Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,321 - 3,330 (kaikkiaan 32,682)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Jees: ”Ja ainakin matkamittari on näyttöjen mukaan just kohdallaan.”

    TM:n koeajon mukaan matkamittarissa on 1% heitto eli poikkeuksellisen tarkka mittari Pösössä on.

    ”Ja auton voimansiirrossa ei tunnu pienintäkään kankeutta talvipakkasella liikkeelle lähtöön.”

    Ei varmaan tunnukaan, silti se on talvella jäykempi kuin kesällä. Mutta jos ajat 6,15 litran kulutuksilla, tuskin kovin lyhyttä matkaa ajelet ja silloin kylmänä ajettujen kilometrien rooli jää aika pieneksi. TM:n mittauksen mukaan Pösö vie kaupungissa keskinopeudella 38 km/h eli sujuvassa ajossa 7,7 l/100 km. Sekin on ihan kilpailukykyinen lukema, joten liki 2 litraa pienemmällä täytyy ajella todella rauhallisesti maanteitä pitkin, kun työ- ja kauppamatkoillasi kulutus on ainakin 10 l/10 km.

    ”Mitään remontteja on turha höpistä, autolla on nyt vasta ajettu hiukan päälle 30000.”

    Turha vuosien päässä olevia remontteja onkaan nyt ajatella. Vai millainen ruostepommi esim. CX-3:n lokarien kaarissa mahtaakaan muhia, kun Mazdalla on noista meriittilista kunnossa koko malliston laajuudelta. Moni puhuu laadusta, kun vaihtaa autonsa kolmivuotiaana, jolloin riesa ei yleensä tule ensimmäiselle omistajalle. Tosin 2000-luvulla on sellaisiakin Mazdoja korjattu. Ja kun edellisestä määräaikaishuollosta on 13 kk aikaa, koritakuu ei ole voimassa.

    Ylen vaalikeskustelussa oli hupaisa tilanne, kun polttomoottoriautojen kieltäjät pitivät biokaasua ja -dieseliä hyvänä ratkaisuna. Ainakin demarit ovat siis valmiita kieltämään jossain vaiheessa uusien polttomoottoriautojen myynnin, mutta ei biopolttoaineita käyttävien polttomoottoriautojen myyntiä… Vasemmiston ja vihreiden linjaukset ovat tiedossa muutenkin, siinä ei yllätyksiä tullut.

    https://areena.yle.fi/1-4651067

    jees h-valta

    Tuo Glan mainitsema polttomoottoriasiantuntemus alkaa olla samaa tasoa kun tämän aamun Satakunnan Kansassa kun elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki alkaa neuvoa meitä metsänhakkuutavoissa ja ei usko eikä käsitä ollenkaan tutkittua tietämystä vaan suuren asiantuntijan ehdottomuudella puhuu jatkuvan kasvatuksen ainoasta oikeellisuudesta. Mikään muu ei jätä kuin loputtomasti raiskioita peräänsä. Avohakkuut kuulemma hyödyttää vain suursiljoittajien loputonta ahneutta. Minusta kuitenkin myös harvennushakkuut mitä jk:in on menevät suurelta osin samoille tileille tuotoistaan. Mielestäni jutussa ei ainakaan äkkiseltään katsottuna löytynyt edes viitettä siihen että hän edes itse omistaisi metsää saati kasvattaisi jossain sitä. Hänen mielestään olemme aivan metsänhoidon kehitysmaa. Aika vahvaa alaa tuntemattomalta ja täysin metsänkäsittelytavoista erillään olevan henkilön paatosta. Lisäksi hän on nimenomaan julkkiskuvallaan joissain tilaisuuksissa jopa protestoinut nykyhallituksenkin toimia metsien käytön lisäämisestä.

    Tolopainen Tolopainen

    En oikein ymmärrä sitä, että jos voi ajella keskikokoisella autolla, jonka keskikulutus on alle 6l/100km, jossa on tehoa yli 130 heppaa kannattaisi ostaa teholtaan ja väännöltään 30% tehottomampi auto, joka kuluttaa 50% enemmän polttoainetta, jolla ei voi ajaa 100% biopolttoaineella, kuten meikäläisen dieselillä. Me diesel autoilijat olemme jo tulevaisuudessa ja toiset haaveilee jostain sähköautosta tulevaisuudessa. En toisaalta ymmärrä sitäkään, jos ei työn vuoksi tarvitse nelivetoautoa, miksi sellaisen ostaa jokapäiväiseen ajoon ja tuplaa polttoaineen kulutuksen vain huvin vuoksi.

    jees h-valta

    En myöskään ymmärrä mihin Toloppa viittaa tehottomuudella. Ehkä sitä tehoa sitten tarvitaan siellä suulin nurkassa lojuvassa dieselissä mutta eihän bensiinillä taas ole dieselin ongelmia kuten huonompi palamissyttyvyys ja monimutkaisempi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä (siis myös vikaherkempi). Myös bensiinin saatavuus saattaa olla pidemmälle koska hybrideissä useimmiten käytetään bensiinmoottoria. Miksiköhän?

    Tolopainen Tolopainen

    Minun ei noista teknisistä yksityiskohdista tarvitse huolehtia, autolla on 7v takuu, sellaista ei eurooppalaiset pysty tarjoamaan ja kahden vuoden huoltoväli, eli testattu on että varmasti toimii. Kerran jouttuu vielä huollattamaan ja katsastamaan ennen vaihtoa, ei voisi paljon halvemmaksi autonpito tulla, sitten menee 15k€ vaihdossa tilin loppunumeroista muuten sitä ei juuri huomaa.

    jees h-valta

    Eli käsitinkö oikein että maksat viisitoistatuhatta väliä kun vaihdat taas koreankippanan seisomaan sinne suulin nurkkaan. Toimiihan se varmaan, en sitä epäile mutta olisihan se hiukan loogisempaa kuulla ne ajokilometritkin eikä vain se ikä. Sillä ajamisen määrällä on paljon isompi merkitys auton kestävyyteen. ja takuuthan korvaa vain tuotevikoja. Ei yhtään kulumavaivaa. Kuten ei ruostumistakaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Kyllä tuossa 12v koritakuu on jos puhkiruostuu. Niin minulla on tietenkin kaksi autoa, en minä metsäteille lähde henkilöautolla. Kyllä niitä kilometrejä tulee aina kun autolla ajetaan, eli kaikki on ajettu, mitä on mittarissa, yleensä vaihdan kun niitä on sopiva määrä. Nyt on niin huippu ominaisuudet uudessa mallissa, että kiinnostaisi vaihtaa. Tuo kaistavahti olisi hyvä ominaisuus.

    Lenkopetäjä

    Minun autossa pitää olla sähköllä starttaus.valot.pyyhkijät ja mielellään lämmityslaitteen puhallin.nii ja tulupan nokkaan pitää kipuna tulla muuta ei tartte

    Puuki

    Mitä väliä sillä on jos auto kuluttaa litran-pari enemmän , jos muuten on tyytyväinen autoon.

    Kaistavahti oli jo tämän vuosikymmenen alussa myydyissä isommissa Volvoissa. Jälkijunassa tosin muutkin uudistukset on melkein aina tullut idänihmeisiin.

    Tolopainen Tolopainen

    Volvoissa on nykyisin niin huonot moottorit, että lehdistö Ruotsissa niistä varoittelee. Automaattilootathan niissä onkin pitänyt vaihtaa alle 200000 km jo perinteisesti.

Esillä 10 vastausta, 3,321 - 3,330 (kaikkiaan 32,682)