Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 32,841 - 32,850 (kaikkiaan 32,880)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • isaskar keturi

    Tolopainen edelleen nuo vertailuluvut pitävät paikkansa vaikka löysinkin väärän polttoainesäiliön koon. Nuo autot saisivat kuluttaa 6,82l/100km, mikäli 40 matkustajaa 200:sta suostuisi istumaan lentokoneen siivellä. Kun 200 matkustajaa varten tarvitaan 2 konetta tulee tuo reilu 13 litraa taas. Airbus A220-300 maksimi matkustajamäärä on 160 henkeä, Airbusin omien tietojen mukaan.

    PS- lentämisellä on aikansa ja paikkansa, mutta ei se siitä ekologista tee. Tosin valtamerillä seilaavat rahtialukset ovat vielä pahempia. Ilmastomuutos taitaisi olla peruttu jo pelkästään sillä, että kaikki rahtiliikenne merillä lopetettaisiin. Ja selväähän on, että siitä aiheutuisi muita ongelmia, joten sitä on turha jauhaa.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos käytetään henkilöautojen tyypillistä matkustajamäärää 1.5, ne kuluttavat yli kaksi kertaa enemmän polttoainetta 6000km matkalla kuin Airbus matkustajaa kohden. Pienennetään matkustaja määrä 160:een kun se on koneen kapasiteetti.

    Gla Gla

    Kun tietää, millainen määrä työtä yhdistystoiminnan pyörittämisessä on ja miten työt kasaantuu muutamien harteille, en kannata yhtään ylimääräistä velvollisuutta. Vuokranantaja voi kysyä jos kiinnostaa.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Jos käytetään henkilöautojen tyypillistä matkustajamäärää 1.5, ne kuluttavat yli kaksi kertaa enemmän polttoainetta 6000km matkalla kuin Airbus matkustajaa kohden. Pienennetään matkustaja määrä 160:een kun se on koneen kapasiteetti.

    Tuskin lomalle lähtee 1,5 matkustajaa…

    Visakallo Visakallo

    Suomen lentoliikenteessä kiinnitetään huomio matkustamiseen, mutta rahti yleensä unohdetaan. Vaikka lentorahdin osuus onkin pieni (alle 1%) merirahtiin verrattunsa (n. 96%), sen tärkeys ja rahallinen arvo on huomattavasti suurempi. Korona-aikaankin, kun matkustajia ei juurikaan ollut, Suomi pidettiin pyörimässä myös lentorahdin varassa.

    Tolopainen Tolopainen

    Kun Temuttaa tulee samalla käyttäneeksi lentorahtia.

    Visakallo Visakallo

    Suuri osa lääkkeistä, kuten esim. Pfizerin napeista kulkee lentorahtina. Halvemmaksi tulee lennättää pillerit kotiin kuin lähteä niitä itse hakemaan ja kokeilemaan…

    narisija

    ”Tosin valtamerillä seilaavat rahtilaivat ovat vielä pahempia”

    Silloinhan rahti on syytä nostaa ilmaan.

    Tosiasiassa laivoilla kuljetettava rahti aiheuttaa tonneihin suhteutettuna ylivoimaisesti vähiten päästöjä.

    Raipe52 Raipe52

    Suomen  sanavspaudesta kertoo paljon Ylen moderointi. Siellä sallitaan vaatimus hallituksen  erottamisesta jopa alatyylisellä tekstillä. Sen sijaan hallituksen  toiminnan jatkamista puolustava täysin asiallinen kommentti kommentti estetään. Näinkö toimii veroilla ylläpidetty media?

    isaskar keturi

    Narisija – kritiikkini kohdistuukin siihen onko kaikki rahtiliikenne tarpeen, eli tarvitsemmeko kaiken sen, joka tänne rahdataan. Kannattaisiko kuitenkin tuottaa lähempänä, jos ollaan ilmastosta huolissamme. Tämä sama dilemma koskee metsätaloutta: hakataanko meillä vai annetaanko hakkuiden siirtyä esim. Etelä-Amerikkaan, josta tuotteet sitten rahdataan Euroopan markkinoille?

    Tarkkaavaisempi lukija varmaan huomasi ensimmäisessä kommentissani toteamuksen, että lakkautuksesta aiheutuisi sitten muita ongelmia…ja sitten sivuutti sen, koska halusi olla erimieltä…

    Yhden lähteen mukaan laivaliikenteen kasvihuonepäästöt ovat näköjään kuitenkin vain n. 3%, vaikka 15 suurimman rahtilaivan päästöt vastaavat satojen miljoonien autojen päästöjä.

Esillä 10 vastausta, 32,841 - 32,850 (kaikkiaan 32,880)