Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 34,041 - 34,050 (kaikkiaan 34,055)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Tänä kesänä on tullut enemmän seurattua liikennettä pyöräilijän vinkkelistä. Kun on ikänsä ajanut autoa, niin toisten väistäminen on silloin kyllä selkärangassa myös pyöräillessä. Näinhän ei valitettavasti ole aivan kaikilla sellaisilla pyöräilijöillä, joilla ei ole autoilukokemusta lainkaan. Yhden toivomuksen esittäisin joillekin autoilijoille, eli kun ohitatte pyöräilijän, niin yrittäkää jättää hieman enemmän väliä auton sivupeilin ja pyörän ohjaustangon pään väliin!

    Tolopainen Tolopainen

    Sähköpyörä on aika kätevä. Tuollainen 15km asiointilenkki kaupungilla ei tunnu missään, tavallisella kinnerillä tuskin tulisi lähdettyä.

    Visakallo Visakallo

    Lisäksi pyörällä pääsee useimmiten aivan ulko-ovien pieleen, kun auton voi joutua jättämään matkojen päähän.

    suorittava porras suorittava porras

    Yhdyn Visan toiveeseen ohitustilanteessa. Väliä tosin syntyy, kun käyttää vilkkuvaa takavaloa ja hyvin ympäristöstä erottuvaa vaatetusta. Huomiovärit ovat poikaa pyöräiltäessä.

    Kaikkia teitä ei valitettavasti ole tehty pyöräilyä varten. Kun asfaltti loppuu sentin päässä valkoisesta reunaviivasta  20-30 sentin rappuun ja jyrkkään luiskaan, on  sivuun väistäminen pyöräilijälle mahdoton ajatus.  Kohdalle yhtä aikaa osuvat pari rekkaa tai ohittavana  ajoneuvona järeä maataloustraktori niittosilppurin kera , aiheuttaa kohtaustilanteessa  ainakin sydämentytykytyksiä ellei vie jopa hengen. Noissa olosuhteissa kohtaava ajoneuvokaan ei paljoa pientareelle väistä, kun sitä ei ole!

    Esimerkkinä kertomastani toimikoon päällystetty tie välillä Keuruu-Multia. Asfaltin reunoja ei ole tasattu ja ajaminen on mahdollista vain tiukasti valkoisten viivojen välissä. Raskasta liikennettä on runsaasti ja tällä hetkellä normaalia enemmän ,kun tie toimii kiertotietä raskaalle liikenteelle Porintien sortumisen takia. Puutavaraa kuljetetaan kyseistä väliä jo normaalitilanteessakin paljon. Pyöräilijän kannattaa kiertää se tieosuus , mikäli suinkin mahdollista. Itse jouduin ajamaan kyseistä tietä kolme viikkoa sitten siirtymänä muutaman kilometrin ,kun polkaistiin vaimon kanssa pieni kyläkierros (90 km..ja ilman sähköä).

    Rane2

    Ainakin täälläpäin on tuttu (mutta ei välttämättä esteettinen) näky kun joukko keski-ikäisiä pyöräilijöitä painelee sukkahousuissaan parijonossa tulipa autoja edestä tai takaa.Tässä ilmeisesti haetaan sitä että pyöräilijäjoukko muodostaa yhtä leveän ”ajoneuvon” kuin autotkin jolloin ohittamista ei voi tehdä puolihuolimattomasti vaan se on tehtävä vastaantulevien kaistaa käyttäen…

    Gla Gla

    Parijonon tavoitteena on lyhentää jonon pituutta. Mutta sama se, minä en tuollaista ryhmäajoa olemattomilla turvaväleillä ymmärrä kuitenkaan.

    ”Tänä kesänä on tullut enemmän seurattua liikennettä pyöräilijän vinkkelistä. Kun on ikänsä ajanut autoa, niin toisten väistäminen on silloin kyllä selkärangassa myös pyöräillessä. Näinhän ei valitettavasti ole aivan kaikilla sellaisilla pyöräilijöillä, joilla ei ole autoilukokemusta lainkaan. Yhden toivomuksen esittäisin joillekin autoilijoille, eli kun ohitatte pyöräilijän, niin yrittäkää jättää hieman enemmän väliä auton sivupeilin ja pyörän ohjaustangon pään väliin!”

    Väitän, että sellaisilla autoilijoilla, joilla ei ole pyöräilykokemusta, on ongelmia huomioida pyöräilijöitä mm. tuollaisissa tilanteissa. Jokaisen autoilijan vaatimuksiin tulisikin kuulua pyöräilyä erilaisissa olosuhteissa.

    Gla Gla

    ”Sähköpyörä on aika kätevä. Tuollainen 15km asiointilenkki kaupungilla ei tunnu missään, tavallisella kinnerillä tuskin tulisi lähdettyä.”

    Sähköpyörän hienouksiin tosiaan kuuluu madaltaa kynnystä lähteä asiointimatkoille pyörällä auton sijaan. Onneksi sähköpyöriin liittyvät ajatukset huijauksesta yms. ihmeellisyydet alkaa jo olla historiaa. Pyörällä voi tehdä muutakin kuin kuntoilla, olihan tieliikennelain uudistuksenkin tavoitteena ”ajoneuvoistaa” polkupyörä.

    Tosin oikeasti 15 km on asiointimatkana hyvinkin vähäinen matka sähköttömällekin pyörälle ainakin työikäisellä. Eläkeläisellä se ehkä vaatii jo urheilutaustaa tms. asennemaailmaa.

    Petkeles Petkeles

    Kiitos kaikille käytännön asiantuntemuksesta ja uhratusta ajasta/vaivannäöstä!

    Metsälehden foorumia myöten on nyt tuotu esille pyörien väistäminen eikä jätetty sitä Fb:n puskaradioiden varaan!

    Visakallo Visakallo

    Kiitos kiitoksista! Jännityksellä jäämmekin nyt odottamaan Petkeleksen kuudetta keskustelunaloitusta. Edellisestä onkin aikaa jo yli puoli vuotta. Jos keskustelujen taso tuntuu ongelmalliselta, kaikkein toimivin tapa on vaikuttaa niihin itse.

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Ainakin täälläpäin on tuttu (mutta ei välttämättä esteettinen) näky kun joukko keski-ikäisiä pyöräilijöitä painelee sukkahousuissaan parijonossa tulipa autoja edestä tai takaa.Tässä ilmeisesti haetaan sitä että pyöräilijäjoukko muodostaa yhtä leveän ”ajoneuvon” kuin autotkin jolloin ohittamista ei voi tehdä puolihuolimattomasti vaan se on tehtävä vastaantulevien kaistaa käyttäen…

    Polkupyörät pitää kieltää täysin. Ainakin autoteillä.

Esillä 10 vastausta, 34,041 - 34,050 (kaikkiaan 34,055)