Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,401 - 3,410 (kaikkiaan 34,172)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Jos nyt oikein muistan, Jees sanoit molempiin autoihisi kertyvän n. 10 tkm vuodessa. Kun siis vaihdoit Vw:n Pösöön ja sen kulutus puolittui, päästösi putosi vasta n. 25%. Hyvä sinänsä, mutta kun tulos perustuu Vw:n tolkuttomaan kulutukseen (avolavassa sekin jäljellä), kehumiseen ei paljon ole aihetta. Jos Pösön kulutus on n. 6 l ja avolavan 12, keskikulutus on 9 l/100 km. Ei kovin vähän. Mutta tuosta on helppo leikata 30% pois. Laita Pösöön koukku ja vaihda avolava jarruttomaan kärryyn.

    jees h-valta

    En laita enkä tuolta osin ole muutenkaan tekemässä muutoksia. Aikaa myöten varmaan avolava on vaihtolistalla mutta sillä on vielä pitkälti palveluvuosia ja tarvetta jäljellä. Autoilu on tarpeen mukaista ja kokonaisedullista ja ympäristöystävällistä. Sekin on aikalaisekseen ympäristöystävällinen auto. Pitkäikäinen ja kat-auto ja pieni korjaus-ja huollontarve. Sillä rintamallakin seurataan tietysti automaailman kehitystä. Bensiinistä on kuitenkin suunta vain sähköön. Sivuille ei hypitä.

    Jätkä Jätkä

    Siis sen ei ole niin nöpön nuukaa, paljonko bensaa palaa, kun jossain hamassa tulevaisuudessa hankitaan sähköauto.Ympäristö ja meluntorjunta ovat maailman tärkeimpiä asioita ja aikoo tehdä sen varmasti — Joskus.

    Muistaakseni Jeessin entisissä ropposissa vuoti pakoputkea ja bensaa paloi – taisi öljyä vuotaa monesta kohtaa, mutta sitten kun hänellä on sähköauto, niinei pakoputki huuda, eikä bensa pala.

    arto arto

    Euroopan unioni edellyttää sähköautoilta käyntiääntä ensi kesästä lähtien. Autovalmistajat ovat pyytäneet apua jopa rockbändeiltä ja hakeneet inspiraatiota tieteiselokuvista sopivaa ääniefektiä etsiessään.
    Sähköautoja valmistavat yhtiöt painivat parhaillaan hieman erikoisemman ongelman edessä: hakusessa on sähköauton käyntiääni. Kadonnutta ääntä metsästetään rock-bändien avulla, ja inspiraatiota haetaan jopa sci-fi-leffoista.Erityisesti alhaisissa nopeuksissa sähköautot rullaavat käytännössä ääneti toisin kuin polttomoottoreilla varustetut autot.
    Tämän vuoksi EU edellyttää, että kaikkiin uusiin sähkö- ja hybridiautoihin tulee kesäkuun ensimmäisestä päivästä lukien asentaa erityinen akustinen hälytysjärjestelmä (AVAS) jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi. Järjestelmä on aktiivinen alle 20 kilometrin tuntinopeuksissa.

    Visakallo Visakallo

    Tuleeko tuosta vähän samanlainen juttu kuin kännyköiden soittoäänistä aikoinaan. Niilläkin jotkut nopeat tekivät itsestään miljonäärejä.

    Visakallo Visakallo

    Tuohan olisi myös mainostajille kova juttu. Harjavallassa eräs putkiliike voisi tarttua ensimmäisten joukossa tilaisuuteen…

    Gla Gla

    Jees: ”En laita enkä tuolta osin ole muutenkaan tekemässä muutoksia.”

    Käyttämällä kohtuulliseen verrattuna kaksinkertaisia päästöjä tuottavaa kalustoa onkin hieno kysellä muiden päästöjen vähennyksiä ja perustelemalla sitä virheellisesti omien päästöjen puolittumisella. Ihan kuten Outi Kahiluoto-Alanko oli lentänyt lomalle Japaniin puheenjohtajasirkuksen aikana. On myös hieno haaveilla äänettömästa katuympäristöstä ja jatkaa omalla polttomoottoriautolla kolistelua. Eihän melu sisälle pahasti edes kuulu.

    ”Aikaa myöten varmaan avolava on vaihtolistalla mutta sillä on vielä pitkälti palveluvuosia ja tarvetta jäljellä.”

    Minä olen moneen otteeseen saanut kritiikkiä vanhalla pössyttelijällä ajamisesta.

     

    jees h-valta

    Hoida sitten Gla se oma tonttisi kuntoon, vaikka kertalaakista. Kyllä minä perässä varmasti tulen. Suunta on selvä, aikataulun määrää varallisuus. Sinunhan pitäisi olla hyvinkin varoissasi kun polkupyöräilet töihin ja käyt Corollalla teloamassa takkapuutkin mettästäsi. Siinä on nyt kaikki mahdikset laittaa jatkumoa ympäristöilyyn ja suoraan täyssähköistä alle. Se että avolavani on varmasti hiukan epäystävällisempi ilmastolle on tosi mutta se että sen hyötykäyttö on päivittäistä eikä se ole pelkästään hirvien kaitsemista. Itseasiassa sitä vähimmillään. Metsäistä kyllä pääosin. Mutta en ala omia toimiani täällä sen tarkemmin selostamaan kun siihen ei muutkaan vaivaudu. Esim. jätkä kovimpana räksöttäjänä ei kerro edes autonsa merkkiä saati mitään muutakaan. Siihen mennessä kun Harjavallan katukuvassa alkaa olla äänetöntä olen varmasti hommannut myös itse äänettömän kulkupelin. Pyrkikää edes sinnepäin.

    Tolopainen Tolopainen

    Sitten kun Harjavallassa on sähköauto ja velaton metsä meillä muillakin on.

    Jätkä Jätkä

    Pelle Pelottomat vaan kehittelemään vanhasta – loistavasta keksinnöstä = Hirvipilli – toisinpäin toimivaa laitetta, joka olisi siis ”Jeessinkarkoitin”. Se toimisi siitä hetkestä lähtien, kun patteriauto lähtee liikkeelle ja nopeus on max 20 km/ h.

    Mielestäni nykytekniikka voisi olla niin hoidettu, että se vinkaisee silloin, kun jalankulkija alkaa lähestyä vaaravyöhykettä. Toisaalta sekin vehje (äänetön auto) –  on paljon vaarallisempi silloin, kun nopeutta on reilummin. Kokemukseni mukaan kesäkelillä, kun renkaat ovat lämpöiset ja pehmeät, sekä asfaltti on sileäksi hioutunut, rengasäänet ovat samaa luokkaa kuin polkupyörässä, eli polkupyöriin pitää myös vaatia joku äänensynnyttäjä: Olisiko tuohenkäppyrä pinnoja räpsyttämässä hyvä?

    Mutta sehän onkin siinä: Pannaan Patteriautoihin pinnapyörät eteen ja niihin tuohesta räpsyttimet!

Esillä 10 vastausta, 3,401 - 3,410 (kaikkiaan 34,172)