Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,271 - 3,280 (kaikkiaan 32,639)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    Pian mennään jo hybridilläkin tuollainen matka. Tuo päästöjen ”hurjuus” on tutkittu eikä niiden tasoittaminen ole kovin monen vuoden juttu. Kyllä isollakin autolla voidaan olla taloudellisia suhteessa muihin isoihin autoihin. Koska se joka ostaa tuon kokoluokan auton tarvitsee melko varmasti sellaista ainakin osan aikaa vuodesta. Jos sillä voi ajaa lähes nykyisten pikkuautojen kulutuslukemia ei kait siinä silloin ole kyse kuin turhasta kadehtimisesta kun joillain on varaa ostaa tuollaisia. Mihinkään tasa-arvoroppisten maailmaan en usko tässä valtakunnassa. Senverran kilpailuhenkistä väkeä me suomalaiset olemme.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Gla ?

    Metsänmies

    Kyllä ne vaan ”patteriautot ” ovat tulevaisuutta. Sitä mukaa, kun niitä kehitetään , valmistajia ja kilpailua tulee , hinnat halpenevat ja suorituskyky paranee. Kehityksen myötä autoista tulee taloudellisempia, älykkäämpiä, akut kevyempiä ja tehokkaampia. Tulevaisuuden autot ladataan omista pistorasioista pikalatauksina, myöhemmin ilman mitään johtoja, eikä latauspisteitä tarvita. Vertauksena voi pitää ensimmäisiä kännyköitä tai taulutelevisioita nykyisiin. Ensimmäiset olivat älyttömän kalliita, mutta suorituskyky tämänpäiväisiin verrattuna surkea.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Näkyi Hesarissa olevan jotain tutkimusta,jonka mukaan maapallon lämpötilan vaihtelut johtuvat mannerlaattojen törmäyksistä propiikkivyöhykkeellä.Maailman historiassa mukamas jäätiköt sulaneet ja syntyneet mannerlaattojen törmäyksien seurauksena.Tuntuu kyllä järkeenkäyvältä mahdollisuudelta.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Ajetaan polttomoottoriautot loppuun ja ostetaan sitten sähköautot, 2030-luvulla. Pelottaa vain tulla sitten espanjasta aurinkovoimalla toimivalla sähkölentokoneella kotiin… jos ollaan sitten enään elossa.

    Gla Gla

    Puhutaan niistä sähköautoista sitten, kun ne ovat kilpailukykyisiä. Siihen saakka ajetaan Jessen tavoin sekalaisessa ajossa 6-7 litraa kuluttavalla polttomoottoriautolla. Dieselillä voi päästä jopa hiukan alle, kuten tm:n käyttötestin priimus Octavia 1.6 tdi, joka pääsi samaan kuin hybridi-prius. Tosin huomattavasti heikommalla kuljetuskyvyllä.

    X5 on tosiaan iso, mutta ihmisiä ja tavaraa se ei kuljeta yhtään enempää kuin Octavia. Siksi vilpittömästi en yhtään kadehdi X5:llä ajavaa. Ja jos sen kulutus joskus laskee (ison auton eneriankulutus moottorista riippumatta on suuri), kai samalla myös pikkuauton kulutus putoaa.

    Jätkä

    Isojen pattereiden lataaminen edellyttää aika isoja latausvirtoja. 10 A:n sulakkeilla ei kertakaikkiaan pysty Teslan akkuja lataamaan täyteen yhden yön aikana ja jos ”roppuja” isonnetaan ja ladataan langattomasti, uskoisin, että kuolemantapauksia tulee.

    Patteriauton akkujen valmistus tekee niin ison hiilijalanjäljen, että minun Diesel-autoni kulutuksella = alle 5 l/ satasella – ja MY-dieselillä ero sähköauton ja dieselin välillä venyy aina vain isommaksi ja etu on dieselin, koska sen valmistuksen hiilijälki on pieni ja sen hankintahinta on puolet vastaavan patteriauton hinnasta.

    Kun päästöt ovat nolla ja hiukkasloukku kerää pienhiukkaset, Jeessin Pökötti on sen rinnalla saastemöykky, joka pitäisi tuhota Riihimäellä ensi tilassa.

    Täysin turhaa kouhotusta sähköautojen puolesta, paitsi pelkästään kaupunkiliikenteessä olevat kotterot ja jakeluajoneuvot. Ilman saastumisen takia.

    sitolkka

    On täysin selvää että akut ovat vain lyhyt välivaihe autoissa. Jotain järkevämpää täytyy keksiä.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Näinpä tuossa kerran tutkimuksen diesel-moottoreiden typpipäästöistä. Mersun koneissa oli vain 1/5 typpipäästöistä verrattuna patonkipoikien autojen päästöihin. Ranskan poikien autot pitäisi laittaa pakettiin heti.

    jees h-valta

    On se kummaa että nämäkin keskustelut pitää jatkuvasti henkilökohtaistaa mitä typerämmillä venkoiluilla. Jos nyt ranskalaisten päästöistä esim. dieselien suhteen niin kyllä ne kolme merkkiä olivat heti Toyotan jälkeen kakkosena päästöjen pienuudessa. Kun nyt olen yrittänyt kyllä puhua aivan muusta kuin omasta autosta. Mutta kun on lusikalla anneltu niin kait se siitä sitten kiikastaa. Tai sitten se menee aina viikonloppua kohden tähän mallasvaahtoamiseen. Ja olenko Gla sanonut että sinua taitaa kadehdituttaa. Minä voin myöntää kyllä että aivan vilpittömästi tuon tason auto kiinnostaa matkan tekoon. Mutta samaan pystyy kyllä ranskalainenkin ja huomattavasti edullisemmin. En aio yli sataatuhatta autoon sentään kiinnittää. Mutta minun käsityskykyyni kyllä mahtuu että ihmiset ajavat eri kokoisilla autoilla ja kuluttavat energiaa eri tavoilla. Jos joku ei sitä käsitä ei käsitä elämästä aivan kaikkia vivahteita muutenkaan. Ja jos tätä nyt sitten ei taas vedettäisi minun autoiluongelmalliseksi ajatteluksi. Japanilaisetkaan eivät kaikki aja pikkuautoilla vaikka ne niitä kernaasti muualle myyvätkin.

Esillä 10 vastausta, 3,271 - 3,280 (kaikkiaan 32,639)