Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 32,522 vastausta, 175 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 9 minuuttia sitten MJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 32,511 - 32,520 (kaikkiaan 32,524)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ei jutussa sanottu sellaista. Sanottiin sen sijaan että pakotteet voi yksittäiset jäsenmaat estää. Lakien toimeenpanoa ei ja lait hyväksytään määräenemmistöllä, joten niissä änkyrämaat eivät pääse estämään.

    Gla Gla

    Ok, se oli siis sinun tulkinta asiasta.

    ”Ongelmana Unkarilla ja Slovakialla on siis joko kaasun saatavuus tai hinta. Saatavuus on turvattava muilla lähteillä ja hinta on ehkä subventoitava lisäämällä ko. maille tukia ellei solmu muuten aukea.”

    Tämä on juuri se, mitä en Villen näkemyksessä ymmärrä. Riippuvuus kaasusta, vaikka kustannusvaikutuksiltaan helppoja vaihtoehtoja on. Siksi veikkaan, että Ville alkaa subventoida tukia eli maksattaa lystin muilla. Onnistuukohan sama meillä, kun metsäteollisuus tarvitsee puuta, eikä sitä Venäjältä enää saada. Nyt hakataan liikaa ja siksi hiilinielut romahtaa ja maksetaan sakkoa EU:lle.

    ”Sotimisen jatkaminen on myös monin tavoin kallis vaihtoehto, joten sodan lopettamiseen kannattaa satsata ja kiristää vaan vyötä.”

    Kenen vyötä nyt aiotaan kiristää itäblokin kaasuhankinnan takia.

    Visakallo Visakallo

    Ville on luottamuksensa menettänyt, ja sen voi tehdä vain kerran.

    Gla Gla

    Paljonkohan meille subventoidaan tukia, kun ennallistaminen maksaa 900 miljoonaa vuodessa vai paljonko se nyt olikaan.

    Ai niin, hyödythän laskettiin moninkertaisiksi, joten ei tarvitse subventoida, päinvastoin.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ei tässä ole kyse pelkästään kaasusta vaan sodan lopettamisesta. Se saa jonkin verran maksaakin, jos sen jälkeen päästään normaalimpaan elämään. Epänormaaliin jäädään siinä mielessä että puolustus tulee varmaan maksamaan edelleen paljon. Mutta Suomen taloutta pääsisi kehittämään pienemmällä maariskillä.

    isaskar keturi

    Täällä se on viisasta väkeä, kun tietävät minun asiat paremmin kuin minä – olen sen huomannut ennekin. Gla ei kannattaisi arvailla asiaa, josta juuri on annettu mitattua tietoa. Minulla on jo kolmas diesel forester vuodesta 2009 n. 575 tkm (yksi jäi hirven alle, siksi vain nuo kilometri). Kattava kirjanpito, jonka mukaan keskikulutus 5,81 l/100km. Jos joku heittää, niin bensa-asemien mittarit tai matkamittari. Taloudellinen ajo on avain – vähän moottoriteillä, jarrua vain auton pysäyttämiseksi jne.

    Nostokoukku

    Ville haluaa Unkarin ja Slovakian lopettavan venäläisen kaasun oston, mutta haluaa tukea kalliimman kaasun ostoa Intiasta. Se on venäläistä kaasua mutta kalliimpaa, kun kierrätetään Intian kautta. Tällä kaupankäynnillä on jo vankat perinteet Eurooppassa. Vuonna 2021, ennen sotaa, venäläistä kaasua tuotiin Eurooppaan 10,4 miljoonaa tonnia, viime vuonna 15,8 miljoonaa tonnia.

    Gla Gla

    Olisit heti sanonut, että tuo on diesel. Ilman matkamittarivirheen korjausta sopivissa olosuhteissa noihin lukemiin dieselillä voi päästä. Onhan minullakin lukemat 0,7 paremmat kuin sinulla, mutta auto onkin etuvetoinen ja matalalla korilla.

    Harmi, että Subaru luopui dieselistä. 8 litraa kuluttavan bensarohmun hankinnalle pitää olla hyvät perusteet.

    Monesti kuulee, että viileässä kulutus putoaa. Syynä pidetään palamiselle edullisempaa ilmaa. Väitän kuitenkin, että jos ei pitkiä matkoja ajele, lämpimässä kulutus yleensä putoaa. Voimansiirto yms. on heti lähdöstä notkea jne. Ainakin omassa ajotietokoneen perusteella (kulutus lähdöstä alkaen) näkee hyvin, miten säännöllisellä reitillä kulutus kehittyy matkan mukaan. Näinä hellepäivien aamuina pääsee ensimmäiset kilsat pari litraa pienemmällä /100 km kuin koleina aamuina.

     

    isaskar keturi

    Kyllä tuon boxerdieselin mainitsin eka postauksessa. Luulen, että jäähdytys ei ollut riittävä. Eka dieseli antoi tosi hyvin lämpöä sisällekin. Seuraavat vähemmän ja lämpimässä kulutus laski verrattuna ekaan. Jotain säätöjä olivat välillä tehneet jäähdytyssysteemeihin. Optimilämpötila on -10 – +5 astetta.

    Joo, olen ollut todella tyytyväinen tuohin dieselforesteriin. Ensimmäinen laukesi vähän yli 400 tkm – siinä eka versiossa oli kuulemma joku tyyppivika, jonka takia yksi sylinteri petti suurin piirtein noilla kilometreillä. Seuraavalla en kauaa ehtinyt, kun hirvi loikkasi eteen. Toivottavasti saan tämän kestämään jota kuinkin sen, mitä autoa tarvitsen.

    Gla Gla

    Tuo meni ohi ja vertauksen nykyiseen ymmärsin vertauksena uutena myytävään eli bensaan. Mutta näin tämäkin selvisi.

Esillä 10 vastausta, 32,511 - 32,520 (kaikkiaan 32,524)