt ja aina.

    jees h-valta

    Toloppa oikeassa. Kritiikkiin on aihetta. Diesel pössyttää aina ja työkoneena varmasti pahimmiten. Kyllä muut olisi pitänyt ottaa käyttöön eli sähköistys laajentaa tai kaasukäyttöisiä. Eihän nuo vanhat dieselit hyötysuhteeltaan kummoisia olleet. Taivaalle se suurin teho purkautui. Mutta eihän täällä muiden tarvitse ilmastoa suojella kuin pienen veronmaksajan.

    Jätkä

    Kun 50 vuotta vanhaan veturiin tehdään kymmenes ”koneremontti”, siihen vaihdetaan yhdestoista  upouusi moottori, joka tuottaa pakokaasuina lähes pelkkää lämmintä ilmaa.

    Tavarajunia kiskovat veturit taittavat taivalta joka vuorokausi jopa 3000 km. Siinä käytössä kone kuin kone tulee lähelle loppuaanjo muutamassa vuodessa. Noissa vanhoissa ”Siperian susissa” alkuperäistä on vain korkeintaan runko, kaikki muu on uusittu moneen kertaan. Olkokuoren pellit on leivottu moneen kertaan sellaisiksi, että ne jotenkin pysyvät paikoillaan, kun ne ovat ruhjoutuneet monissa onnettomuuksissa.

    Toki varsin hyvä vaihtoehto olisi nesteytetty maakaasu, jota käyttävät veturin kiskoisivat taipaleelle jääneitä sähkövetureita ja Pendoliinoja pitkin rataverkkoamme.

    Nimetön

    JÄTKÄ: ”Tavarajunia kiskovat veturit taittavat taivalta joka vuorokausi jopa 3000 km.

    Aika reippaita ovat jätkän veturit: paahtavat 125 km tuntivauhdilla kellon ympäri.

    Jätkä

    Jätkällä ei ole omia vetureita. Tuo ajomäärä perustuu aikakauslehden reportaasiin  veturinkuljettajien työpäivistä.

    Saitko Orgasmin????

    Painotus sanalla JOPA.

    arto arto

    https://junatkartalla.vr.fi/?lang=fi-FI             Siinä matkustaja junat kartalla…nopein 116 km/h

    petep

    195 km /h menee pääradalla parhaimmillaan matkustajajunat.

    Nimetön

    Jätkä kertoi tavarajunista. Ja viestin painotuksen voi katsoa olevan JOPA sanan sijasta sanalla JOKA. Jätkä taitaa olla sellainen palstalainen, joka ei myönnä yhdenkään postauksensa olleen vähän suuripiirteisen.

    Mutta kyllä hän varmaan tässäkin oikeassa on kun on kerran ihan aikakauslehdessä kirjoitettu.

    Jätkä

    No pudota vaikka yksi 8 tuntia pois, niin parituhatta kikometriä vrk kulkee veturit. Kuinkas monta vuorokautta on noin viidessä vuodessa? Kyllä kilometrejä tulee raakasti, ei sellaista tekniikkaa ole, että se ei kuluisi. En osaa arvella, monetko pyörät ja akselit vaihdetaan tuossa ajassa, mutta kun tietää, miten teräs terästä vastaan hankaa, niin kuluminen on aika kovaa.

    Eivät veturit ole ikuisia, jos eivät vaunutkaan, mutta täysimittainen tavarajuna kuljettaa niin paljon kerrallaan, että pakokaasujen määrä on merkittävän pieni verrattuna mihin tahansa muuhun kuljetustapaan.

    jees h-valta

    Kyllä se sähkö on vielä monin verroin merkittävämmin puhtoista kuljetusta. se kun ei tule edes akusta vaan suoraan sähköverkosta junille. Miksi jätkä on niin dieselmyönteinen joka kulkumuodossa? Onko katkeraa myöntää että olet häviämässä täysin keskusteluissa kantasi kanssa joka vuosi jo viime vuodesta alkaen. Sinun Diesel-Transiittisi on menneen maailman romuja joille nykymaailma nauraa ihan muutaman vuoden sisällä.

Esillä 10 vastausta, 3,221 - 3,230 (kaikkiaan 32,621)